הכל נשאר במשפחה

הכל נשאר במשפחה – ייעוץ עסקי מקצועי

האחריות והמאמץ הכרוכים בהקמת עסק חדש הם רבים ומורכבים; היות וכך בוחרים יזמים רבים לשתף אדם נוסף שיישא באחריות בתחומים בהם מתקשים היזמים להתמחות. כך, לדוגמא, יבחר מנהל עסקים מיומן להיעזר באיש שיווק מנוסה, במקום להתמחות בתחום יחסי הציבור בעצמו ועל בשר עסקו. שיתופו של אדם אחר בעסק, כשותף או כעובד, מאפשר חלוקה בלחצים, בקבלת ההחלטות ובהתמודדות מול הסיכונים. בנוסף, שותף עשוי להגדיל את הונו של העסק ולאפשר את התרחבותו.

בחירתו של השותף היא תהליך מורכב, יעידו יזמים מנוסים (כמו גיא גלבויז למשל), שכן, לא כל אדם מתאים לכך. דרוש אדם עליו יכול היזם לסמוך במאת האחוזים; אדם שיהיה אמין וישר, כמו גם בעל ניסיון וכישורים בתחומים בהם נחוצה עזרתו. ככל שהעסק קטן יותר ועודנו בחיתוליו, ההשפעה של שותף על העסק כולו גדולה ומוחשית הרבה יותר, וכך גם פוחת הצורך בייעוץ עסקי מקצועי.

מן הטבע, על הדרישות המסוימות מהשותף הפוטנציאלי משיבים היזמים בבחירה באדם קרוב, עליו סומכים ואותו מכירים במידה מספקת כדי לדעת שעונה על הקריטריונים. הפתרון המתבקש ביותר מגיע, פעמים רבות, מתוך המשפחה. בן משפחה הוא אדם שלא רק שרמת אמינותו ויושרו ידועה ומוכרת ליזם, אלא גם שמסתמך הוא על כך שהקשר המשפחתי מעיד על מחויבות ונאמנות. הבחירה בבן משפחה לשותפות עסקית היא טבעית ואינטואיטיבית, בעיקר כשמדובר באדם אותו מכיר היזם לאורך שנים ומסתדר עמו היטב.

אך האם באמת מדובר בבחירה האידיאלית לשותף? האם אין סיכון כלשהו, דווקא בגלל שמדובר באדם קרוב, אשר הקשר האישי עמו איננו מבוסס על יחסים עסקיים, אלא על יחסים בין-אישיים?

המעבר מיחסים משפחתיים ליחסים עסקיים

כאמור, מערכת היחסים של היזם והשותף הפוטנציאלי בן המשפחה מגיעה מזירה שונה לחלוטין מן הזירה העסקית. זהו דבר אחד, להאזין לבן משפחה מספר אודות עלילותיו כמנהל מחלקה במשרד, ודבר אחר לגמרי, כאשר המחלקה אותה מנהל כרוכה באופן הדוק בעסק וברווחים האישיים. הפעילות העסקית השוטפת טומנת בחובה אתגרים, קשיים ומורכבויות לאין קץ, ולא ניתן לדעת כיצד תראה ההתמודדות מולם בצוות עם בן המשפחה.

ומה באשר למחלוקות? כיצד ידעו להתמודד היזם ובן משפחתו עם בייה אותה רואים שניהם באור אחר לגמרי? מחלוקות בין שותפים עסקיים הם עניין שבשגרה בניהול עסק, ובעוד שותפים שאינם בני משפחה יקפידו לרוב על יחסים עסקיים תקינים, עלול בן משפחה לנהוג באופן אחר, מתוך ההיכרות האישית ואופי היחסים האישיים. אם מחלוקות בין שותפים רגילים עלולות להפוך למכוערות, כאשר הן גולשות לחיים הפרטיים בין שותפים בני משפחה, הופכות הן למכוערות הרבה יותר.

בדרך זו, מחלוקת שעשויה הייתה להיפתר בקלות בין שותפים שאינם בני משפחה, עלולה להימשך לאורך זמן בין בני משפחה, ולעתים אף להביא את העסק לכדי קריסה. פעמים רבות לא ניתן להתכונן מראש להשפעת הרגשות האישיים הכרוכים בהתנהלות העסקית בין בני משפחה. התדרדרות העסק עד לכישלונו הסופי איננה ההשלכה הקשה ביותר של המחלוקת בין שותפים שהינם בני משפחה, התוצאה העגומה ביותר שעלולה לנבוע ממצב ביש זה, היא משבר שעלול להיווצר ביחסים האישיים בין בני המשפחה.

כיצד להימנע מכישלון שיתוף הפעולה?

הדרך הטובה ביותר להימנע מחיכוכים עם שותף בן משפחה היא באמצעות ידע וניסיון: לימוד מנהל עסקים מעמיק נותן מושג ברור ונהיר של המורכבויות והשטחים האפורים אותם יש לקחת בחשבון לפניי שנכנסים לעסק עם בן משפחה. בחירה בבן משפחה כשותף לעסק איננה חייבת להיות טעות או להוביל לכשלון, כל עוד מגוון הפרטים הכרוכים בשותפות נידונו לעומקם והובאו לכדי הסכמה בין שני הצדדים.

הקושי המהותי ביחסים עסקיים בין בני משפחה צץ ועולה כאשר ישנה מחלוקת, אך ניתן להימנע מכך באמצעות מודעות מפוכחת: ניסוח התנאים לשותפות והסכמה מלאה עליהם מבעוד מועד עשויים להוות פתרון מהיר ויעיל במקרה שעולה אחת.