מי זכאי לקבל אזרחות ישראלית?

ראשית, חייבים להבהיר פרט חשוב והוא ההבדל בין הזכות לעלות לארץ ישראל הניתן מכוח חוק השבות לבין חוק האזרחות אשר כוחו מאפשר קבלת אזרחות.

לאחר שהבחנו בין הנקודה הפעוטה לכאורה ומשמעותית מאוד במציאות נרחיב על חוק האזרחות אשר קבע בשנת 1952 מהם התנאים השונים המאפשרים קבלת אזרחות ישראלית, אותם חילקו לשישה מסלולים שונים:

המסלולים השונים לקבלת אזרחות ישראלית:

  1. מכוחו של חוק השבות – כפי שמובהר לעיל יש לעשות הבחנה בין חוק השבת שמעניק אשרת עלייה למדינה אך לא מאפשר אזרחות אוטומטית. בפועל, רב מי שעלה לארץ ישראל מטעם חוק השבות היה גם זכאי לאזרחות אך יש לבחון כל מקרה לגופו.החוק קובע כי כל אדם יהודי יוכל לעלות לישראל וגם בן זוגו, בנו או נכדו (בן משפחה שאינו יהודי ולא עונה לתנאים שבתחילת המשפט לא זכאי לאזרחות).
  2. אדם שנולד בישראל ואחד מהוריו או שניהם אזרחים ישראלים זכאי גם הוא. גם אם אותו אדם יוולד מחוץ לגבולותיה של מדינת ישראל הרי שהוא עדיין נמנה על הזכאים לקבלת האזרחות. חשוב לדעת כי אם אדם אשר נולד מחוץ למדינה יביא ילדים לעולם מחוץ לגבולות המדינה אזי ילדיו אינם זכאים גם הם.
  3. זכאות לאזרחות מכוח הישיבה בארץ ישראל – סעיף זה נוגע לתושבים לא יהודים שחיים בארץ ישראל ובתום מלחמת העצמאות נותרו בגדר מעמד לא ברור. החוק מסדיר את אזרחותם ובשנת 1980 הורחב על מנת להביא דברים על תיקונם.
  4. אדם שנולד בישראל לאחר קום המדינה ויושב בישראל והוא חסר כל אזרחות. סעיף זה מצטרף לסעיף 3.
  5. סעיף זה נוגע לאנשים שלא זכאים לאזרחות מכוחם של הקריטריונים האחרים. אם הם בכלל זאת מעוניינים בקבלת אזרחות אז הם יכולים להגיש פנייה למשרד הפנים בתנאי שהם עומדים במספר סעיפים מקדימים:א. על האדם להימצא בישראל
    ב. האדם היה נוכח בישראל בשלוש מתוך חמש שנים שקדמו להגשת הבקשה.
    ג. האדם זכאי לתושבות קבע
    ד. האדם השתקע בישראל או שיש בכוונתו
    ה. יש לו היכרות עם השפה העברית (ידיעת מה)
    ו. האדם ויתר על אזרחותו הקודמת
  6. אזרחות ישראלית הניתנת מסמכותו ומיכולותיו של שר הפנים. הסעיף נוגע לאנשים שמדינת ישראל חפצה ביקרם כמו חסידי אומות עולם וכד'.

אזרחות ישראלית

סיוע של עורך דין לקבלת אזרחות

רבים פונים לקבל סיוע של משרדי עורכי דין עם ניסיון ומומחיות בתחום האשרות והוצאת אזרחות.

עורכי דין מנוסים עוסקים בתהליכי שינוי החלטות משרד הפנים ועושים זאת באמצעות עררים לבית הדין ועתירות לבית המשפט.

אם אתם עונים לאחד מהסעיפים המוזכרים לעיל ובקשתכם הינה ברורה אז ייתכן מאוד ולא יהיה צורך בייצוג על ידי איש מקצוע. אדם אשר בקשתו סורבה ואינו יודע כיצד להמשיך הלאה יכול לבחור באופציית עורך הדין אך חייב לדעת כי ישנו סיכוי ממשי לדחיית הבקשה (באם אינו עונה על שום תנאי).