משרד עורכי דין טל איטקין- על ניסיונו של האב להתחמק מתשלום מזונות

תביעת מזונות קטינים הינה מהתביעות הנפוצות ביותר המוגשות לבית-המשפט לענייני משפחה.

טל איטקין – מומחית בדיני משפחה מעמד אישי וירושה, מסבירה על חובתו של האב בתשלום המזונות ועל פסק-הדין שניתן לאחרונה, בו נדחתה בקשתו של אב לפטור אותו מתשלום מזונות לקטינה בטענה שאינה בתו.

תוכן עניינים

מהותה של חובת המזונות

טל איטקין - מומחית דיני משפחה וירושההחוק לתיקון דיני המשפחה (מזונות), קובע כי האב חייב בתשלום מזונות ילדיו הקטינים עפ"י הדין הדתי החל עליו. באשר ליהודים, חל הדין הדתי המטיל על האב חובה אבסולוטית לזון את ילדיו עד להיותם בגירים, קרי עד גיל 18 שנים.
משמעות החובה האבסולוטית, הינה שהאב נושא במזונותיהם ההכרחיים של ילדיו ללא קשר להכנסתו או להכנסת האם. באשר למזונות שאינם הכרחיים, הניתנים לקטין מהגיעו לגיל 15, חל על האב חיוב מדין צדקה אשר במסגרתו תילקח בחשבון הכנסתו ואף הכנסת האם ויכולתה הכלכלית.
חובת המזונות הורחבה בישראל עד תום השירות הצבאי, תוך שבתקופה זו יורד גובה החיוב לשליש מהחיוב ששולם בהיותו של הילד קטין. ניתן לתבוע מזונות קטינים הן בבית הדין הרבני והן בבית המשפט לענייני משפחה היות ולשתי הערכאות השיפוטיות סמכות מקבילה לדון בתביעת מזונות.

נוסף על דמי המזונות, מחויב האב בתשלום דמי מדור לקטינים, קרי השתתפות בתשלום שכר הדירה בה מתגוררים הקטינים וכן בתשלום עבור הוצאות מיוחדות ככל שהקטין זקוק להן.

על פסק-הדין והחשש ממזרות

לאחרונה הותרה לפרסום תביעה שהתבררה בבית המשפט לענייני משפחה בירושלים, במסגרתה טען האב שיש לפטור אותו מחובת תשלום המזונות לאחת משתי בנותיו הקטינות, מן הנימוק שאינו אביה שכן לטענתו הקטינה הינה פרי בגידתה של האישה בו במהלך נישואיהם. האישה דחתה את הטענה, בין היתר בשל החשש שיוכרז כי בתה ממזרה היות ונולדה לגבר זר בעודה נשואה לנתבע וטענה כי הנתבע הוא האב.

טל איטקין, ממשרד עורכי הדין טל איטקין, מסבירה כי בית המשפחה לענייני משפחה הלך בעקבות הכלל לפיו "רוב בעילות אחר הבעל", וקבע כי הקטינה הינה בתו של הנתבע. הכלל האמור, יוצר חזקה לפיה ילדים הנולדים לאישה בעודה נשואה הינם ילדיו של הבעל. בית המשפט הוסיף וקבע, כי תכתובות הפייסבוק שהביא הנתבע, אשר מלמדות לטענתו כי האישה קיימה רומן במהלך הנישואין, אינן מספיקות בכדי להרים את נטל ההוכחה הדרוש לסתירת החזקה הנ"ל.

חשיבותו של פסק הדין מצויה בסירובו של בית המשפט לענייני משפחה לאפשר לאב לבצע בדיקת רקמות. סירוב זה, לדבריה של עו"ד טל איטקין, נובע מן החשש שלו תוכח טענתו של האב באמצעות הבדיקה תוכרז הקטינה כממזרה, הכרזה בעלת השלכות דתיות קשות.

בית המשפט לענייני משפחה חייב את האב בתשלום דמי מזונות עבור שתי בנותיו הקטינות, תוך הפחתת הסכום בו נקבה האם בתביעתה והעמיד את דמי המזונות על סך של 1,200 ₪ עבור הבת הקטנה ו-1,400 ש"ל עבור הבת הגדולה, בתוספת דמי מדור והוצאות חינוך.

לכתבה נוספת של עורכת הדין טל איטקין לחצו כאן