מסחר בדולר – האם זה משתלם

לא צריך להיות מבוגר מדי בשביל לזכור שפעם הדולר היה שווה הרבה יותר. אם נחזור עשרים שנה אחורה נניח, נגלה שהדולר ביחס לשקל, היה שווה הרבה יותר. המסחר בזמנו היה סביב 4.5 שקל לדולר. היום מדובר על שקל פחות והמגמה היא שערך הדולר ביחס לשקל, כל הזמן יורד.

עבור אנשים רגילים, זה לא בהכרח משמעותי. זה יכול להיות עבורם משמעותי אם הם טסים לארצות הברית נניח ורוצים להחליף כסף, אז הם יקבלו יותר דולרים כשהם משלמים עליהם בשקלים, מי שבוחן את שאלת העלויות של המוצרים בישראל, מוצרים מיובאים, יכול לשים לב, שאם ערך הדולר נמוך ביחס לשקל, אז המחירים אמורים לרדת, בעוד שחברות שמייצאות לארצות הברית, נמצאות במצב הפוך, אז אולי הן יעלו מחירים במטרה לייצר רווח חלופי. באופן כללי למרבית האנשים, זה לא משמעותי.

אך מי שעוסק בתחום של מסחר בדולר שם לב לכך וזה משפיע עליו. לא מדובר רק במי שרוכש או מוכר דולרים לאנשים פרטיים, אחרי או לפני טיול לחו"ל, הכוונה למי שסוחר בכמויות גדולות, מי שמבצע מסחר במטבעות זרים ובפרט בדולרים, עבורו הירידה בדולר במשך השנים היא משמעותית.

מסחר בדולר במובנים רבים, הוא המסחר הקלאסי, הטהור. מדובר על מסחר שמבוסס על היצע וביקוש באופן הכי ברור. אנחנו קונים דולרים על פי ההיצע ומוכרים על פי הביקוש. אם יש ביקוש רב לדולר, וההיצע הוא גדול, אז המחיר פשוט ירד, אם ההיצע הוא נמוך והביקוש הוא גבוה, הדולר יעלה. ככה פועלת כלכלה קלאסית. מאחר ומדובר במטבע, שכל הערך שלו נובע מעצם העובדה שהוא מטבע ולא מערך גולמי מסוים או ממפרט כזה או אחר, הרי שמדובר במסחר טהור לגמרי.

ממה מושפע מחיר הדולר

מסחר בדולר הוא ייחודי מסיבה נוספת, להבדיל ממטבעות אחרים, מדובר במטבע חזק ולא משנה באיזה מצב הוא נמצא. מאחר ומדובר במטבע של הכלכלה הגדולה בעולם, מטבע שמקובל בכל המדינות (להבדיל נניח, ממטבע סיני שאומנם שייך לכלכלה חזקה אך לא משתמשים בו מחוץ לסין), מטבע של מדינה עם אמינות כלכלית גבוה ומסורת כלכלית מוכרת וידועה, הרי שגם אם ערך המטבע ירד, עדיין הוא יהיה בעל משמעות ועדיין הוא יהיה סחיר.

מסחר בדולר

מחיר הדולר מושפע מפרמטרים שונים, בין אם זה המצב הכלכלי בארצות הברית, היצע הכסף (כאן עומדת נקודת זכות נוספת והיא, גם אם ארצות הברית תחליט להדפיס עוד דולרים, זה לא יפגע משמעותית בערך המטבע), וכן מפרמטרים אחרים שקשורים לשוק המטבעות באופן כללי.

במהלך השנים האחרונות, ערך השקל עלה בגלל פעולות שונות שבנק ישראל ביצע, וכן בגלל שהכלכלה הישראלית התחזקה מאוד עם השנים. אך עדיין אנחנו נראה לא מעט אנשים סוחרים בדולר ורוכשים דולרים, מתוך הבנה שניתן להשתמש בו לצרכים שונים, בהווה ובעתיד.