איך לבחור חבילת אינטרנט – כל הטיפים החשובים

מאת: רותם גרנות

היצע גדול, שחקניות רבות, ומחירים שעל הנייר נראים מבטיחים במיוחד – למה חשוב לשים לב כאשר בוחרים חבילת אינטרנט?

היום אינטרנט הוא מוצר צריכה בסיסי. אין כמעט דבר שלא עושים באמצעות האינטרנט – החל מהזמנת מונית או הזמנה ממסעדה, דרך עדכונים שוטפים בחדשות ובנושאים שברומו של עולם, וכלה בצפייה בסרטים ושמיעת מוזיקה. כמעט כל החברות מציעות מבצעים כאלו ואחרים, מספרים מרשימים, מחירים קורצים ולפעמים אפילו מתנות, תמורת תשלום, כמובן. איך בכל זאת עושים סדר ובוחרים בחבילת האינטרנט הטובה ביותר עבורכם?

שלב ראשון בבחירה – הגדרת צרכים

כמו רוב הפרויקטים שבהם תתקלו, השלב הראשון הוא הגדרת הצרכים. כדי להבין מה הם הצרכים שלכם בנושא חבילות אינטרנט ביתי חשוב לשים לב להבדלים בין ההצעות השונות ולהבין מה הן מכסות.

ראשית יש שני סוגי אינטרנט מובחנים: אינטרנט סלולרי ואינטרנט ביתי. אינטרנט סלולרי הוא אינטרנט שהולך איתכם בטלפון לכל מקום שאליו תלכו. מי שמציע אינטרנט סלולרי הן חברות התקשורת הסלולרית המספקות חבילות גלישה שונות. עוד נחזור אליהן. הסוג השני, זה שאליו נקדיש את מרבית הזמן כאן, הוא האינטרנט הביתי. אינטרנט ביתי כולל לפחות מודם\ראוטר אחד המחובר לאחד השקעים בבית ומספק גלישה, גם אלחוטית, לכל המכשירים בבית שיודעים להתחבר לאינטרנט. אם פעם היה מדובר במחשב אחד המחובר בחוט אל הראוטר, היום מדובר בהרבה מאד מכשירים שמדברים עם האינטרנט האלחוטי בבית: טלוויזיות חכמות, טלפונים סלולריים, טאבלטים, לפטופים, מכשירי "בית חכם" שכוללים אפילו מקררים חכמים.

חבילת אינטרנט

ככל שהשימוש באינטרנט נרחב יותר בבית וכולל קבצים גדולים יותר, כך המהירות הנדרשת כדי לתמוך בכך היא רבה יותר. כדוגמה: אם אין לכם בית חכם או טלוויזיה חכמה, אתם גרים לבד ומשתמשים בעיקר במחשב כדי לגלוש ברשתות החברתיות, לקרוא כתבות או להתעדכן בחדשות – כנראה שמהירות גבוהה היא לא ממש הכרחית עבורכם. מאידך, אם אתם חמישה איש בבית, יש לכם טלוויזיה חכמה או סטרימר, אתם רואים סרטים על הטאבלט (אחד משלושה שיש בבית), עושים שיחות ועידה בווידאו לצרכי עבודה – מהירות גבוהה היא קריטית עבורכם.

מהירויות הגלישה נעות היום בין 15-2,000 MB כאשר מהירות של 40 MB מספיקה בהחלט למשתמש הראשון עם המחשב הבודד ואתרי החדשות. עבור השני – מהירות גבוהה בהרבה של 100 MB ומעלה חיונית.

ספק, תשתית, ומה שביניהם

חבילת אינטרנט ביתי כוללת שני מרכיבים: ספק ותשתית. התשתית היא החוטים והמכשירים הנדרשים לחבר את ביתכם אל האינטרנט. הספק הוא מי שמשתמש בכל ה"ברזלים" שהתשתית מציעה כדי לאפשר לכם גישה אל כל התכנים הנמצאים באינטרנט. כדי להשיג מהירות גלישה טובה, יש לבנות תשתית מתאימה וגם להגדיר אצל ספקי האינטרנט והתשתית מה המהירות הרצויה.

כיום יש מספר טכנולוגיות הקיימות בשוק בנושא התשתית. הוט ובזק מספקות תשתית מעל חוטים המעבירים זרם חשמלי, חברות אחרות מספקות כיום תשתית של סיבים אופטיים. תשתית הסיבים האופטיים מהירה יותר אך עדיין לא פרוסה בכל חלקי הארץ.

לכאורה, יש לבחור שתי בחירות – ספק תשתית וספק אינטרנט. למעשה, היום קיימת אפשרות לבחור בחבילה הכוללת גם ספק וגם תשתית בחשבונית אחת – חברות התשתית מחויבות לתת שירות לספקי האינטרנט השונים ומאפשרות להגדיר חבילות בהן ספק האינטרנט הוא הכתובת היחידה לכל בעיה שמתעוררת, גם אם הבעיה היא בתשתית.

למה חשוב לשים לב כשבוחרים חבילת אינטרנט?

יש מספר דברים אליהם כדאי מאד לשים לב בעת בחירת חבילת אינטרנט:

  • האם מדובר בחבילה מפוצלת – ספק לבד ותשתית בנפרד – או בחבילה משולבת הכוללת ספק ותשתית?
  • מה המהירות המוצעת? מחירי החבילות מקושרים בקשר הדוק למהירות המוצעת בחבילה. המהירות מתייחסת למהירות הורדת התכנים, מהירות העלאת התכנים לאינטרנט היא לרוב איטית בהרבה.
  • האם מחיר החבילה כולל שירותי אינטרנט נלווים כמו הגנה מפני וירוסים, שירותי הגבלת וסינון תכנים לילדים, תכני מדיה? האם שירותים אלו כלולים במחיר החבילה או שהתשלום עבורם מתווסף למחיר החבילה?
  • האם מדובר במחיר קבוע או זמני? בגלל התחרות חברות רבות מציעות מחירים נמוכים במיוחד לאלו שעוברים אליהם, אולם מחירים אלו ניתנים למספר חודשים בודד ולאחריו המחירים עולים – מה המחיר בזמן המבצע, וגם לאחריו?
  • האם קיימת התחייבות בחוזה לתקופת חברות? כיום כמעט ואין דרישה גלויה להתחייבות אך עדיין ישנם מוקשים כגון רכישת מכשיר שהתשלומים עבורו מחולקים ל-36 חודשים ועולים אם אינכם חברים.
  • האם יש תשלומים נלווים נוספים? דמי השכרת מודם? מספר IP קבוע (למשל לבעלי מצלמות אבטחה)? מה התשלום הנדרש עבור הנלווים?
  • שירות – אם אתם מומחי תקשורת אולי הדבר חשוב מעט פחות, אבל אם לא – כדאי לברר מה סוג, איכות וזמינות השירות המוצעים – האם רק בימות השבוע בין 9-17 או גם בערבים ובסופי השבוע? האם מדובר רק בצ'ט באתר או גם במוקד טלפוני וטכנאים זמינים?

 

זכרו שהיום קל יחסית להתנתק ולעבור בין חברות כך שלא מדובר בחתונה קתולית – אם מציעים מבצע טוב יותר במקום אחר, עברו – רק אל תשכחו לבדוק שאתם לא ממשיכים לשלם גם עבור החבילה הקודמת!