איך להיזהר מהפרת זכויות יוצרים באינטרנט?

כל יצירה שאנחנו יוצרים בעצמנו, לא משנה אם מדובר ביצירה טקסטואלית או ויזואלית, אמורה להיות מוגנת בזכויות יוצרים. כלומר, אסור להשתמש ללא קבלת אישור מאיתנו, ללא מתן קרדיט, חלוקה ברווחים. כל שימוש ביצירה ללא הסכמה שלנו, היא הפרה של החוק.

בעידן האינטרנט, אנחנו יכולים לראות יותר ויותר מקרים בהם יש חשד להפרות זכויות יוצרים, בעיקר בכל מה שקשור לתמונות שאנשים מצלמים ומתפרסמות ברשת, אך גם ליצירות אחרות, דוגמא, שירים, סרטונים, טקסטים שונים ועוד. נושא הפרת זכויות יוצרים באינטרנט הוא אחד התחומים הכי מדוברים היום בכל מה שקשור לזכויות יוצרים וקניין רוחני בכלל. ממשלות ופרלמנטים רבים עוסקים בכך, גם ארגונים בינלאומיים שקשורים לנושא, ובוודאי כלי תקשורת ואנשי מקצוע שנפגעים מכך.

לפני שנסביר כיצד אפשר להיזהר מהפרת זכויות יוצרים ומה עושים במקרה ואנחנו נאלצים להתמודד עם מצב כזה, צריך להבין תחילה למה האינטרנט יצר מצב חדש, מצד אחד מלא אפשרויות חדשות, מצד שני לא מעט בעיות וחששות.


כיצד האינטרנט שינה את המצב

שלא יהיה ספק, גם לפני עידן האינטרנט היו אינספור מצבים שהופרו בהם זכויות יוצרים, אינספור מקרים של אמנים ויוצרים שפנו אל עורך דין זכויות יוצרים על מנת להגן על היצירות שלהם, צלמים אשר השתמשו בתמונות שלהם בצורה לא חוקית ועוד.

אך האינטרנט שינה את המצב מכמה זוויות. ראשית, הוא יצר במה רחבה יותר לפרסום טקסטים ותמונות. אינספור אתרים, רשתות חברתיות, בלוגים. כמות הטקסטים והתמונות המפורסמות בפומבי, עלתה בכמות עצומה.

שנית, קיים קושי רב יותר לעקוב אחר שימוש לא חוקי שנעשה ביצירות, בגלל הכמות קשה יותר לעקוב אחר הפרת זכויות יוצרים.

שלישית, הרבה פחות להגדיר מה זה זכויות יוצרים באינטרנט, האם פוסט בפייסבוק מוגן תחת הגדרה זכויות יוצרים? האם שימוש בתמונה תוך יצירת אפקטים שמשנים לגמרי את כל המבנה שלה, זו הפרת זכויות יוצרים? עולה שאלה מה נחשב יצירה ולפיכך הוא מוגן תחת הגדרות החוק.

חשוב לציין, גם כשאנחנו פונים אל עורך דין זכויות יוצרים בשביל לתבוע הפרה של זכויות או להגן על עצמנו מפני תביעה, הרי שהוא יסקור את הסיטואציה, ואנחנו יכולים להיות בטוחים שהוא יחפש פריצות בחוק שיכולות לעזור לנו.

הפרת זכויות יוצרים


כיצד אנחנו יכולים להימנע מהפרות זכויות יוצרים בצורה נכונה

אם אנחנו היוצרים, אז העניין הוא יחסית פשוט, עלינו לציין על כל יצירה שלנו שהיא שלנו, מוגנת בזכויות יוצרים, והשימוש בה ללא אישור אסור. כמובן שאנחנו צריכים לדאוג שהיצירות שלנו אכן מוגנות בהתאם לחוק.

אם אנחנו בצד השני של המתרס, הרי שיש להתייחס לכך בשני רבדים. יש את הרובד של מי שזקוק לתכנים תמונות או יצירות של אחרים. אז עלינו לבקש אישור לשימוש באותם חומרים בהם אנחנו רוצים לעשות שימוש, לעיתים האישור והפרסום יהיה כרוך בעלות כספית.

אם אנחנו עוסקים בכתיבה, הרי שאז עלינו לכתוב חומר מקורי, חומר משלנו, מבלי להשתמש כלל ביצירות או תכנים של אחרים ועלינו גם לוודא שהעובדים שלנו, כולל עובדים פרילנסרים, לא ישתמשו בחומרים של אחרים. תמיד עדיף להשתמש בתכנים משלנו, כולל תמונות, במידה וזה לא אפשרי אזי שאנחנו צריכים לפעול על פי החוק ולבקש אישור להשתמש.

כפי שציינו קודם לכן, יש לא מעט מקרים בהם עולה שאלה, האם כל יצירה באינטרנט מוגנת בזכויות יוצרים. האם כשאנחנו משתפים פוסט של חבר בפייסבוק, אנחנו עוברים על החוק? ובכן, זו דילמה שלא מעט משפטנים משקיעים בה מחשבה, התשובה היא לא. אך אם אנחנו נשתמש בפוסט בשביל לקדם מוצר או שירות, בשביל להרוויח, וכל זה ללא אישור וללא מתן תשלום, בוודאי אם אנחנו נחליט להשתמש בזה באופן ממומן ולשתף את זה בצורה נרחבת, אז אפשר לראות בכך הפרת זכויות יוצרים.

סביר להניח שעם הזמן העניין רק יהפוך הרבה יותר בעייתי, בגלל כמות המידע, כמות התכנים, אופי השימוש בהם והניסיון להגן כמה שיותר על היוצרים. סביר להניח שעם הזמן יימצאו גם פתרונות לבעיות השונות שהנושא מעלה, גם לא באופן מלא אז בוודאי שבאופן כזה אשר יהיה אפשר להתמודד עם הבעיה בצורה הרבה יותר טובה.