איך לבחור עורך דין פלילי? כללים חשובים

על פניו, היום הרבה יותר קל לבחור עורך דין מאשר היה נהוג בעבר.

היום יש לנו הרבה יותר מידע נגיש וזמין, היום אנחנו יכולים לדעת כל דבר כמעט שאנחנו רוצים וצריכים על עורכי דין בתחומים שונים, שלא נדבר על כמות עורכי הדין שיש בישראל, שנחשבת ל"מעצמה" בתחום, עם מספר עורכי דין הגדול ביותר פר אזרח.

אך מן הסתם, כל זה גם יוצר לא מעט ביעות, כפי שלא פעם קורה שיש שפע של מידע ונתונים, שפע של אפשרויות.

אנחנו יכולים למצוא בעיות כגון, מידע לא אמין, מידע לא מדויק, לא מעט עורכי דין שהם לא בדיוק מהשורה הראשונה, גם אם אנחנו מוצאים עורכי דין מהשורה הראשונה אנחנו מגלים שהעלויות שלהם גבוהות או שהם לא זמינים עבורנו כפי שאנחנו מצפים, ובסופו של דבר, אחרי כל זה, אנחנו עלולים למצוא את עצמנו במצב בו אנחנו מתקשים להחליט במי לבחור.

כידוע, תחום המשפט מתחלק לשניים. משפט פלילי ומשפט אזרחי.

במשפט הפלילי אנחנו תמיד נהיה בעמדת הגנה, והמדינה תהיה בעמדת התביעה. על מנת להגן על עצמנו אנחנו נידרוש לשירותיו של עורך דין פלילי.

עורך דין פלילי

במשפט אזרחי לעומת זאת, אנחנו יכולים למצוא את עצמנו, הן בעמיה של ההגנה והן בעמדה של התביעה.

אנחנו נידרש לשירותיו של עורך דין שמתמחה בתחום בו המשפט מתנהל.

באופן טבעי ומובן מאליו, משפט פלילי הוא הרבה יותר "מאיים" מאשר משפט אזרחי. שכן במשפט הפלילי, הענישה יכולה להיות מאסר, על כל המשתמע מכך.

לכן אנחנו נידרש לשירותיו של עורך דין פלילי מקצועי, מנוסה, מישהו שאנחנו יכולים לסמוך עליו שיגן עלינו ועל האינטרס שלנו, לפני, בזמן ואחרי המשפט.

לפני שנסביר כיצד בוחרים עורך דין לצורך משפט פלילי, צריך להדגיש נקודה חשובה. מי שאין לו אפשרות כלכלית לשכור שירותיו של עורך דין פרטי, יכול תמיד להיעזר בעורך דין מהסנגוריה הציבורית.

זה אומנם ללא עלות, אך מן הסתם, השירות הוא אחר, פחות אישי, פחות צמוד. זה אחד היתרונות הבולטים של עורך דין פרטי.

אך בשביל שנוכל ליהנות מייצוג איכותי ומהגנה טובה במשפט, אנחנו צריכים לבחור את האדם הנכון.

כיצד בוחרים עורך דין פלילי בצורה נכונה

השלב הראשון בתהליך החיפוש, בתהליך הבחירה, היא כיצד להגיע אל עורכי דין פליליים.

אנחנו יכולים להיעזר בהמלצות וחוות דעת של בני משפחה, חברים, מכרים וכן בהמלצה וחוות דעת של אנשי מקצוע שונים. במידה ואנחנו לא מכירים אף אחד שיכול לספק לנו המלצות וחוות דעת, אז אנחנו יכולים להיעזר באינטרנט, בין אם מדובר באתרים ספציפיים של עורכי דין, מדריכים ואינדקסים, וכן רשתות חברתיות.

הדבר הראשון שאנחנו צריך לבחון זה את הניסיון שלו. האם מדובר בעורך דין ותיק, מנוסה, איש מקצוע שכבר ייצג כמה וכמה לקוחות במשפטים פליליים עם האשמות דומות לאלה שאנחנו מואשמים בהן.

צריך לומר, הרבה פעמים הניסיון משחק תפקיד, אך ישנה גם סברה שעורכי דין צעירים, רעננים, הם הרבה יותר רעבים ולכן יהיה חשוב לייצג את הלקוחות שלהם בצורה מקצועית וקפדנית יותר, מאשר עורך דין שאין לו בהכרח מה להוכיח יותר. זה שיקול שאנחנו צריכים לעשות, מה אנחנו מעדיפים, ניסיון או רעב.

הדבר השני שאנחנו צריכים לבדוק, האם אנחנו מחפשים עורך דין ממשרד גדול או משרד קטן.

אנחנו יכולים למצוא עורכי דין שכירים, כאלה שעובדים תחת משרד עורכי דין שמייצג לקוחות רבים, או לבחור בעורך דין שעובד במשרד משלו. ההבדלים יכולים להיות רבים, בין אם זה באופי השירות, אופי העבודה והיחס ללקוח.

מצד אחד, עורך דין שמאחוריו משרד יכול לספק לנו צוות גדול שינהל עבורנו את כל התהליך, מצד שני, הוא יכול להפנות את התיק שלנו למתמחה שיטפל בו.

עורך דין במשרד משלו ייצג אותו לבדו, אך הוא יהיה האחראי היחידי על התיק שלנו.

הדבר השלישי שאנחנו צריכים לבדוק זה זמינות ונגישות, כמה תיקים הוא מנהל בו זמנית ועד כמה הוא יכול לייצג אותנו בצורה כזו שיוכל לקדם את עניינו, גם אם מדובר בדברים קטנים אשר חשובים עבורנו.

הדבר הרביעי שעלינו לבדוק, זה שכר טרחה ועלויות שירות. האם אנחנו יכולים לעמוד בו.