מהו אדריכל למבנים עסקיים?

אדריכל למבנים עסקיים הוא אדריכל אשר בונה בדרך כלל מבני ציבור או מבנים פרטיים המיועדים לפעילות עסקית ובדרך כלל הם מבנים המתפקדים כמבני ציבור. לאו דווקא זה אומר שכל אחד יכול להיכנס אליהם, אלו יכולים להיות מבנים של חברות ענק הפתוחים המיועדים אך ורק לצוות העובדים המונה מאות הנשים והוא בעצם הציבור אשר משתמש בבניין.

ישנם הבדלים רבים בין אדריכל למבנים עסקיים לבין אדריכל אשר בונה בתים פרטיים. לפני שאכנס לפרטי ההבדלים ארצה להסביר את ההבדל ברמת העיקרון – כאשר אדריכל בונה בתים פרטיים אז 99 אחוז מההחלטות נקבעות על ידי בעל המבנה, יתכן שהרעיונות הן של האדריכל אך בסופו של דבר בעל המבנה מקבל את ההחלטות כולן.

אני אומר 99 אחוז מכיוון שעדיין ישנם אילוצי בנייה טכניים ולא תמיד האדריכל יכול לעשות בדיוק מה שהלקוח רוצה. לעומת זאת כאשר מדובר באדריכל למבנים עסקיים יש יותר מקום לשיקול דעתו של האדריכל. מה שמכתיב את האדריכלות מלבד הקונספט הכללי שנקבע בתיאום עם היזם הוא השימושיות של המבנה. כלומר האדריכל צריך לנתח את שימושי המבנה והקהל אשר מגיע אליו ולהתאים את האדריכלות לצרכים הפרקטיים של המבנה. למשל אם המבנה המדובר הוא קניון הפתוח לציבור הרחב אז האדריכל יכול לדון עם היזם לגבי הקונספט הכללי – נניח היזם רוצה קניון בסגנון עיצוב סיני, אז על האדריכל לתכנן את המבנה בסגנון עיצובי סיני אך יחד עם זאת לתת את הדעת לשיקולים של חנייה, כניסות, יציאות, קבלת סחורה וכו'.

מבנים ציבוריים הם בעלי רגלוציות ותקנות רבות ועל האדריכל לפעול לפיהן. ישנן למשל תקנות הנוגעות לבטיחות באש ויציאות חירום, אלו הם שיקולים שהאדריכל חייב להכניס לתוך התוכנית עצמה. למשל צריך מדרגות חירום, הן צריכות להיות נגישות ולאפשר פינוי מהיר של המבנה. לכם על האדריכל לחשוב היטב איפה הוא ממקם אותם. זוהי רק דוגמה אחת אך ישנן אין ספור תקנות שיש להקפיד שהן מתבצעות.

 

אדריכל למבנים עסקיים בדרך כלל מתמודד עם פרויקטים בסדר גודל הרבה יותר מורכב מאשר אדריכל אשר עוסק בבתים פרטיים. דרוש ניסיון רב לכך וניסיון ספציפי. אדריכל שעבד אך ורק בבניית בתים פרטיים ויש לו ניסיון של 20 שנה בוודאי יודע הרבה אך לא בהכרח יכול להתמודד בעצמו עם פרויקט בנייה של מבנים עסקיים כמו בנייני משרדים בגובה של 20 קומות. מבני ענק בדרך כלל נבנים על ידי פירמות אדריכלים ובהן ישנו צוות שלם המחלק את העבודה על הפרויקט.

מידע נוסף באתר של פדרמן אדריכלים.