דרכון פורטוגלי לישראלים – מי זכאי והאם זה שווה את המאמץ

דרכון פורטוגלי לישראלים – מידע כללי

לפני מספר שנים התקבלה בממשלת פורטוגל החלטה כי ישראלים ויהודים שהם צאצאים או בעלי קשר משפחתי למגורשי ספרד ופורטוגל יוכלו לקבל אזרחות ודרכון פורטוגלי. דבר זה הביא לכך שישראלים רבים הגישו בקשה לקבלת האזרחות. עם זאת, לא כולם אכן קיבלו את הדרכון הנכסף ולמעשה היו מספר תנאים שהם לא עמדו בפניהם. ראשית כל, ישנו הצורך להוכיח כי אכן קיים הקשר למגורשי ספרד ופורטוגל – הוכחות אלו הובאו בצורת מסמכים ותעודות, תצלומים ועדויות למיניהם. הדרך הנבונה והנכונה ביותר לקבלת האזרחות היא השגת כל המסמכים הנדרשים ומעבר מבחן שפה בסיסי. לא כולם בנויים לתהליך זה ולא מצליחים להמציא את המסמכים הדרושים ולכן לא כל אחד יכול לקבל את הדרכון.

מהו תהליך קבלת אזרחות פורטוגלית?

כפי שציינו קודם לכן, התהליך מתחיל בהגשת בקשה לשגרירות פורטוגל. לאחר מכן יש להציג מסמכים ועדויות שיוכיחו כי אכן מגיש הבקשה קשור ישירות מבחינה משפחתית למגורשי ספרד ופורטוגל. יש שידרשו להציג מסמכים ספציפיים כמו תעודת לידה, תעודת נישואין וכדומה. בנוסף לכך, ממשלת פורטוגל דורשת לעבור מבחן שפה ולהציג יכולת שפתית בסיסית. בשונה ממדינות אחרות, מבחן השפה אינו מסובך וניתן לעבור אותו גם אם השפה הפורטוגלית אינה שגורה בפיכם. משך התהליך של קבלת אזרחות פורטוגלית אורך מספר חודשים אך יכול לארוך גם מעל לשנה. הזמן שאורך התהליך תלוי בעיקר במגיש הבקשה, במידה ויוצגו כל המסמכים והאישורים הנדרשים, יוכל התהליך להתקדם מהר יותר. יש לציין כי המסמכים חייבים להיות בשפה הפורטוגלית, מתורגמים על ידי מתורגמן מוסמך. בשל כך, אנשים רבים בוחרים להיעזר בשירותיו של עורך דין המתמחה באזרחויות זרות אשר יכול לקדם את התהליך בכך שישיג את המסמכים הנדרשים וידאג לקדם את התהליך כולו.

מי זכאי לאזרחות מממשלת פורטוגל?

ישנן מספר דרכים לבדוק מי זכאי לאזרחות הפורטוגלית, כאשר אחת מהן היא להתחקות אחר דור משפחתי. מרבית המשפחות שגורשו מפורטוגל וספרד עברו למדינות כמו מצרים, תימן, סוריה, לוב, מרוקו, תוניס, תורכיה, איטליה ועוד. ניתן לחקור את הרקע המשפחתי ולגלות אם אכן יש לכם סיכויים לקבלת הדרכון הפורטוגלי. במידה וקיבלתם דרכון פורטוגלי תוכלו להעבירו הלאה גם לילדים שלכם.

יתרונות החזקה בדרכון הפורטוגלי

ישנם לא מעט יתרונות למחזיקי דרכון פורטוגלי ולכן התשובה לשאלה 'האם זה שווה את המאמץ?' היא – כן. הדרכון הפורטוגלי הינו דרכון אירופאי לכל דבר ומי שמחזיק בו יכול לגור ולעבוד בכל אחת מבין עשרות המדינות שחברות באיחוד האירופי. בנוסף לכך, תהיו זכאים להשכלה חינם או ללימודים אקדמאיים מסובסדים, דבר שאינו מתאפשר בקלות לאזרחים ישראליים. יתרון בולט נוסף זו האופציה לעבור חופשי בין מדינות אירופה השונות ואף קבלת אוטומטית של ויזה לארצות הברית. אזרחי פורטוגל נהנים מהטבות מס שונות, זכאים להקלות משמעותית בעבודה ובעסקים ברחבי העולם, בעיקר בארצות הברית, אוסטרליה וקנדה. מי שיש לו אזרחות פורטוגלית לא חייב לוותר על האזרחות הישראלית ולכן יוכל לבחור היכן לגור ולחיות ולהתאים את עצמו למצבים שונים. למשל, בעת מצב בטחוני רעוע בישראל ניתן תמיד לעבור לפורטוגל.