ניהול סיכונים – מה זה אומר

המונח ניהול סיכונים, הוא מונח נרחב שאפשר למצוא במגוון רחב של תחומים. אומנם הוא החל את דרכו בעולם הכלכלי, אך למעשה מדובר במונח פסיכולוגי לכל דבר שאנחנו יכולים למצוא אותו בעולמות תוכן רבים, בין היתר בעולם הדיפלומטיה, הצבא, המשפט, ואפילו בחיינו האישיים.

ההגדרה של ניהול סיכונים היא התבוננות רציונאלית במעשים שלנו, כשאנחנו בוחנים את הסיכון של המעשים אותם אנחנו מבקשים, עומדים או צריכים לעשות, ועד כמה זה נכון לנו לבצע אותם. במילים אחרות, דרך ניהול סיכונים אנחנו מחשבים למעשה את המשמעות של הסיכון ועד כמה אנחנו ערוכים להתמודד איתו והאם זה משתלם לנו.

בעולם אידיאלי, אין סיכונים ואין סכנות, כל פעולה שאנחנו עושים אנחנו יוצאים עם רווח מסוים, גדול או קטן, אנחנו בוחרים איזה מבין הרווחים מתאים לנו. בעולם שאנחנו חיים, הרי שיש שני כללים ברורים, תמיד קיים סיכון, והסיכון שלנו יכול להיות רווח של מישהו אחר. במקרים מסוימים זה לא מפריע לנו, במקרים אחרים, אותו פרט שיהנה מהסיכון שלנו, הוא האויב או היריב שלנו.

במסגרת ניהול סיכונים אנחנו בוחנים מה התוצאה האופטימאלית עבורנו, כשאנחנו בוחרים לעשות מעשה שיש בו סיכון. למעשה, יש לנו סכום כסף מסוים ואנחנו רוצים להשקיע אותו, ברור לנו שבהשקעה שאנחנו מבקשים לקחת יש רווח מסוים ולכן היא קורצת לנו, מצד שני יש סיכון, אז אנחנו נעשה חישוב מה נכון לנו יותר, לבצע את ההשקעה בכל זאת ולקחת את הסיכון, או שאנחנו יוצאים מתוך נקודת הנחה שהסיכון לא משתלם ונוותר על האפשרות להרוויח.

ניהול סיכונים

לא במקרה, המונח ניהול סיכונים הוא מאוד מקובל בעולמות תוכן שונים ולא במקרה אנשים מתמחים בו. בסופו של דבר, כל דבר שאנחנו עושים גורר ניהול סיכונים ברמה מסוימת. לעיתים מדובר בניהול סיכונים כלכלי, טכני, חוקתי, תדמיתי, הנדסי, ולעיתים מדובר בניהול סיכונים רגשי. לפעמים הפתרון יגיע בדמות מספרים, נתונים וסטטיסטיקות, ולעיתים הוא יגיע בדמות שאלות של עלות תועלת ללא שום פרט מספרי, אלא רגשי בלבד.

בסופו של דבר אנחנו נצטרך לקבל החלטה פשוטה, האם הסיכון משתלם לנו או לא.

לעוד מידע על ניהול סיכונים, לחצו כאן…