אופציות מעו"ף

אופציות מעו"ף הן אופציות הנסחרות בבורסה לניירות ערך בת"א, לפי מדד ת"א 25 (מדד המעו"ף, המרכז את 25 החברות בעלות שווי השוק הגבוה ביותר). כאשר הנכס הנסחר הוא מדד המעו"ף. האופציות נסחרות על המדד עצמו וגם על מניות של חברות אשר מדורגות במדד ת"א 25. למסחר על מדד המעו"ף יש מינוף של פי 100 משווי הרווח בנקודות והוא מתבצע במימדים גדולים מאוד.

אופציות מעו"ף נסחרות במחזורים של שלושה חודשים. ובכל יום חמישי האחרון בחודש (בתנאי שהוא לא גם היום האחרון בחודש), פוקעות האופציות. בימים אלו נרשם מסחר גדול מאוד במדד זה.

לדוגמא, אדם בעל מניות מעו"ף שצופה ירידה במדד ובערך המניות שלו, יכול לרכוש אופציית מכר – הזכות למכור את נכס הבסיס (מניות המעו"ף) בסכום קבוע מראש. אם וכאשר מתבצעת הירידה בערך המדד, ערך המניות שהוא מחזיק יורד, אך ערך האופציות שרכש עולה ועל ידי כך הוא מבטח את עצמו מפני הפסדים. בעצם נעשה כאן "קיזוז" של ההפסד, על ידי רווח מתוך הירידה בערך המניות.

ישנם "מהמרים" רבים שמבצעים מסחר באופציות על פי חיזוי או אפילו ניחוש של ערך הנכס בתום תוקף האופציות. במידה וקיימת הבנה בסיסית פלוס של התנהגות שוק ההון, ניתן להשתמש בה על מנת להשיג תשואה נאה מהימורים אלו. אך זה לא תמיד מספיק, גם המזל משחק פה תפקיד לא קטן.

לעתים שוק ההון, כמו הים, בלתי צפוי לחלוטין ויכול רגע אחד לסעור וברגע השני לשקוט. לעתים הוא צפוי מראש. גם את ההתנהגות הזו – מתי צפוי ומתי בלתי צפוי, מומלץ לדעת לצפות. מסובך? צריך רק סבלנות וראש פתוח.

דוגמא נוספת

אדם שקונה אופציות מעו"ף מסוג רכש, ישאף לחזות נכון, בהתאם לאופציה, את עליית ערך המדד, אך לא מעבר לסף הקבוע באופציה. אם אכן חזה נכון, ירוויח את סכום הנקודות שבהפרש בין הסכום בכתב האופציה לבין המדד בעת פקיעת האופציה, פי 100. זאת אומרת שאם הוא קנה אופציית רכש על מדד המעו"ף בסכום של 500 שקלים, לרמת ה500 נקודות, אך בעת פקיעת האופציה המדד עמד על 650 נקודות, הוא הרוויח 1500 שקלים, פחות 500 השקלים שבהם רכש את האופציה – ויצא ברווח נקי של 1000 שקל.

רוצים לקבל טיפים בתחום המיסים, ביטוח לאומי ועוד?

היכנסו לאתר של יועץ המס אלון טהורי >>