עד מתי אפשר להגיש תביעת רשלנות רפואית?

כולנו פונים לעולם הרפואה כאשר יש לנו בעיה גופנית (או נפשית)כזו או אחרת, מתוך מטרה למצוא את הפתרון המקצועי והנכון ביותר, אך לעומת זאת, לעיתים קורה שהמענה הרפואי מוביל לנזק מהותי, ולו בשל רשלנות מצדו של הגוף המטפל. כאשר זה קורה ניתן לתבוע – לדרוש פיצוי כספי (הסכומים משתנים בהתאם לנתוני המקרה). מכאן שהשאלה עד מתי אפשר להגיש תביעת רשלנות רפואית, מאוד רלוונטית, כיוון שלא פעם הנזק מתגלה באיחור, או לחלופין מדובר בילדים שאינם רשאים לפעול מבחינה משפטית.

התשובה הקצרה – 7 שנים

באופן כללי הגשת תביעת רשלנות רפואית מתאפשרת כ7 שנים קדימה מהיום שבו הנזק נגרם, אך יש מקרים שעבורם הדין שונה – מאפשר טווח התנהלות הרבה יותר נרחב. מכאן שאם גם אתם תוהים מהם החוקים שתקפים על המקרה הפרטי שלכם, היעזרו במאמר זה, אך מראש נציין שלעולם אין להרים ידיים לפני שמתייעצים עם עו"ד שבקיא בתחום, וזאת כי יש נתונים שאדם מקצועי יידע "לקרוא" באופן שונה, מהאופן שבו אתם עשויים לפרש את הסיטואציה.

מי רשאי לתבוע את מי

רגע לפני שנדון במקרים השונים, נציין שתביעה בנושא רשאים להגיש כל מי שנגרם לו נזק רפואי (מעל לגיל 18). בנוסף, גם הורים לילדים רשאים להגיש את התביעה – עבור ילדיהם שטרם מלאו להם 18 ואף בני משפחה רשאים להגיש תביעה עבור בן משפחה שנפטר עקב רשלנות רפואית – אם הם בעלי העיזבון ואם הם נפגעו כלכלית בשל הסיטואציה. כמו כן, חשוב לדעת שניתן לתבוע לא רק את נותן הטיפול, אלא גם את המוסד הרפואי, ולו כי מוסדות רפואיים נושאים באחריות ולא פעם עשויים בעצמם להיות מוקד הבעיה.

מקרים חריגים

כאמור, ברוב המקרים ניתן להגיש תביעה רפואית לא יאוחר מ7 שנים מהיום בו הטיפול הרפואי הוביל לנזק. עם זאת, עבור לא מעט מקרים נתון זה בעייתי, ולו כי הנזק התגלה רק לאחר שנים, ועל כן טוב לדעת שאם הנזק אינו נגרם באופן מידי, או אפילו התגלה רק לאחר שנה שנתיים, הרי שניתן להגיש תביעה כשבע שנים קדימה מיום הגילוי– אך רק כל עוד לא עברו יותר מ10 שנים מהיום בו ניתן הטיפול הרפואי. כמו כן, יש מקרה נוסף שמבחינתו החוקים מעט שונים, ופה מדובר בקטינים. תקופת ההתיישנות מבחינת קטין מתחילה מהיום בו מלאו לו 18 שנים, משמע גם אם הנזק נגרם בגיל 5, ניתן להגיש את התביעה עד גיל 25 (כ7 שנים מהיום בו הילד הפך לבוגר).

תביעת רשלנות רפואית

רגע לפני

מה עוד חשוב לציין בנושא? שלצד העובדה שיש לדעת עד מתי ניתן להגיש את התביעה, גם יש לקחת בחשבון שההליך עצמו עשוי להימשך זמן רב, כיוון שיש לאתר עורך דין מקצועי, לאסוף חומר רפואי, לקבל חוות דעת של רופא מומחה וכמובן לנהל משפט. עם זאת, מרגע שמגישים את התביעה אין זה משנה אם ההליך יימשך חודש או שנתיים, כיוון שטווח זה אינו פרמטר משפיע, נקודת המפנה היא אך ורק רגע הגשת התביעה, כאשר יש לשים לב שלא ממהרים להגיש תביעה לפני שבודקים באופן מקצועי מהם אחוזי ההצלחה, כי הוצאות בית המשפט עשויות ליפול על מגיש התביעה וחבל.