גביית מזונות באמצעות הרשויות

חוק המזנות הוא חוק העומד לימינה של האישה וילדיה אשר יש בהם פסק דין לתשלומי מזונות והם תושבי ישראל. לא פעם העניינים אינם זורמים כפי שהם אמורים לזרום והבעל לא תמיד אכן משלם את תשלומי המזונות אשר נפסקו כי עליו לשלם.

במקרים אשר בהם האישה זכתה ולטובתה נפסקו מזונות והיא נתקלה בסירוב לתשלום מצד בעלה, יכולה הזוכה לגבות את החוב בלשכת ההוצאה לפועל לאחר שחלף המועד אשר נקבע לתשלום על פי פסק הדין. למעשה עומדות בפני הזוכה שני מסלולים נפרדים אשר בהם הוא יכול לבחור.

המסלול הרגיל ומסלול מזונות

המסלול הרגיל – במסגרת המסלול הרגיל של גביית מזונות, תשלח הלשכה להוצאה לפועל אזהרה אשר בה הוא יוזהר כי אם הוא לא ישלם את חובו במהלך 20 הימים הקרובים, הרי שיינקטו לנגדו הליכי גבייה שונים. אם הוא אכן לא ישלם את חובו במהלך הימים אשר ניתנו לו, הרי שאפשר יהיה להתחיל בביצוע פסק הדין וזאת על ידי נקיטה בהליכים של הוצאה לפועל כמו עיקולים והגבלות שונות.

לאחר שנפתח התיק לא תידרש הזוכה לבצע כל עולה אחרת.

הרשם הוא זה שינקוט ביוזמתו בהליכי הגבייה הנדרשים. חשוב לדעת כי במסלול הזה אין כל צורך בפנייה אל עורך דין לענייני גירושין. החייב לא יוכל לקבל צו תשלומים והוא גם לא יוכל להיות מוכרז כמוגבל באמצעים. החוב גם לא יוכל להיות משותף במסגרת של איחוד תיקים.

לצורך פתיחת התיק צריכה הזוכה לשלם אגרה וכן להגיש מספר מסמכים כמו בקשה לביצוע תיק מזונות, טבלה המפרטת את דמי המזונות, בקשה לחישוב נתוני קרנות, הוצאות חריגות ועוד. מלבד זאת יהיה על הזוכה לצרף אישור מטעם המוסד לביטוח לאומי כמו כן אם הזוכה כבר מקבלת מזונות מהביטוח הלאומי יהיה עליה לצרף את האישור לזכאות לגביית הפרשים.

הטלת עיקולים על רכושו של החייב

לאחר שהוגשה הבקשה לא צריכה הזוכה לנקוט בכל פעולה והרשם הוא זה שנוקט בכל הליכי הגבייה, זאת ללא צורך בכל אישור מצד החייבת.

במקרים מסוימים עשויים להינקט הגבלות נוספות ולרבות צו מאסר.