התמודדות נכונה עם עברייני מין במקום העבודה

הטרדות מיניות וסבל בשל עבודה בקרבת עברייני מין יכולים להיפסק בסיוע החוק

עבור אישה או גבר אשר נאלצים להגיע בכל יום לעבודה עם עמיתים שמטרידים אותם או מבצעים בהם עבירות הקשורות למין, עצם הכניסה למקום העבודה כרוכה בסבל רב. ישנה חשיבות גדולה להעלאת המודעות לאופני ההתמודדות עם סיטואציות כאלה ועם עברייני מין שעדיין לא הוגשה נגדם תלונה, כאשר לעיתים תידרש עזרה מקצועית בכדי לעודד את המוטרדים להביע את עצמם, להתלונן ולאפשר לעצמם לתפקד באופן תקין ולהתפרנס כראוי.

האם כל הערה לא נעימה נחשבת לעבירת מין?

חשוב להבין כי בעולם ההטרדות והתקיפות המיניות קיים ספקטרום עצום של מצבים, כאשר קשה לבוא ולשים את האצבע על ההגדרה של עבירות מין כפשוטן. לעיתים גם הטרדה מילולית והערות באשר לאופן הלבוש של אישה מסוימת, תגרום לה להרגיש מועקה מתמשכת אשר תפגע בה קשות ומבחינתה זוהי עבירת מין לכל דבר, אשר בוצעה בה. ייתכן שחוסר הבהירות, הבושה או החשש לאבד את מקום העבודה – במיוחד כאשר מדובר בעימות עם מנהל או אדם בכיר יותר, ימנעו את הגשת התלונה והעבירה תימשך כלפי אותה האישה ואולי גם כלפי אחרות. סיוע וייעוץ מקצועי של פסיכולוג וכמובן עורך דין מתחום הפלילים, עוד בטרם תוגש תלונה, יכולים לתמוך משמעותית בעובדים כאלו ולאפשר להם לקבל ביטחון ולהחליט האם להמשיך בתהליך המשפטי כנגד המטריד.

הטרדה מינית בעבודה

מה עושים כאשר בוצעה עבירה שלא משתמעת לשתי פנים?

תקיפה מינית שבוצעה במקום העבודה ושאין עוררין באשר לחוסר החוקיות שלה, עלולה להוביל למרבה הצער גם להידרדרות במצב הנפשי של העובד או העובדת אשר חוו אותה. החשיבות של הסיוע המקצועי הפסיכולוגי והמשפטי חשוב כאן במיוחד, הן לצורך עיבוד החוויה וחזרה לתפקוד תקין וכמובן בכדי להגיש תלונה במשטרה ולא לאפשר למקרים דומים להישנות. איסוף ראיות הינו חלק חשוב ולכן עורך דין מומחה הוא הכתובת הנכונה לליווי משפטי של אנשים כאלה, הן בשביל לבקש ראיות ממקום העבודה כגון צילומי וידאו ממצלמות האבטחה – והן לאחר מכן כאשר תוגש תלונה או תביעה. כוחותיהם של המותקפים אינם יכולים להספיק עבור התמודדות אישית ועצמאית עם תהליך כזה וחשוב שהוא יתבצע ביסודיות וללא עכבות.

העלאת המודעות על ידי הדרכות במקום העבודה

כאשר ארגון שם לו למטרה למזער ככל שניתן את העבירות וההטרדות המיניות בקרבו, הדרך הנכונה לעשות זאת היא על ידי מתן הדרכות הנוגעות בנושא לאורך כל ימות השנה ולא רק לאחר שמתרחש מקרה מסוים בין כותלי החברה. עובדים שמרגישים כל העת ש"יש להם גב" והם יכולים לפנות למנהלים שלהם בכל מצב שבו הם אינם מרגישים בטוחים במקום העבודה, הם אלו שיתפקדו טוב יותר ויביאו ליצירת אווירה נוחה ונעימה יחד עם העובדים האחרים. היכולת לאפשר ביטוי גם לאוכלוסיות מוחלשות וגם לחזקות, גם לעובדים וגם למנהלים – מייצרת שוויון הכרחי במקום העבודה בנושא הרגיש והחשוב הזה.