ניהול סיכונים – מה זה אומר בעצם?

כל עסק, בין אם הוא גדול ובין אם הוא קטן, צריך לקחת סיכונים מסוימים בתהליך העבודה שלו. סיכונים שקשורים להשקעות מסוימות, העסקת עובדים, רכישת מכונות, ועוד. על מנת לעבוד בצורה נכונה ולא להגיע לכדי מצב שהסיכון יגרום לנזק משמעותי בתהליך ההתנהלות של העסק, עד כדי כך שהוא עלול גם להביא לקריסתו, יש לבצע ניהול נכון של סיכונים.

באופן טבעי, עסק גדול יכול לקחת על עצמו יותר סיכונים, יש לו בטחונות, יותר ערבויות, יש לו גב כלכלי הרבה יותר גדול ולכן הוא יכול לקחת את זה על עצמו. מצד שני, יש לו גם הרבה יותר מה להפסיד. עסק גדול מעסיק יותר עובדים, מושקעים בו יותר משקיעים, הוא מכיל הרבה יותר אלמנטים, ולכן זה די ברור שאם הוא יקרוס הנזק יהיה יותר גדול מאשר עסק קטן.

עם זאת, כשעסק קטן לוקח סיכון, הרבה פעמים זה יכול להיות "סיכון אחד יותר מדי" כלומר, הסיכון עלול להביא לקריסתו. אז הבעלים שלו יתקשו הרבה יותר להתמודד עם המצב החדש ויתקשו מאוד להתרומם ממנו.

התחום של ניהול סיכונים מאוד התפתח בשנים האחרונות, בין היתר בגלל העובדה שנוצרו כלים שונים שמאפשרים התמודדות נכונה עם תהליכים בהם יש סיכונים מסוימים, נוצרו מתודות שונות על מנת להביא לידי כך שיהיה ניתן לנבא בצורה הרבה יותר נכונה את המשמעות של הסיכון אותו אנחנו נוטלים. כמובן שלא מדובר בוודאות של מאה אחוז, אך סביר להניח שמדובר בוודאות הרבה יותר גבוהה מאשר בעבר או מאשר מצב בו אנחנו כלל לא משתמשים במערכת של ניהול סיכונים.

ניהול סיכונים

המערכת עובדת על פי נתונים שונים, בין אם אלה נתונים קשורים למה שיש לנו ביד, מה שאנחנו משקיעים, עד כמה ההשקעה היא רווחית בסיטואציה בה אנחנו נמצאים, מה היא דורשת מאיתנו ועוד. אחרי שמכניסים את כל הנתונים, אפשר לקבל הרבה יותר מידע על מה שאנחנו עומדים להשקיע ועד כמה זה נכון או מסוכן.

לפני סיום צריך לומר, שתמיד קיימת מערכת הערכות סטטיסטית שעוזרת לנו לקבוע האם הסיכון משתלם או לא, כלומר אין השקעה שאין בה סיכון, על פי המערכת נוכל לקבוע באיזה רף אנחנו עומדים והאם זה משתלם לנו או לא.