איך לגור עם שותפים ולהישאר בחיים?        

תקופת הלימודים היא תקופה קשה גם מבחינה כלכלית וגם מההיבט של כל הביורוקרטיה שכרוכה בלגור פתאום לבד, בלי אמא ואבא ועם כל הדרישות של תשלומים, ארגון, רכישות מסודרות של מזון וכו'. תוסיפו לזה גם את הקושי שיש לרוב הסטודנטים שנאלצים לחלוק דירה עם סטודנטים נוספים מאחר ושכר הדירה כה גדול, וקבלו מתכון לקטסטרופה.

או שאולי לא? האם לשכור דירה עם שותפים, ולא משנה באיזה שלב בחיים – סטודנטים או לא – בהכרח חייב להיות קשה ומתיש, או שניתן להפוך את התקופה הזו לנעימה ומתגמלת? הנה כמה טיפים מאנשים שחלקו דירה אחת ויותר עם אנשים אחרים – ויכולים לעזור לכם להימנע מכל מה שעלול להשתבש.

לנסות להיות הראשונים שתופסים את הדירה

בישראל שכירות של דירה היא כה יקרה, שלא רק סטודנטים נאלצים לגור בשותפות. גם צעירים שכבר החלו את חייהם המקצועיים ועובדים בעבודות מכובדות, לא תמיד יכולים בשנים הראשונות להרשות לעצמם דירה לבד. אם אתם מחפשים דירה להשכרה עם שותפים, כדאי שתהיו הראשונים שתתפסו אותה, ואז תפרסמו מודעות לשותפים. היתרונות הם שתוכלו לבחור לעצמכם את החדר הכי טוב וגם תוכלו לבחור את מי שיגור אתכם. החיסרון הוא, שבערים לא מרכזיות והומות סטודנטים אתם עלולים למצוא את עצמכם משלמים לבד את שכר הדירה במשך זמן מה עד שתמצאו שותפים.

שיחת הבנה וציפיות

נבחר הרכב האנשים שיגור בדירה? מעולה! עכשיו עליכם לעשות שיחת יחסינו לאן. צעירים רבים נופלים בפח של מראית עין, ולא מבינים שכל שוכר, גם אם הוא נראה טיפוס מגניב וזורם וסבבה, מגיע בסופו של דבר מבית אחר ומעולם הרגלים שונה. למשל, עניין רכישת המזון צריכה להיות מאד ברורה, מי רוכש, מי משתתף, מה מותר לכם לאכול ועוד. אחרת יווצר מצב שאחד קונה והשני אוכל. גם לגבי תורנויות ניקיון הכלים והבית אתם חייבים ליצור סט כללים ברור מאד. האם הסלון משותף לכולם? האם המרפסת משותפת לכולם למרות שהיא מתחברת עם אחד החדרים? ואם היא שייכת רק לדייר שגר בחדר הצמוד, האם עליו לשלם יותר עבור השכירות המשופרת שלו? בנוסף, עליכם גם להבהיר הרגלים וכללי התנהגות. האם מתאים לכם ששותף יסתובב עם תחתונים? האם זה בסדר שמישהו יאכל ישירות מהסיר? שישאיר כתמי משחת שיניים בכיור? שיארח בני זוג מתחלפים לסקס סוער בכל ערב? כל התנהגות, גם הכי נורמלית, יכולה להיות בעיה עבור אדם אחר, וצריך להבהיר מראש מה מותר ומה אסור לעשות, לפי כללים שמקובלים על כולם. רק מי שגר עם עוד אנשים יודע לאיזה מוזרויות אנשים יכולים להגיע, גם אלה שנראים הכי נורמטיביים במבט ראשון.

בחרו אנשים שחיים אורח חיים דומה לשלכם

אם אתם סטודנטים וצריכים שקט כדי ללמוד או אם אתם אנשים שעובדים למחייתכם בעבודה מסודרת – לא כדאי לכם לבחור כשותפים אנשים שחיים אורח חיים הפוך משלכם, ישנים במשך היום ומבלים במשך הלילה. לא לכם ולא להם יהיה שקט כדי לישון. אף אחד מכם לא יוכל להתנהל באופן חופשי כי תמיד יהיה מישהו שבדיוק ישן. כמו כן, אם אתם אנשים שמנהלים סגנון חיים שמרני, לא כדאי שתיקחו כשותפים אנשים שבוחרים באורח חיים פראי ורעשני.

מנעולים על כל הדלתות

כמו שזה נשמע. מנעול על חדר הרחצה, בשירותים ועל כל דלת של חדר. כך לעולם לא תהיינה הפתעות ואי נעימויות.

הסדר תשלומים וביטוח של הדירה

מעבר לכל התשלומים וההסדרים הפנימיים ביניכם ובין השותפים שלכם, כדאי שתדאגו שיהיה לכם ביטוח דירה שמכסה את כל אחד מכם בכל מקרה שלא יקרה. זהו נושא חשוב מאין כמותו עבור כל מי ששוכר דירה עם שותפים. בדירות כאלה לרוב יש הרבה אורחים ואורחות. מה תעשו אם מישהו יחליק וישבור אצלכם רגל או יד או אף גרוע מכך? אם ארון יתנודד וייפול למישהו על הרגל? אם אחד החברים של השותף שלך ימשוך בווילון וכל החלון ייפול עליו? בנוסף, מה יקרה אם גנבים יפרצו לדירה וישברו את הדלת והחלונות – מי ישלם על זה? כל אלו ועוד הרבה מקרים שיכולים להכניס אתכם להרבה צרות מבחינה כלכלית, ממש להטביע אתכם בחובות של שנים. לפיכך, רצוי שתהיו לחלוטין מכוסים מבחינה ביטוחית על כל צרה שלא תבוא. זהו ביטוח שאינו יקר, במיוחד אם אתם משתתפים בו כולכם ביחד, והוא פשוט מציל אתכם במקרים של תאונה, הרס, פריצה, שריפה ועוד.