Family Office

לרבים מכם, המגלים עניין בכלכלה, השקעות וכלים פיננסיים, ייתכן שהמונח הזה נשמע מוכר, ולאלו מכם שמעולם לא נתקלו בו – הרשו לנו להרגיע אתכם, אנו סבורים כי אתם יודעים מהו Family Office, פשוט לא ידעתם שמשרדים וחברות המעניקים שירותי ניהול ותכנון פיננסי לכלל הנכסים של לקוחותיהם, קרויים כך.

אז מה זה Family Office? מה מקור השם? למי הוא מיועד? ומדוע הוא כדאי?

Family Office

Family Office (פמילי אופיס) הינו משרד המעניק שירותי ניהול, תכנון וליווי פיננסי לכלל הנכסים וההון של משפחות אמידות ויחידים בעלי ממון. הרעיון הוא שגוף פיננסי אחד ינהל באופן מרוכז את כלל הנכסים של לקוחותיו, יבצע בקרה שוטפת על כלל הפעילות הפיננסית שלהם ויטפל בנושאים שונים מול מגוון גורמים כגון: בנקים, בתי השקעות, עורכי דין, רואי החשבון, יועצי המס, סוכני הביטוח ועוד.

המטרה היא למנוע מהלקוחות בזבוז זמן, משאבים והתעסקות עם מגוון גופים שונים, ולדעת שכלל הנכסים שלהם מנוהלים באופן שיטתי ומבוקר ע"י משרד אחד, וכך אין חשש שמא נושאים מסוימים "יפלו בין הכיסאות".

קצת היסטוריה

שירותי הפמילי אופיס הראשונים ניתנו למעשה כבר במאה ה-6. אמנם לא היה מדובר בתצורה המוכרת היום, אך הרעיון היה די דומה – מנהל המשק בחצר המלוכה, שהיה מקורב מאוד למלך, היה אחראי לניהול עושר המלוכה ודאג לכלל הנכסים, התעשיות והעסקים שהיו ברשות המלך.

משרד הפמילי אופיס המודרני הראשון, הוקם במאה ה-19. בשנת 1838 משפחת מורגן, אשר הייתה ידועה בעושרה הפיננסי, הקימה את "בית מורגן" כדי לנהל את כלל נכסיה. בשנת 1892 משפחת רוקפלר ייסדהFamily Office  משלה, לצורך ניהול הונה וכלל נכסיה, ומאוחר יותר אף הציעה שירותים אלה גם למשפחות אחרות בעלות ממון.

במשך מאה שנים, הרעיון של יצירת משרדי "פמילי אופיס" פרטי היה די מוגבל, משום שהיו מספר מועט של משפחות שהיה להן די כסף כדי להקים ישות פיננסית פרטית, שתנהל את כל הונן תחת משרד אחד שיעניק רק להן שירותים אלו. בשנת 1980, הרעיון החל להתפשט ומשרדי הפמילי אופיס החלו להתרבות, תחילה בארה"ב, ואז בשאר המקומות.

מה ההבדל בין Single Family Office ל- ? Multi Family Office

Single Family Officeהיא חברה שהוקמה כדי לנהל את הונה וכלל נכסיה של משפחה אחת, ונמצאת בבעלות המשפחה. בשל העובדה שחברה זו מנהלת רק משפחה אחת ונמצאת בבעלותה, הרי שלעיתים חברה זו לא רק עוסקת בניהול השקעותיה והונה של המשפחה, אלא מעניקה להם מגוון רחב יותר של שירותים, שאינם בהכרח מתיישבים עם "ההגדרה הקלאסית" של Family Office, כגון: שירותי מס ומשפט, פילנתרופיה, ניהול אורח חיי המשפחה, טיפול בנושאים אישיים וכו'.

Multi Family Officeהיא חברה המעניקה שירותי ניהול פיננסי למספר משפחות בעלות עושר כלכלי – בד"כ 10-20 משפחות. בשונה מ-Single Family Office , חברות אלו כמעט תמיד פועלות כגורם חיצוני פרטי המעניק שירותי ארגון, תחזוקה וניהול של כלל הנכסים הנמצאים בבעלות המשפחה, ולכן מטרתן לייצר רווח עבור עצמן, לצד הגדלת הרווח של המשפחות שאת הונן הן מנהלות.

את הגידול המשמעותי במספר משרדי ה-Single Family Office”" שהוקמו, ניתן לראות החל מסוף המאה ה-20. בזמן זה, הרעיון החל להתפשט ברחבי העולם, חצה את האוקיינוס האטלנטי והגיע למערב אירופה. בתקופה זו ניתן גם לראות את תחילת פעילותם של משרדי “Multi Family Office”, שעד אז לא היו נפוצים כלל.

אז למי מיועדים השירותים המוצעים ע"י משרדי Family Office ומדוע כדאי לשכור את שירותיהם?

בעוד שבעבר חברות "פמילי אופיס" היו מיועדות בעיקר למשפחות מלוכה, קיסרים, ברונים ומשפחות אמידות במיוחד המחזיקות בהון של לפחות 10 מיליון דולר, כיום כללי המשחק השתנו וניתן למצוא יותר ויותר משרדי Family Office המציעים את שירותיהם גם ללקוחות כשירים המחזיקים בהון של כמה מיליוני שקלים בודדים בלבד. כעת גם יחידים אמידים ומשפחות בעלות ממון, שאינם נצר לשושלת המלוכה, יכולים ליהנות משירותים שעד לפני כמה שנים, היו שמורים לקהל מצומצם בלבד.

היתרון הגדול ביותר של משרדי "פמילי אופיס" הוא בהיותם גוף פיננסי אחד שמרכז עבור משפחות ויחידים בעלי ממון, את כלל נכסיהם, מה שמאפשר להם ראייה רחבה, שלמה והוליסטית, המסייעת להם בבניית אסטרטגיה פיננסית גלובלית. בעוד שבנקאים פרטיים ויועצי חברות השקעות רואים רק את מה שקורה בחשבון המתנהל אצלם, אינם חשופים לכלל הנכסים וההון של הלקוח, ומתקשים לראות את התמונה המלאה ולבנות ללקוח שלהם תכנית פיננסית נכונה, חברות ה"פמילי אופיס" נגישות לכלל המידע והנכסים הפזורים בגופים הפיננסיים השונים, ולוקחות את הנתונים הללו בחשבון, בעת בניית האסטרטגיה והתכנית הפיננסית.

יתרון משמעותי נוסף הוא בהיותן של חברות אלו בבעלות פרטית, ולא בבעלות אף אחת מחברות הביטוח, מה שמסיר את החשש מניגודי אינטרסים, ומאפשר להן חופש פעולה, קבלת החלטות אובייקטיבית וראייה הוליסטית, המעמידה את הפרט ומשפחתו במרכז.