אחת ולתמיד: מתי להחליף מצבר לרכב

אחת השאלות שעולות בכל פעם בקרב בעלי רכב פרטי או אחר, בין אם זה כשהם ניגשים למוסך, עומדים בפני טיפול כזה או אחר, וכן בפורומים או במקומות אחרים בהם ניתן לעלות שאלות לגבי טיפול ברכב, היא השאלה מתי נכון להחליף מצבר לרכב.

ישנן הנחות והשערות שונות בנושא, לא מעט מומחים בתחום, ולכל אחד יש תשובה אחרת. מן הסתם, חלק מהמומחים הם בעלי עניין, יש להם אינטרס מסוים בנושא, בין אם זה כבעלי מקצוע שמוכרים מצברים ובין אם זה כאנשים שמחזיקים מוסכים ומקומות אחרים שמיועדים לטיפול בכלי רכב, הם בוודאי ירצו שיבואו אליהם כמה שיותר ולכן, יהיה מי שביניהם אשר יעניק תשובה שהיא לא בהכרח עונה בקנה אחד עם המצב כפי שהוא.

אך האמת היא שיש כמה הגדרות ברורות מתי נכון להחליף מצבר. באופן טבעי, אם הרכב לא נדלק ומערכות החשמל בו לא עובדות, סביר להניח שנצטרך להחליף את המצבר, אם בטעות אנחנו משאירים פנסים דולקים או מערכות אחרות פועלות גם שהרכב חונה ולא נמצא במצב נסיעה, סביר להניח שזה יגרום למצבר להתרוקן.

אך אלה מצבים טבעיים, ברורים מאליהם שכל אחד מאיתנו יכול להסיק שבגללם אנחנו צריכים להחליף מצבר. השאלה היא, מהו הכלל לגבי אורך חייו של מצבר, כמה זמן הוא אמור להחזיק מעמד.

החלפת מצבר לרכב

מבין כל התשובות שאנחנו נשמע, שתי תשובות הן נכונות. התשובה הראשונה היא מזל. יש מצברים שיכולים למלא את משך הזמן שהם אמורים להחזיק, אך יש מצברים שמסיבות כאלה ואחרות נהרסים עוד קודם לכן, יש מצברים שאנחנו מקבלים אותם לא מלאים ומבלי שאנחנו יודעים זאת, אז סביר להניח שהם לא ימלאו את הזמן שהם אמורים למלא ועוד. המזל משחק כאן תפקיד ולכן אין תשובה מוגדרת כמה זמן ייקח עד שנצטרך להחליף אותו.

התשובה השנייה היא בין 3 ל-4 שנים. בדרך כלל זה משך הזמן שצריך לחכות עד שנצטרף להחליף מצבר, זה כמובן בהנחה ואנחנו לא חורגים באופן קיצוני משימוש ברכב ואנחנו מקפידים לא לבזבז את החשמל שלו לחינם.