מציאות מדומה לפי אמיר יקותיאל

המציאות בענף הכדורגל בארץ מזכירה שוק, אלא שבשנים האחרונות החליטו הכדורגלנים לא לשתוק. קחו למשל את המקרה של יניב לוזון שהחליט באמצעות עו"ד אמיר יקותיאל לתבוע את הפועל פתח תקווה.

זה הפך כבר לנורמה בשנים האחרונות. קבוצות כדורגל רבות בליגת העל ובשאר הליגות הבכירות מחתימות שחקנים על חוזי עתק. בתחילה זה נראה מצוין, הקבוצה מצליחה, הקהל מגיע, חוזי אימוץ נחתמים והכסף זורם לקופת הקבוצה. אלא שבמהרה מתחילה ההידרדרות כלכלית ובשלב כלשהו הקבוצה מגיעה למסקנה שהיא אינה יכולה לעמוד בתנאי השכר של הכדורגלנים איתם חתמה. בכל מדינה אחרת מתוקנת בעולם, קבוצה שאינה משלמת שכר לכדורגלנים שלה הייתה מוכרזת מיד כפושטת רגל, אלא שבישראל יש כנראה מציאות אחרת. ופעמים רבות שחקנים וגם מאמנים עומדים בפני שוקת שבורה, ובפני בעלי קבוצות שבמקרה הרע אינם מוכנים לשלם להם משכורת ובמקרה הטוב משלמים להם רק חלק מהשכר עליו הוסכם. אלא שבשנים האחרונות החליטו הכדורגלנים שהם לא מוכנים לשתוק על העניין הזה ובמקרים רבים תובעים ואף זוכים לקבל את כספם מידי הקבוצה.

אחד המקרים שעלו לאחרונה לכותרות בהקשר הזה,  הוא הסיפור של כדורגלן הפועל פתח תקווה יניב לוזון שטען כי הקבוצה לא עומדת בפני החוזה שחתם לפני חמש שנים והודיעה לו, כך לפי כתב התביעה, "בהודעה קצרה ומבישה" על ביטול ההסכם. כעת הוא תובע באמצעות עורך הדין אמיר יקותיאל 900 אלף שקל. בתגובה לתביעה אמר מנכ"ל הפועל פתח תקווה יורם עינב, לווינט: "נתייעץ עם עורך דין ונגיב בבוררות"  

למה דווקא בכדורגל

צריך להבין, להיות כדורגלן מצליח במדינת ישראל אומר להרוויח הרבה מאוד כסף. כלומר אפשרות להרוויח סכומי כסף גדולים בפרק זמן קצר יחסית. בדרך כלל קריירה של כדורגלן נמשכת כ12 שנה (השנים בהם הוא מרוויח כסף) מסביבות גיל 21, אז הוא משתחרר מהצבא (בה "שירת" כספורטאי מצטיין, אך למעשה לא הרוויח כמעט כסף) ועד אזור גיל 33-34, מעטים מגיעים גם לגיל 35 (וישנם יחידי סגולה, כמו תיירי הנרי למשל שמשחקים עד גיל 37 ואף מעבר לזה).

ברגע שהכדורגלן מסיים את שנות המשחק שלו הוא בעצם יוצא לשוק האזרחי כשאין שום לו שום הכשרה, בדרך כלל הוא לא למד מקצוע, והוא חייב להחליט האם הוא ממשיך בענף הכדורגל בתוך הצוות המקצועי, כמאמן או כפונקציה אחרת (סוכן שחקנים למשל) או שהוא עוזב לגמרי את התחום.

הפשרה של אמיר יקותיאל

כאמור את תביעתו של לוזון מלווה עורך הדין אמיר יקותיאל, שניסה להגיע להבנות יחד עם ראשי הפועל פתח תקווה. בחודש אוגוסט הוסכם בין שני הצדדים על חזרתו של לוזון לסגל הקבוצה בליגת העל תוך נכונותו של הקשר להפחית משמעותית משכרו, אבל גם זה לא החזיק מעמד. כעת נותר לראות איך יסתיים הסיפור הזה.