3 יתרונות של כלכלה שיתופית

תתארו לעצמכם מצב בו אתם משתפים אנשים במה שיש לכם ואין להם ומצב בו אתם נהנים ממה שיש לאחרים ואין לכם? על פניו זה הרעיון הקלאסי של סחר חליפין, על בסיס זה נבנתה הכלכלה העולמית המודרנית. אחד ייצר את מה שהוא טוב בו ומכר אותו לשני, אשר ייצר את מה שהוא טוב בו, ומכר לו את זה. תהליך פשוט.

אך אנחנו מדברים על משהו מעט שונה, כלכלה שיתופית. כלכלה שאנחנו עדים להתפתחותה בשנים האחרונות, בעיקר מאז תחילת עידן האינטרנט ובפרט אחרי המשבר הכלכלי של שנת 2008, אז העולם ובעיקר הצעירים, התעוררו והבינו שהם אינם יכולים לעמוד מול יוקר המחייה ולכן הם צריכים לעשות צעדים שונים. אחד מהן היה לייצר כלכלה שיתופית.

מה הרעיון של כלכלה שיתופית? אנחנו יוצרים שיתופי פעולה עם אנשים אחרים, כך שכל אחד מאיתנו יקבל את מה שהוא צריך ואין לו, והאחר יכול להעניק לו את זה. אלה יכולים להיות בדברים קבועים, כמו למשל, ביגוד, הנעלה, או דברים אחרים, ואלה יכולים להיות דברים זמניים, למשל, מקום מגורים לזמן מסוים, טרמפים, שירותים מקצועיים ועוד. הכל במטרה לחסוך עלויות ולאפשר לכל צד לקבל את מה שהוא צריך.

מה היתרונות של כלכלה שיתופית

היתרון הכלכלי הוא הברור מכולם. במקום לבזבז כסף על דברים שאין לנו, במקום להשקיע עלויות גבוהות בדברים שאנחנו צריכים ולא תמיד יכולים לעמוד בהם, הרי שדרך כלכלה שיתופית, דרך שיתופי פעולה, אנחנו יכולים ליהנות מזה בעלויות נמוכות יותר.

כלכלה שיתופית

היתרון השני הוא הקטנת הנזק לסביבה. אחת הסיבות שאנשים נכנסים לתחום של כלכלה שיתופית היא איכות הסביבה. במקום לייצר עוד ועוד, אנחנו ממחזרים לא פעם דברים שונים, במקום שיותר אנשים יבזבזו חומרים ודברים אחרים, הם משתפים פעולה ומשתמשים באותו חומר בו זמנית. דוגמא טובה לכך אפשר לראות בנושא של טרמפים. במקום שכל אחד ייסע ברכב משלו, הרי מספר אנשים נוסעים ביחד וכך נחסך זיהום אוויר מיותר.

היתרון השלישי, יצירת ערבות הדדית וקשר בינאישי, מחויבות אחד לשני.
כלכלה שיתופית עוזרת לנו לעקוף במקרים מסוימים, לא מעט בירוקרטיה ומנגנונים כבדים ובכך גם חוסכת זמן וגם כסף. בכך גם מקרבת בין אנשים ויוצרת פחות חיכוך בין אדם ובין המדינה.