5 נקודות חשובות בנושא פטור מתשלום מס שבח

מהו מס שבח ?

מס שבח מקרקעין זהו מס המוטל על הרווח הכספי שמתקבל בעקבות מכירה נכס מקרקעין או מכירה של מניות באיגוד מקרקעין. מטרת תשלום מס זה היא לבחון את הרווח שמתקבל אצל המוכר בעת ביצוע עסקת מקרקעין, בהשוואה למחיר שהוא שילם כשרכש את הנכס בעבר.

האם ישנם אנשים שזכאים לפטור ממס שבח?

כן. בהחלט ישנם אנשים הזכאים לפטור ממס שבח. על מנת לקבל את הפטור עליכם להגיש בקשה לפטור אך בטרם הגשת הבקשה רצוי לבדוק ולוודא אם אתם אכן עומדים בתנאים ובדרישות לקבלת הפטור. הגשת הבקשה נעשית על גבי מסמך המוגש לאגף מיסוי מקרקעין. במקביל להגשת הבקשה יש להציג פרטים מפורטים של הנכס הנמכר, פרטי עסקה מלאים ועוד כמה נתונים רלוונטיים.

איך לקבל פטור מתשלום מס שבח?

בכדי לקבל את הפטור יש להבין תחילה כי קיימים סוגים שונים של פטור ממס זה. למשל, ישנו פטור ממס שבח במקרה שנמכרת דירת מגורים יחדים. כלומר, אם למוכר הדירה אין נכס נוסף והוא לא מכר שום דירה או בית מגורים ב-4 שנים האחרונות, יהיה זכאי לפטור. אחת מחמשת הנקודות החשובות שעליכם לדעת היא שמוכר דירה שאינו תושב ישראל, לא יהיה זכאי לפטור ממס שבח גם אם מדובר בדירה יחידה.

נקודה חשובה נוספת לקבלת הפטור ממס שבח היא שהדירה הנמכרת לא הייתה בשכירות מוגנת. כמו כן, יש לשים לב כי מוכר הדירה לא מכר בעברו דירת מגורים בפטור במהלך שנה וחצי למועד עסקת המכירה. כמו כן, יש לשים לב לנקודה כי החוק מאפשר מתן פטור ממס רק במידה וכל הזכויות על הדירה הן בבעלות מוכר הדירה וכי אין שני מוכרים שהדירה שייכת להם. נקודה חשובה לא פחות קשורה לפטור ממס שבח הניתן בגין דירה שהתקבלה בירושה. החוק אומר כי הורשה היא לא עסקת מכירה ולכן אין צורך לשלם מס שבח. פטור זה ניתן במידה ומוכר הדירה הוא בן הזוג או ילד של המוריש.

מהו פטור חלקי ממס שבח?

חשוב לציין כי ישנו גם פטור חלקי ממס שבח ומעטים יודעים על כך. פטור חלקי מכונה גם מס מוטב או פטור ליניארי. פטור זה מתייחס לתושב ישראלי אשר לא קיבל פטור ממס שבח בגין דירה יחידה – אך הוא זכאי לפטור חלקי ממס שבח בהתאם לתקופה שבמהלכה היה בעל הנכס. החוק קובע כי עליו לשלם באופן יחסי ורק בגין תקופה ספציפית. לקריאה מורחבת על פטור ממס שבח באתר של עו"ד שמואל גרנאי לחצו כאן.