מר עקיבא זוריבין, יו"ר ISA Group על ההבדלים בהשקעה בנדל"ן למגורים לבין השקעה בנדל"ן מסחרי

ראשית כל, רצוי להסביר בקצרה מהו נדל"ן מסחרי ומהו נדל"ן מגורים. כשמם כן הם, בשני המקרים מדובר בנכסים קבועים המיועדים למטרה ספציפית. נדל"ן מסחרי זהו נכס אשר נרכש למטרה של מסחר, תעשייה, עסקים וכדומה. נכס מסוג זה אינו מיועד למגורים ולא מיועד לשטחי ציבור. פעמים רבות, נדל"ן מסחרי מיועד להשקעה ולא בהכרח לשימוש עצמי ולרוב הוא מאפשר לבעליו הכנסה קבועה וממושכת.

נדל"ן למגורים זהו נכס המיועד למגורי אדם ולא למטרות מסחריות ועסקיות. גם במקרה של נדל"ן למגורים, יתכן והבעלים ישתמש בנכס למטרת השקעה ולא למגורים אישיים ובדרך זו יוכל להנות מהכנסה קבועה וממושכת על ידי השכרת הנכס לדיירים וקבלת דמי שכירות. חשוב להבין כי בשני המקרים ישנם יתרונות וחסרונות ובטרם מבצעים רכישה, רצוי להכירם.

יתרונות השקעה בנדל"ן למגורים

בשנים האחרונות ודאי נוכחתם לגלות כי מחירי הדיור עולים ועולים. מי שמחפש דרך להשקיע את כספו פונה לא פעם לרכישת נדל"ן למגורים מתוך הבנה כי אנשים מחפשים מקום לגור בו, תמיד ובכל זמן ואזור. הביקוש לדירות בפרויקטים חדשים למגורים עולה מדי יום, אנשים המחפשים לגור בדירה איכותית אך אין באפשרותם לרכוש דירה פרטית יעדיפו לשכור דירה חדשה שלא גרו בה לפני כן. לכן, בעלי ממון להשקעה בנדל"ן למגורים בוחרים לא פעם לרכוש דירות בפרויקטים חדשים ולהשכיר דירות אלו בסכומים גבוהים יחסית, גם במרכז הארץ וגם באזורים פריפריאליים. דירה חדשה תניב לרוב הכנסה גבוהה יותר מדמי שכירות מאשר דירת יד שניה.

על פי עקיבא זוריבין, אחת הדרכים המומלצות להרוויח על דירת מגורים שרכשתם להשקעה היא לרכוש דירה בפריפריה. בדרך כלל, דירות בפריפריה הן זולות יותר וניתן להשכיר אותן במחיר משתלם שיאפשר לבעלים להנות מהכנסה חודשית קבועה לאורך שנה לפחות. במידה ורכשתם נדל"ן למגורים כשאינכם מעוניינים לגור בו אלא רק לפתח אותו, תהייה זו עסקה חכמה מבחינה עתידית. כלומר, אם תשקיעו בנכס ותשביחו אותו תוכלו למכור אותו בעתיד או להשכירו בסכום גבוה יותר ממה ששילמתם בעבורו.

יתרונות השקעה בנדל"ן מסחרי

אף על פי שדירת מגורים יכולה להיות דרך מעולה להכנסה חודשית קבועה, יש לקחת בחשבון כי רכישת נדל"ן למגורים עלולה להיות יקרה יותר מנדל"ן מסחרי. רכישת נדל"ן מסחרי נחשבת לזולה יותר מרכישת דירת מגורים. המחירים של נדל"ן מסחרי נמוכים יותר בשל היבטים כמו מיקום הנכס, גודל הנכס, מטרת הנכס וכו'.

עם זאת, ההבדל הוא ברווח החודשי שיתקבל לאחר מכן ומדובר בהבדל משמעותי בהחלט. התשואה של נדל"ן מסחרי (במיוחד בפרויקטי נדל"ן מסחרי איכותיים וחדשים), היא בעלת סיכוי לתשואה גבוהה יותר מאשר זו אשר עשויה להתקבל בעבור נכס למגורים. התשואה שתקבלו מנדל"ן מסחרי יכולה להגיע ל-10 אחוזים בשנה לעומת נדל"ן למגורים שתגיע לרוב ל-3-4 אחוזים בשנה בלבד.

בנוסף, חוזה של שכירות לדירות מגורים בדרך כלל אורך בין שנה לשנתיים, בעוד חוזה שכירות לנכס מסחרי לרוב ארוך יותר ונהוג לחדשו אחת לארבע-חמש שנים. אף על פי שיתכן והשכירות בעבור הדירה תהיה גבוהה יותר מהשכירות של נכס מסחרי, לא צפויים לכם סיכונים כמו קושי בחידוש חוזה או הפסד שכירות חודשי. כלומר, בדירות מגורים יש סיכוי שהדיירים יבקשו לקצר את תקופת השכירות או שמא לא תתאפשר השכרה מחודשת והבעלים עלולים להפסיד הכנסה חודשית. מכאן שנכס מסחרי יכול להעניק לכם יותר נחת מההיבט הזה.

במידה והמשקיע זקוק למימון בנקאי או סיוע מהבנקים, גם כאן יש לנדל"ן המסחרי יתרון. הבנקים מעניקים הלוואות טובות יותר ובעלות ריביות נמוכות לרכישת נכס נדל"ן מסחרי. לעומת זאת, במקרה של רכישת דירת מגורים להשקעה – הבנקים פחות גמישים והריביות גבוהות משמעותית.

כיצד בוחרים באיזה נדל"ן להשקיע? נדל"ן מסחרי או נדל"ן למגורים?

הדגש צריך להיות על האדם שמשקיע ולא בהכרח על סוג הנדל"ן מכיוון שלכל אחת מן העסקאות הללו יש יתרונות ויש חסרונות. אמנם התשואה של נדל"ן מסחרי הינה גבוהה יותר מדירות מגורים אך הבלאי של נדל"ן מסחרי נרחב יותר מאשר בדירות מגורים. ככלל אצבע, רצוי לברר מהן האפשרויות הכלכליות העומדות בפניכם ולהתאים אותן לסוגי הנדל"ן הקיימים להשקעה.