מסחר במט"ח עלה בחדות בשנת 2018 עם תשואות תנודתיות

מסחר במט"ח עלה בחדות מתחילת שנת 2018, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בפברואר 2018, כאשר המשקיעים הגבירו את רמות ההשקעות, ובהתאם עלה חוסר הוודאות לגבי סוף התקופה של תנודתיות זולה.

התנודתיות בשערי החליפין של המשק ירדה בשנים האחרונות, כאשר רמות שיא של נזילות מצד הבנקים המרכזיים הרסו את השוק והותירו למשקיעים פחות דרכים לסחוט תשואות ממטבעות המסחר.

גם פלטפורמות מסחר אלקטרוניות דיווחו על עליה חדה בהיקפי המסחר בנכסים קבועים

עסקאות מסחר במט"ח הגיעו לנפח יומי ממוצע שעלה ל-1.85 טריליון דולר בינואר, עליה של 24% לעומת השנה הקודמת, ועלייה של 15.6% לעומת דצמבר 2017.

בשנת 2018 הסתמנה עלייה משמעותית הרבה יותר כאשר התנודתיות בשוק המט"ח עלתה. במהלך ששת החודשים האחרונים של שנת 2017, נראתה מגמה רחבה יותר של עליות לעומת השנה הקודמת, אבל בחודש ינואר השוק באמת ירד.

מסחר במט"ח הואץ עוד יותר בתחילת פברואר 2018, במקביל למכירת מניות שהחלה בסוף ינואר, בתנודתיות מוגברת עוד יותר.

השפעות התנודתיות במסחר על שוק המט"ח

בארבעת הימים הראשונים של פברואר 2018, בין החמישי לשמיני לחודש, נרשמה עלייה של 14% במספרים לעומת ינואר, בסכום שעמד על 2,554 טריליון דולר. אולם תנודות בשוק המט"ח נמדדו הרבה יותר מאשר במניות, כאשר התנודתיות עדיין נמוכה מרמה ממוצעת לטווח הארוך.

מחזורי המסחר במט"ח על כל הפלטפורמות שלו רשמו שיא גבוה בינואר, החודש הראשון לאחר הכנסת תקנות אירופאיות גורפות. מחזורי המסחר היומיים הממוצעים הסתכמו בינואר ב-432 מיליארד דולר, בהשוואה לממוצע של למעלה מ-407 מיליארד דולר.

הכללים החדשים באירופה, שנועדו להגביר את שקיפות השוק, הובילו גם למסחר אלקטרוני קבוע בנפח ההכנסות.

מסחר במט"ח

מחזורי מסחר מוגברים לעומת השנה שעברה

מחזורי המסחר היומיים הממוצעים רשמו בינואר שיא של 7.3 מיליארד דולר, עלייה של 22% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. התנודתיות התקבלו בברכה על ידי שולחנות המסחר במט"ח בבנק ההשקעות, אשר יכול להשיג תשואות מוגברות יותר כאשר המחירים מתנדנדים בטווח רחב יותר, אבל יש להתמודד עם שנים של שוק רגוע יותר.

ינואר היה חודש פעיל כי זאת הייתה ההתחלה של השלב הבא של הפיחות של הדולר. יחד עם זאת, התנודתיות בצמד המטבעות הנסחרות ביותר בעולם, האירו והדולר, נותרה מתחת לממוצע לטווח הארוך גם לאחר העלייה האחרונה.

כאשר המניות ירדו מוקדם בחודש פברואר 2018, המטבעות לא נעו כפי שרבים ציפו, מה שמרמז כי העמדות לא היו גדולות כפי שרבים חשבו.

אבל התנודתיות יכולה להשתנות גם לטובה

יחד עם זאת, כאשר הבנקים המרכזיים מתעתדים להאיץ את פירוק המאזנים שלהם עם עליית הציפיות לאינפלציה, תנודתיות המטבעות צפויה לעלות. לשינוי הזה בחשיבה של הבנק המרכזי יש השלכות חמורות על המטבעות, ועל המסחר במט"ח.