האם תשלום ע"י ברטר יכול לעבוד?

מה יקרה במצב שערך כל הכסף בעולם ייפול? האם תשלום ע"י ברטר יכול לעבוד?

אם אתה קורא את הכתבה הזו, כנראה שהיית בחייך הבוגרים במשבר הכלכלי שפגע בכולנו בשנת 2008. אני אישית עבדתי בארצות הברית באותה תקופה, והרווחתי סכומים שלעולם לא ארוויח בארץ, אך רוב הכסף שהשקעתי בבורסה צנח בצורה שפתאום כל הביטחון הכלכלי הבסיסי שלי נעלם.

האם משבר כלכלי נוסף כזה יכול לקרות שוב?

כמובן. מומחים גם מעריכים שזה בהחלט יקרה, ועוד יהיו משברים בעתיד. משבר גדול מהסוג הזה (של אדמה בוערת) יכול לקרות מהמון סיבות: מלחמה משמעותית, מדינה שפשטה רגל, מגיפה, התנהלות שגויה של בנקים ועוד….

ברגעים האלו תמיד בא לך לסמוך רק על עצמך. לשים את הכסף מתחת לבלטה, ממש כמו פעם. לקנות ולמכור על ידי ברטר בין אנשים, ולא להיות תלוי בטלטלות השוק העולמי.

אם לא ידעתם, כשאומרים ברטר (סחר חליפין בעברית) מתכוונים להחלפת רכוש או שירות בין אנשים. כלומר, במקום לשלם בכסף, לשלם במשהו ששייך לך או בשירות שתציע.

כשחושבים על זה, הצורך שלנו בכסף יצר מצב שאנחנו צריכים לעבוד לפחות 8 שעות ביום.

כלומר אנחנו עובדים 8 שעות ביום בתמורה לקבל את כל הצרכים שלנו – מזון \ שתיה \ מחסה וכו'…

סוג של ברטר לא?

תתארו לכם שהיינו חיים בעולם ללא ערך כסף – כמה זמן אז היינו צריכים להשקיע בלעבוד?

לדוגמה, היינו מלמדים שעה שיעור שפה מסוימת בתמורה למזון הבסיסי ושתיה. היינו עובדים בשדה עוד שעה בתמורה לביגוד, ועובדים עוד שעה עם ילדים בתמורה למחסה.

יכול להיות שיכולנו לחיות בעולם שהיינו הרבה פחות משועבדים אליו?

מצד שני, שיטת החלפת השירותים עם ברטר יכולה להיות קצת בעייתית. כי לא תמיד יהיה לנו מה להציע. וגם לא תמיד נקבל את אותו ערך שניתן, כלומר לפעמים ניתן חפץ יקר יותר ממה שנקבל. בנוסף, קשה נורא למצוא מישהו או מישהי שירצה משהו וגם שיש לו את מה שאנחנו צריכים. בגלל הסיבות הללו, באו הבנקים. הבנקים בעצם מסדרים את נושא הסחר חליפין, וכך לא צריך לחפש מישהו מסוים שגם יקנה וגם ימכור לי, ניתן לדוגמה רק לקנות ממנו משהו.

בתקופה שחייתי בארצות הברית, בתור מוסיקאי (גיטריסט), אני זוכר שיצא לי להכיר איש מחשבים שהתיידדתי איתו. הוא תמיד סיפר לי שרצה ללמוד גיטרה, וישר עלה לי הרעיון ללמד אותו. הבעיה היא שאני לא אוהב לקחת כסף מחברים, ומצד שני לא ניתן באמת ללמוד גיטרה בלי לשלם (כי אז אתה לא באמת משקיע), אבל נורא הייתי צריך עזרה בתכנות עם מיזם שחשבתי עליו ואז הגענו לרעיון המעולה של לעשות ברטר של זמן בינינו.

אני אלמד אותו גיטרה, ובתמורה אני אקבל שעות לימוד בתכנות ממנו.

מושלם לא?

חסכנו לעצמנו אלפי שקלים…

בכל אופן, אני מאוד ממליץ לחשוב על עסקאות ברטר. כל כך הרבה פעמים בחיים יצא לי לבקש שירותים של אנשים שונים, ושילמתי המון: שיעורי ספרדית, שיעורי גיטרה, עיסוי ועוד… החלפת שירותים הוא פיתרון מושלם בעיני.

לסיכום, צריך כסף, אך גם לחשוב ברטר יכול להיות פתרון מעולה וחיסכון גדול!

תודה על הקריאה