האינטרנט של הדברים מגיע למטבח שלכם

מקררים שמודיעים מתי תאריך התפוגה של מוצר מתקרב, תנורים שמשנים את חום הבישול בהתאם למתכון ומזלג שמתריע אם אתם אוכלים מהר מדי. מה עוד צפוי במטבח מהאינטרנט של דברים?

רותם גרנות

האינטרנט של הדברים הוא מושג שמתאר את היכולת של מוצרים להתחבר לאינטרנט, לסמארטפון או אחד לשני ולהגיב לתקשורת הזאת, ומשם – לשנות את חיינו. כאשר הדברים מגיעים למטבח, אינטרנט של דברים (או בשמו המקוצר IOT) הוא כבר כאן בפתח. הניצנים הראשונים כבר החלו ובכל שנה נוספים מוצרים יותר ויותר חדשניים. זה לא מדע בדיוני, זה אוטוטו כאן, מעבר לפינה וכבר מציץ.

Sous Vide

בשלנים ביתיים חובבים מכירים אולי את שיטת הבישול הזו, שיטה שנחשבה עד לא מזמן לשיטה המיועדת למסעדות בלבד, כאלו הפועלות בתחומי הבישול המולקולרי. את המזון אטמו בואקום והציפו באמבט שנשמר בטמפרטורה קבועה. האיטום נעשה באמצעות מכונות ואקום גדולות, האמבט היה לא קטן גם הוא והמחירים היו בהתאם. היום, ניתן להשיג מכונת ואקום ומכשירי Sous Vide קומפקטיים במחיר זול – מכשירים המתחברים לסירים או מכלים קיימים ויודעים לשמור על טמפרטורה קבועה. המתקדמים שבינם גם ידעו להתחבר לסמארטפון ולהציג ולהתריע מתי האוכל מוכן, בדיוק בדרך שאתם אוהבים.

בר מים חכם

אחד מהמכשירים הנפוצים הקיימים ברב המטבחים הישראלים הוא מיני בר מים המספק מים קרים, חמים או פושרים ולעתים גם סודה – והכל בלחיצת כפתור. החידושים החכמים בתחום נוגעים לאפשרות להגדיר מראש משקאות אישיים – יכולת למלא בדיוק את כמות המים הרצויה בלחיצת כפתור אחת. אם מה שאתם אוהבים זה קפה במאג ענק אבל הילדה מעדיפה תה בכוס בינונית והילד מוכן לשתות רק מהכוס שמצויר עלייה סופרמן עליה? אין בעיה. מגדירים 3 משקאות אישיים.

חידוש נוסף במיני בר המים הוא היכולת לקשר בינו לבין לסמארטפון. מים חמים אולי מגיעים בלחיצת כפתור אבל לעתים צריך לחכות להם דקה או שתיים. לבר מים חכם יש פתרון. לפני שמגיעים לחדש את הקפה מבקשים לבר המים להרתיח את המים דרך האפליקציה בסמארטפון. כשאתם מגיעים להכין – המים כבר רותחים.

בית חכם
קרדיט תמונה: Shutterstock

כל הדרכים מובילות לרשימת הקניות

ערב, מאוחר ואתם כבר בחדר השינה ונזכרתם ששכחתם לערוך רשימת קניות למחר. מה תעשו? אם אתם כבר עורכים קניות בסופר מאינטרנט, קרוב לוודאי שתגיעו למחשב, תשבו ותנסו להיזכר מה חסר. אולי תקפצו למטבח פה ושם לבדוק. אפשר, מסתבר, גם אחרת. ראשית – לא חייבים להגיע למחשב. אפשר ישירות גם מהסמארטפון ואם אתם כבר במטבח למה שלא תתנו למקרר להזמין עבורכם? שנית, לא צריך לקפוץ למטבח לבדוק מה חסר. תשאלו את הפח שלכם מה זרקתם השבוע. פח חכם סורק ברקודים של אריזות שנזרקות אליו ויוכל להגיד לכם שהשבוע נגמר לכם הסחוג וצריך לחדש.  רוצים לבדוק כמה חלב נשאר במקרר? אין בעיה – בקשו מהמקרר דרך הסמארטפון להראות לכם את תכולת מדף החלב. לסיום בקשו מהסמארטפון להשמיע לכם את התזכורות לרשימת הקניות שערכתם כל השבוע על הגאדג'ט החכם שמאפשר לכם לא רק להשאיר תזכורות לרשימת הקניות אלא גם לקשקש הודעות ליתר בני הבית (ולשלוח אותן דרך ה-WIFI אם ממש תרצו). המקררים החכמים הללו אמורים לצאת לשוק כבר ב-2018. אם אתם מעדיפים לבקר בחנות אולי כדאי להוריד אפליקציה מבוססת מיקום (שגם היא יודעת להתחבר למקרר) שתגיד לכם לעצור ולקנות חלב בדיוק כשאתם מתקרבים לסופר.

לבשל חכם יותר

התנורים החדשים חכמים גם הם יותר מתמיד. חשבו על כיריים של אינדוקציה – מופעלים רק כשהסיר עליהם ונכבים מיד כשהסיר מורד. פאנל השליטה לעתים כבר כולל מסך מגע מובנה שמאפשר לא רק שליטה מידית על החום של הכיריים השונים אלא גם הצגת מתכונים מובנים במכשיר ואפשרות לבקש מהכיריים להתאים את חום הבישול בדיוק למתכון. רוצים קצת יותר גמישות? אין בעיה! מד חום חכם מוכנס עם התבשיל לתנור ומשדר בכל רגע נתון בדיוק את מצב התבשיל לסמארטפון שלכם. קישור לתנור מאשר שליטה מרחוק או אפילו אוטומטית על זמן התחלת הבישול, החום והפסקת הבישול – בדיוק בהתאם למידת העשייה הרצויה.

יש הרבה טיעונים בעד ונגד הקונספט של בית חכם והמוכנות של הטכנולוגיה ושילובה בחיי היום יום, כמו כל דבר חדש – נראה שייקח זמן לאנושות להתרגל למה שהטכנולוגיה מאפשרת, כמו שקרה עם רוב ההמצאות שלנו. לפחות בכל מה שקשור לחוכמתו של המטבח, אחד החללים הכי פונקציונליים בבית, אפשר לומר שהעתיד כבר כאן.