תבדקו במחירון – מה מסתתר מאחורי מחירוני הרכב

בעבר, כשמבחר דגמי המכוניות בארץ היה מצומצם יותר ואנשים לא החליפו רכב כל 3 שנים – היה גם מחירון אחד מרכזי שעל פיו כולם עבדו, אבל כיום, עם השוק המוצף, משחקי ההיצע והביקוש ומגוון משתנים חדשים – לא תמיד מספיק מחירון אחד, וכדאי לעשות השווה ממוקדת

זאב נחמנזון

אם את הרכב הראשון שקניתם עשיתם עוד בצעירותכם, סביר מאד להניח שרכשתם מכונית משומשת. כדי לעשות כן ולקנות משהו טוב במסגרת התקציב שלכם, ככל הנראה נעזרתם במחירון. מכירת רכבים אינה מחייבת שימוש במחירון אך אלו יכולים לשמש כלי מצוין לאומדן והשוואה בין אופציות מצויות לאופציות רצויות, ולתת לכם תמונה ממוקדת יותר על הרכב שאתם מתכוונים לקנות. כמובן שכמו בכל עסקה, שני הצדדים מעוניינים להרוויח ועסקאות טובות אכן נסגרות כך, והמחירון יכול להציע לצד המוכר ולצד הקונה איזושהי נקודה אמצע שסביבה ניתן לנהל את העסקה והמו"מ.

מחירוני רכב
קרדיט תמונה: shutterstock

מי קבע?

בעוד שלרכב חדש יש מחיר יבואן שמהווה את נקודת המוצא, לרכבים משומשים אין פתרון קסם, והמחיר שלהם גם נקבע על סמך פרמטרים נוספים המשתנים מאד בין רכב לרכב, מה שלא קורה במכונית מהיצרן. מחירון המכוניות המשומשות נקבע בעזרתם של שמאי רכב מקצועיים, ומעבר לידע שלהם הם גם אוספים ומרכזים נתונים מספרים וסטטיסטיקות מגוונות כגון כמו הרכבים הקיימים בשוק מאותו דגם, היצע וביקוש – פועל יוצא של אמינות בדרך כלל, ממוצע נסיעה שנתי של הנהג הישראלי, נתונים טכניים של כל דגם ודגם לאורך זמן, אבזורים ותוספים מיוחדים ועוד. בסופו של דבר הנתונים האלו מושתים על הנתונים הפיזיים של כל דגם – שנת הייצור שלו, הקילומטראז' שהוא עשה, מספר הבעלים, היסטוריית הבעלים, נתונים טכניים, היסטוריית טיפולים ותאונות וכיו"ב, וכך נוצר המחירון. בתחילת הדרך, המחירונים היו ספרים פיזיים שריכזו את המידע הרב לפי מותגי רכב, דגמים, שנתונים ועוד, אבל כיום קיימות גם גרסות אינטרנטיות ואתרים שבאמצעותם הרבה יותר קל להתנהל. מעבר להזנת פרמטרים פשוטה ומהירה – רוב האתרים האלו מציעים מנוע חיפוש פנימי המאפשר לכם לתור אחר הרכב שאתם מתעניינים בו לפי מחיר, מודל, שנתון, דרישות ספציפיות וכדומה.

בית שמאי ובית הילל של עולם הרכב

מתחילת הדרך ועד לפני מספר שנים לא רב מי ששלט ביד רמה בשוק המכוניות המשומשות היה המחירון של "יצחק לוי", לוי, שמאי מנוסה ומבוסס מאד יצר לעצמו תדמית מוצדקת של סמכות מקצועית, והמחירונים השנתיים שלו מתגלים כספרי תנ"ך כמעט בכל סוכנות מכירה של רכבים משומשים. בשנים האחרונות נכנסה למגרש חברת "יד 2" שמנהלת פלטפורמה משגשגת ביוצר למוצרים משומשים מכל הסוגים. מחירון הרכב המשומש של "יד 2" מתבסס על זמינות ועדכניות רבה יותר משל "יצחק לוי" לטענתם, ועל הפער הזה הם משחק. מאחר ומדובר בשני מחירונים המופעלים על ידי גורמים שונים, ברוב המקרים תמצאו פער שיכול להגיע לעשרה אחוזים על דגם מכונית בין מחירון למחירון. מאחר ואיננו צד בסיפור ולכל מחירון יש את יתרונות הוא – ההמלצה הרווחת היא לאסוף את הנתונים משניהם ואם קיים פעם גדול במיוחד לעשות ממוצע. לבד משני אלו קיימים עוד מחירוני רכב קטנים יותר אך בהחלט מציגים מהימנות מספקת, ואם יש לך את הזמן והכוח – שווה להציץ גם בהם.

מחירון לחוד, מכירות לחוד

במבחן התוצאה, בודדים הם המקרים בהם רכב נמכר בדיוק לפי המחיר שהוגדר לו במחירון. השוק המוצף והתחרות על מכירת רכבים יד שניה, כולל סוכנויות מכירת רכב שלא טומנות את ידן בצלחת – מביאים לא פעם למכירה מתחת למחיר המחירון, לעיתים בפער משמעותי. מנגד, רכבים שיש להם ביקוש רב יותר מסיבות של תדמיות חיובית, אמינות או היצע נמוך – עשויים להימכר גם מעל המחירון. גם הפרמטרים של קילומטראז' נמוך או רכב שמור להפליא, מאובזר ומטופח יכולים לשמש כלי למשא ומתן. חשוב לזכור כי בין אם אתם קונים או מוכרים – גם הצד השני בעסקה רואה את המחירון ומגיע עם ידע מוקדם. מכאן, הכל כבר תלוי בכישורי מכירה והשכנוע שלכם. בהצלחה.