איתור כספי פנסיה – למצוא את הכספים שיעזרו לנו כשנזדקן

מחקרים רבים מלמדים, שחלק גדול מהציבור איננו מודע למה שקורה בחשבונות הבנק שלו ולא בכל המוצרים הפיננסים בהם הוא מושקע בצורה מסוימת. לא מעט ישראלים למשל, אינם יודעים מה המצב שלהם בחשבון, אם הם בפלוס או במינוס, כמה זמן נשאר להם עד שהם מסיימים לשלם על המשכנתא או אילו הוראות קבע יש להם בחשבון הבנק.

אחת כמה וכמה, לא הרבה ישראלים יודעים מה המצב הפנסיה שלהם. כאן כבר לא מדובר על הסכום הנוכחי שעומד לרשותם בתוכניות הפנסיה שלהם, כאן מדובר גם על מצב בו ישראלים רבים אינם מודעים בכלל שמעבר לתוכנית הנוכחית אליה הם מפרישים מדי חודש סכום כסף מסוים ביחד עם המעסיק שלהם, הרי שיש להם גם תוכניות פנסיה קודמות ממקומות עבודה אחרים, ואלה נמצאות אצל חברות ביטוח מבלי שקורה בהן דבר. במקרים מסוימים, הם עלולים להגיע אל גיל הפנסיה ועדיין לא לדעת ולא להתייחס אליהן.

לכן משרד האוצר פתח אפשרות של איתור כספי פנסיה מחברות הביטוח וקרנות פנסיה שונות. המשמעות של תוכנית זו, היא לאפשר לכל ישראלי שאי פעם נפתחה בשבילו תוכנית פנסיה, לאתר אותה ולהחליט מה הוא רוצה לעשות איתה. האם הוא רוצה להשאיר אותה כמו שהיא, האם הוא רוצה לאחד אותה עם תוכנית אחרת ואולי הוא יעדיף, מסיבות כלכליות, לפתוח אותה בנקודת זמן זו, וכך הוא יוכל להשתמש בכסף שעומד לרשותו.

לפני שנסביר כיצד זה עובד, חשוב לומר, איתור כספי פנסיה הוא דבר מאוד משמעותי מבחינה כלכלית וחברתית. המשמעות של פנסיה באופן נרחב, היא היכולת לכלכל את עצמנו כאשר אנחנו פורשים מהעבודה ואיננו מקבלים משכורת קבועה. לצערנו הרב, על פי כל הערכות ובהתאם למציאות הרווחת, הכספים שנקבל מביטוח לאומי (קצבת זקנה) אינם יספיקו לנו לשם כך, מרבית הישראלים לא בהכרח חוסכים כסף לזקנה, ולכן כל תוכנית פנסיה יכולה לעזור בכך. לכן יש לכך משמעות גדולה מבחינה כלכלית וחברתית.

איתור כספי פנסיה

כיצד מאתרים תוכניות פנסיה ישנות

ברמת העיקרון מה שעלינו לעשות, זה להיכנס לאתר של משרד האוצר, לציין תעודת זהות ולראות מה בדיוק יש לנו והיכן. צריך לומר, ישנן חברות ביטוח שדואגות לבצע איתור כספי פנסיה עבור מבוטחים. הן פשוט לוקחות את הנתונים ופונות לחברות ביטוח שונות במטרה לבחון, האם יש לנו אצלן תוכניות פנסייה ומה קורה איתן.

במידה ויש, אנחנו יכולים להחליט כיצד לנהוג עם אותן תוכניות. ההמלצה היא להעביר אותן לתוכנית קיימת או להמשיך להשתמש בה, כאשר מדי חודש אנחנו נעביר עליה סכום כסף מסוים. בצורה כזו אנחנו יכולים להיות בטוחים שבעתיד נוכל ליהנות מסכום כסף מסוים אשר יכול ויספק אותנו, יכול לעזור לנו לכלכל את עצמנו על בסיס יומיומי.