האם ניתן למחוק רישום פלילי?

לכל אחד יש עבר, כל אחד מאיתנו סוחב איתו מטען מסוים, סיפורים ולעיתים גם סודות שהוא לא משתף בהם אחרים. יש כאלה שנושאים איתם דברים יותר "כבדים" כמו למשל מעשים פליליים שהם ביצעו ובגינם יש להם רישום פלילי במשטרה.

רישום פלילי, כידוע, יכול להשפיע על החיים שלנו בצורות שונות בפרט בכל מה שקשור לתחומי עבודה מסוימים. ישנם תחומים שאי אפשר להתקבל לעבודה בהם אם יש רישום פלילי, ישנם מקומות עבודה שלא מוכנים לקבל עובדים שיש להם רישום כזה, אפילו אם מדובר בעבירות קטנות וכן אם מדובר בעבירות שבוצעו לפני שנים רבות. מבחינת המעסיקים זה סוג של הימור, שכן יכול להיות שאותה עבירה שהובילה לרישום, מלמדת משהו על אופיו של המועמד, והם מעדיפים לא לקחת סיכון מיותר.

אך קיים כלי שמאפשר להתחיל מחדש, הוא לא מוחק את העבר לגמרי, אך הוא כן מוחק את התיעוד שלו במובנים מסוימים. הכוונה לכלי שנקרא מחיקת רישום פלילי. כלי זה מאפשר לאנשים שיש להם רישום כזה, בתנאים מסוימים, לבקש מחיקה שלו ואז הם יכולים להציג דף חלק, דף ריק.

לפני שנסביר מדוע המדינה יצרה כלי כזה, למה הוא חשוב וכיצד משתמשים בו, צריך להבין מה זה בכלל רישום פלילי. הרי לא כל דבר שאנחנו מעורבים בו והמשטרה יודעת על זה, הוא אוטומטי רישום פלילי.


מה זה רישום פלילי

רישום פלילי הוא למעשה פלט שהמשטרה מוציאה ומתייחס לעבר של האזרח. כאשר אנחנו ניגשים למשטרה להוציא תעודת יושר, אז יש מי שיוציא תעודה שכזו וימצא (לא להפתעתו סביר להניח) רישום פלילי.

הרישום יכלול הרשעות, קרי תיקים בהם הורשע בבית משפט וכן תיקים סגורים, מקרים שהחקירות נסגרו, כולל את העילה לסגירת התיק. העילה יכולה להיות היעדר עניין לציבור, חוסר ראיות או חוסר אשמה. מצב זה מוביל באופן ישיר למחיקת רישום פלילי. כמו כן, הרישום יכלול מקרים בהם ישנם תיקים פעילים נגד האזרח, תיקים שנמצאים בחקירה.

מחיקת רישום פלילי


מה זו מחיקת רישום פלילי

מחיקת רישום פלילי מתייחסת למצב בו האזרח יכול להגיש בקשה למחיקת רישומים פליליים שקיימים במערכת. מצבים כאלה יכולים להתקבל למשל, כאשר מדובר על עבירות קלות מאוד, כאשר עברה תקופת ההתיישנות, וכן יש אפשרות במקרים של חוסר ראיות או היעדר עניין לציבור בתיקים סגורים, לבקש לשנות את ההגדרה לחוסר אשמה (אחרי תקופה מסוימת) ואז באופן טבעי התיק נמחק מהרישום.

נקודה נוספת, אנשים שהורשעו בפלילים, יכולים לפנות בחנינה לנשיא ולבקש למחוק את הרישום שלהם, כאמור זה יכול להתבצע אחרי תקופה מסוימת שכתובה בחוק, תקופה במהלכה התברר שמגיש הבקשה, חזר למוטב ולא ביצע שום עבירה ושום דבר פלילי.

לגבי תקופות ההתיישנות, הרי שהחוק מגדיר אומנם תקופת התיישנות של שבע שנים, אך זה מדויק חלקית, שכן זה תלוי בסוג העבירה ובשנות המאסר בפועל. אם מדובר בעבירה של עד שנת מאסר אחת, אז זה אכן שבע שנים פלוס תקופת המאסר, במצב של עונש עד חמש שנים, אז אצל בגירים תקופות ההתיישנות תהיה עשר שנים פלוס תקופות המאסר, ואצל קטינים שבע שנים.

משך תקופת ההתיישנות תמשיך לעלות ככל שמשך השנים במאסר בפועל יעלה. במידה ואין מאסר בפועל אלא עבירות מסוגים אחרים, אז תקופת ההתיישנות אצל בגירים היא שבע שנים ואצל קטינים שלוש שנים.

כאמור, כל זה מתייחסת לעבירות מסוימות, לא בכל עבירה ניתן לבצע מחיקת רישום פלילי. מקרים כמו רצח, אונס, בגידה במדינה ועבירות דומות, לא ניתן לבצע מחיקה. הן נשארות כתובות במערכת, בגלל חומרתן.

ישנם גם חריגים לצד השני, כלומר תקופות מחיקה קצרות יותר, כמו למשל הליכים שנמצאים תחת צו פיקוח או עבירה שבוצעה על ידי קטין מתחת לגיל 14, ומקרים אחרים, אז ניתן לבצע מחיקה אחרי חמש שנים מיום מתן פסק הדין.

כאמור, כל המצבים שאנחנו מתארים, מתייחסים אך ורק לסיטואציות בהן ברור שהמגיש הבקשה חזר למוטב. אם הוא המשיך לבצע עבירות, והרישום הפלילי שלו התארך, אז המדינה לא תבצע מחיקה של הרישומים שלו.


מדוע המדינה מאפשרת מחיקה של רישום פלילי

למעשה יש לכך כמה הסברים. ההסבר הקלאסי הוא, כל אדם זכאי להזדמנות שנייה. זה כלל בסיסי, כלל אנושי פשוט. כל אדם טעה בחיים, מי שטעה שילם את המחיר, ואחרי תקופה מסוימת שהוא הוכיח את עצמו כאזרח למופת, יש לאפשר לו לחזור לחברה, לנהל חיים שגרתיים, מה שאומר גם למחוק את הרישום הפלילי שלו ולאפשר לו למצוא עבודה מסודרת.

אך מעבר להסבר הזה, יש הסברים נוספים, יותר תועלתניים מבחינת המדינה. ראשית, אם המדינה מאפשרת מחיקת רישום פלילי, היא מקלה בכך על שוק העבודה. היא מאפשרת לאנשים שיש להם רישום למצוא עבודה ובכך למעשה היא מכניסה עוד אזרחים לשוק. מה שכמובן גם מטיב איתם מבחינה כלכלית, מפחית את התלות שלהם במדינה, בחברה ובמשפחה, סביר להניח שזה גם משפר באופן ניכר את ההתנהגות שלהם, כעת יש להם מה להפסיד.

שנית, מחיקת רישום פלילי באופן עקרוני מפחית את העומסים מבתי המשפט ומהמשטרה. ברגע שעניינם של אזרחים נמחק מהמערכת, לא צריך להתעסק איתם יותר, ולא עם עניינם. דוגמא טובה לכך הוא כל הנושא של תיקים סגורים מסיבה כזו או אחרת.

צריך לומר, זה שהרישום נמחק לא אומר שהוא לא מתועד. כלומר, אם נניח מבטלים את הרישום לאדם מסוים ואז הוא חשוד במעשה פלילי, הרי שהמשטרה יכולה למצוא תיעוד של העבירות אותן הוא ביצע בעבר והרישום הפלילי שלו עליהן נמחק או תיקים שהתנהלו בעניינו. הכל מתועד במערכת.