כיצד מגישים תביעה לפנסיית נכות?

בהנחה ואתם לאחר מאורע שהוביל לחוסר יכולת לעבוד (באופן קבוע או זמני), טוב לדעת שניתן להגיש תביעה בגין פנסיית נכות. מה, איך, האם גם אתם זכאים ומה תפקידה של הוועדה הרפואית בכול הסיפור? אגדנו עבורכם מגוון תשובות חשובות, כך שגם אתם תוכלו לקבל סכומים שמגיעים לכם לפי חוק. שנתחיל?


ארבע עובדות בסיסיות

הרבה שאלות ועל כן נתחיל עם ארבע עובדות בסיסיות: כל מי שעמית פעיל בקרן פנסיה וכושר העבודה שלו נפגע בלפחות ב25% מוזמן להגיש תביעה לפנסיית נכות. את התביעה מגישים לקרן הפנסיה בה מבוטחים, התביעה תועבר לוועדה רפואית מטעם הקרן ואם בוחרים, ניתן לערער על החלטת הוועדה. עתה לאחר שעשינו מעט סדר נעבור לדון בארבעת העובדות מעט יותר לעומק, ולו על מנת להבין כיצד לנהוג, מה מגיע וכדומה, אך אם מבקשים תמיכה מקצועית, מראש נציין שניתן להיעזר בחברת "אופק".אופק זכויות היא חברה שמטפלת באינספור מקרים ומחזיקה בצוות מקצועי שמבטיח שתקבלו את מלוא ההטבות והזכויות שמגיעות לכם – מבלי להיתקל בחומות הבירוקרטיה ומבלי להילחם מול הפרוצדורות הרפואיות.


מי לא זכאי להגיש תביעה?

ציינו שכל מי שעמית בקרן פנסיה עשוי להיות זכאי לפנסיית נכות. עם זאת, מהי המשמעות של "עמית פעיל"? ובכן "עמית" מוגדר כאדם שבעת האירוע שהוביל לנכות עדיין הפקיד לקרן הפנסיה, או לחלופין בדיוק היה מצוי בתקופת הארכה של הביטוח. עם זאת, אם נמשכו סך התגמולים, אם המקרה עונה על ההגדרה של "החרגה רפואית", אם טרם עברה תקופת אכשרה, אם הנכות הינה תוצר של עוולה מכוונת, או אם העמית הגיע לגיל פרישה (בהתאם למאפייני מסלול הביטוח), הרי שבמקרה זה הזכאות לפנסיית נכות מתבטלת.

תביעה לפנסיית נכות


מעלים הילוך

לאחר בדיקה נמצא שאתם עומדים בקריטריונים? כך תפעלו עבור קבלת הפנסיה: ראשית הגישו תביעה בקרן הפנסיה בה מבוטחים, ולו באמצעות מילוי טופס "תביעת נכות". לטופס זה צריך לצרף כתב ויתור סודיות רפואית, ואישור רפואי שמצהיר שאכן כושר העבודה נפגם במינימום 25% ואף אין יכולת לעבוד במשך 91 יום. בנוסף גם יש להציג אישורים רפואיים שתומכים בסיבה שמאחורי איבוד כושר העבודה (מסמכים כגון אישור מחלה, סיכום אשפוז, סיכום מחלה וכדומה). מה עוד? יש להשיג את הרשימה הבאה: פרוטוקול של הוועדה הרפואית מטעם הביטוח הלאומי (בהנחה והוגשה תביעה לביטוח לאומי), תיעוד של תשלומים נוספים שניתנו בעקבות האירוע, צילום ת"ז של העמית ובן/ת הזוג (כולל ספח פתוח), המחאה של ניהול חשבון הבנק וטופס 101. כמו כן, ייתכן שידרשו מסמכים נוספים – מומלץ לברר מראש מול נציג החברה.


אודות התהליך

חשוב להבין למה לצפות ועל כן נסביר שהתביעה מועברת לוועדה רפואית מטעם קרן הפנסיה. הוועדה מורכבת מרופאים תעסוקתיים, כאשר העמית רשאי להביא רופא מטעמו. הוועדה תדון במקרה והיא עשויה לזמן את העמית להיבדק ואף לבקש מסמכים נוספים. עוד נציין שיש קרנות פנסיה שכוללות שלב ביניים (לפני שהמקרה נידון מול הוועדה הרפואית), כך שמוטב לברר מראש.


גזירת תשלומים

לבסוף נציין שאין להתמהמה עם הגשת התביעה, וזאת כי קיימת תקופת התיישנות. אי לכך חשוב לברר מול התקנון של הקרן מהו המועד האחרון. עוד חשוב לדעת שתשלום הפנסיה שיינתן יהיה נקי ממגוון תשלומים (דמי ביטוח לאומי, מס הכנסה ודמי ביטוח בריאות), אך גם יש מי שזכאי לפטור מהתשלומים. במקרה זה צריך להגיש אישורים מהביטוח הלאומי, או מפקיד השומה – שווה בדיקה!