מה איך ומתי – חימום תת רצפתי

לא מעט אנשים מבקשים לחשוב על כל הפרטים לפני שהם מתחילים לבנות את ביתם, אך תמיד יש נתונים שלא לוקחים בחשבון לצד לא מעט אירועים שלא ניתן לקחת בחשבון. עם זאת, יש כמה דברים שאין להתעלם מהם ושיטת החימום עבור החורפים הקרים, היא ללא ספק אחת מהן. אי לכך טוב להכיר שכיום לצד שורת השיטות היותר מוכרות, גם ניתן ליהנות משיטת חימום תת רצפתי, וזאת כי מדובר בשיטה מאוד יעילה עבור הבטחת המשך חורפים נעימים.

מעט היסטוריה

מהי שיטת חימום תת רצפתי? ובכן סה"כ לא מדובר בחידוש, למרת שכיום הטכנולוגיה מאוד מפותחת בתחום. שיטה זו החלה עוד בעת העתיקה, כאשר אש גלויה חיממה מערכת מים שזרמה מתחת לריצוף, אך להבדיל מהיום, שיטה זו שירתה רק את העשירים. העיקרון שעליו מושתתת השיטה הנו פשוט ביותר והוא מתייחס לחוק הפיסקלי בו חום נוטה לעלות כלפי מעלה, כך שהגיוני ביותר להתקין את מערכת החימום בנקודה הכי נמוכה, עובדה שמובילה את סך החימום להיות שווה בכול נקודה בבית.

דגשים

ציינו ששיטה זו החלה לפני מאות שנים, ואילו עתה נחדד שעד היום היא עברה כברת דרך משמעותית, ושלצד שיטת חימום של מים מתחת לריצוף, גם ניתן להתקין גופי חימום חשמליים (למשל באמצעות יריעות חימום), כך שיש אנשים שייבחרו במערכת חימום תת רצפתי אשר מושתתת על מים ויש אנשים שיבחרו בשיטת חימום תת רצפתי אשר מושתתת על חשמל, כאשר היתרון המהותי של השיטה שמושתתת על חשמל טמונה בעובדה שההתקנה הרבה יותר זולה. עוד נציין שגם ישנה חשיבות לאיכות מערכת הבידוד, וזאת על מנת להבטיח שהחום יעלה מעלה ולא יברח אל עבר השכבה שמתחת לפני הקרקע, למשל לדירה שמתחת. מכאן שאם נבקש להדגים, נציין שכל עוד מדובר בבית קרקע, הבידוד צריך להיות בעובי של 25 -50 מ"מ, אך כאשר מדובר בדירה שאינה על פני הקרקע, הרי שאז כבר ניתן יהיה להסתפק בבידוד שנע בין 10-25 מ"מ.

חימום תת רצפתי

תזמון

בתים בעלי תקרת בטון חייבים להתקין את המערכת עוד לפני שלב הריצוף, כלומר עוד בתהליכי בניית הבית יש לקחת נתון זה בחשבון. עם זאת, גם  כאשר הריצוף מונח על גבי רצפה צפה או לחלופין על גבי שלד, הרי שאז ניתן יהיה להתקין את המערכת גם לאחר שהבית קיים, ולו באמצעות פירוק מקטעים והתקנת המערכת, מבלי שכלל הבית יהפוך להיות אתר עבודה בלתי ראוי למגורים.

העת לקבל החלטה

לסיכום נציין שמדובר בשיטת חימום מאוד יעילה בעלת יתרונות רבים – סביבתיים, בריאותיים, תפעוליים ואף עיצוביים (ולו כיוון שהמערכת כלל אינה גלויה לעין). אי לכך טוב לדעת שכל שנותר לעשות זה לקבל החלטה ולאחר מכן להתחיל להשוות בין החברות השונות, בהתאם לשיקולי בטיחות, אחריות ואיכות. שיהיה חורף חמים ונעים לכולם!