אתיקה לשרים

אתיקה לשרים נחשבת לאחד התחומים החשובים ביותר, אשר יכולים להחזיר את אמון הציבור בכנסת. במציאות של היום, אשר מאופיינת בפרשה חדשה של שחיתות מידי שבוע, רוב הציבור זנח את האמון שלו במערכת השלטון ובחברי הכנסת השונים. נבחרי הציבור נבחרו אומנם על ידי הציבור עצמו, על מנת לייצג אותם ואת האינטרסים שלהם, אך בפועל המצב נראה שונה לגמרי. חברי כנסת רבים מואשמים בשחיתות, לקיחת שוחד ונמצאים בחקירות משטרתיות באופן תכוף למדיי. כתוצאה מכך, יש צורך להחזיר לחברי הכנסת את האמון של הציבור, באמצעות מערכת של כללים אשר כל חבר כנסת יצטרך לעמוד בהם. המטרה היא לטפח התנהגות ראויה ומכובדת, אשר תשפר את התפקוד הכללי של הכנסת ותשמור על המעמד שלה בתור מוסד עליון במשטר הדמוקרטי של מדינת ישראל.

אתיקה לשרים – למה כל כך חשוב ליצור אותה?

אם הכנסת תסכים לאשר את כללי האתיקה לשרים ולחברי כנסת, הדבר יחזק וישפר את היחסים בין הציבור הישראלי לבין נציגי השלטון. זהו הצעד הראשון לצורך שיפור היחסים המורכבים, אשר אמורים להתבסס על אמון וכבוד. כללי אתיקה אשר יחייבו את נבחרי הציבור להתנהל בצורה אתית ומכובדת, בכל תחומי הפעילות שלהם, יהוו את הצעד הראשון והחשוב ביותר לתחילת השינוי. מעבר לכך, השחיתות השלטונית יכולה להתבטא לא רק בפעולות ישירות, אלא גם בסטיות קלות מהשורה. אומנם מדובר לכאורה רק על מקרים קלים אשר אינם מגיעים לרף הפלילי, אך הזנחה של מקרים אלו עלולה לעודד מקרים קשים יותר. חשוב להבין כי כמעט ולא קיימים כלים משמעתיים כנגד נבחרי הציבור, אין שום הליכי משמעת לשרים ולסגני השרים. לכן מעבר למערכת הפלילית, חשוב לייצר מערכת אתית אשר תפעל במקביל לה ותתמקד יותר במקרים הגבוליים. היום ברגע ששר בממשלה עובר על נורמה משמעתית, או שנפתחת כנגדו חקירה פלילית או שקיימת התעלמות מהדבר.

אתיקה לשרים

לסיכום, קיימת חשיבות מהותית לאמץ כללי אתיקה לשרים, על מנת לשפר בצורה מהותית את התפקוד של נבחרי הציבור שלנו. המטרה של החוקים האלו, היא לשקף את המחויבויות של השרים לפעול בצורה הוגנת לטובת הציבור.