חברה בע"מ או עוסק מורשה?

אנשים רבים מתלבטים בשאלה מה עדיף – לפתוח חברה בע"מ או עוסק מורשה? ישנם יתרונות וחסרונות לשני הצדדים, ולכן אין תשובה חד משמעית לעניין. כדאי להגדיר קודם כל את שתי האופציות, ורק לאחר מכן לעמוד על ההבדלים ביניהן. עוסק מורשה, הינו למעשה עוסק עצמאי אשר משלם מס ומע"מ על הכנסותיו וזכאי לקבל החזרי מס עבור ההוצאות השונות של העסק. חברה בע"מ הינה ארגון בעל אישיות נפרדת מזו של הבעלים. כלומר, החברה עומדת בפני עצמה ובמקרה של קריסה כלכלית, הבעלים אינם נושאים את האחריות המשפטית והכלכלית הכרוכה בכך. בצורה כזו, המדינה מעודדת למעשה את היזמים השונים להשקיע בפעילות עסקית ענפה יותר ובפיתוח המשק.

חברה בע"מ או עוסק מורשה – מהם ההבדלים?

  1. הגבלת אחריות – עוסק מורשה מהווה למעשה את העסק שלו, כלומר הוא אחראי במקרה של תביעה על ידי הלקוחות שלו או על ידי הבנקים, במקרה של כניסה לחובות והפסדים כבדים. לעומת זאת, חברה בע"מ הינה גוף נפרד ואין לה קשר לבעלים שלה מבחינה משפטית. כלומר, במקרה של קריסה כלכלית, הבעלים אינם אחראיים ולא ניתן לגשת לנכסים האישיים שלו. כמובן במקרה של עבירות פליליות או התנהלות בעייתית, ניתן לבצע הליך של הרמת מסך, המאפשר לתבוע ישירות את בעל החברה.
  2. שיעורי מס – כל מי שבוחר לפתוח תיק עוסק מורשה, מחויב לשלם שיעורי מס גבוהים יותר מאלו של מי שבחר לפתוח חברה בע"מ. מצד שני, כדאי לדעת כי רווחי החברה לאחר קיזוז המסים, חייבים להישאר בחברה ובעל החברה לא יכול למשוך אותם. במידה ובעל החברה בוחר למשוך את הכסף, הוא יאלץ לשלם תשלום מס שיכול להגיע לגובה המס של עוסק מורשה.
  3. ביטוח לאומי – בעוד שעוסק מורשה משלם ביטוח לאומי בהתאם לגובה ההכנסות של העסק, בעל חברה בע"מ ישלם בהתאם לגובה המשכורת הפרטית שלו.

עדיין מתלבטים? באתר https://www.hevrabclick.co.il מידע נוסף

פתיחת חברה אונליין

לסיכום, כל מי שמתלבט בשאלה האם להקים חברה בע"מ או עוסק מורשה, חייב לשקול את כל הסיבות בעד ונגד, ורק לאחר מכן להגיע למסקנה המתאימה ביותר למצבו ולגובה ההכנסות של העסק שלו.

כדאי גם להכיר – גילוי מרצון באתר של עורכי דין מנשה-רון.