נגישות אתרים הנחיות בסיסיות מומלצות

כל מי שנכנס לאתר אינטרנט היום, יכול לראות בצד ימין או שמאל שלו סימן של כיסא גלגלים. סימן זה מלמד אותנו שהאתר מונגש לבעלי מוגבלויות על פי הנחיות והמלצות של הנוגעים בדבר. הסימן מלמד אותנו גם שהאתר עומד בכללי החוק שהכנסת חוקקה, חוק הנגשת אתרים.

נגישות אתרים מתבצעת בשני שלבים, ישנם אתרים חדשים שנבנים כעת ועל כן הם מונגשים כבר בשלב הבנייה שלהם, לעומתם, ישנם אתרים רבים שנבנו לפני שעבר החוק ועל כן הם נאלצו לעבור שינויים מסוימים ולהוסיף אליהם תוספות נגישות אשר יתאימו את הנחיות ההנגשה למבנה האתר.

לפני שאנחנו ניכנס לשאלה מה הן אותן הנחיות בסיסיות מומלצות, חשוב מאוד לומר, בשביל שאתר יהיה מונגש לבעלי מוגבלויות, רצוי מאוד להיעזר בגורמים שמתמחים בתחום, בין אם אלה יועצי נגישות באינטרנט ובין אם אלה אנשים שמתמחים בבניית אתרים ומכירים את הנושא של הנגשת אתרים. אומנם מדובר בשינויים שעולים כסף ודורשים זמן עבודה, אך הם חשובים, גם בשביל לאפשר לאנשים עם מוגבלויות להשתמש באתר וגם בשביל לעמוד בתנאי החוק.

נגישות אתרים

עוד מידע על נגישות אתרים תוכלו למצוא בקישור זה…

מה הן ההמלצות הבסיסיות להנגשת אתרים?

ראשית, בשביל שאתר אינטרנט יהיה נגיש לבעלי מוגבלויות, הוא צריך להיות בנוי באופן כזה שאנשים אשר מתקשים בראייה (כולל אנשים עיוורים שמשתמשים בכתב ברייל) וכן אנשים שמתקשים בשמיעה או כתיבה, יוכלו להשתמש בו. זה אפשרי באמצעות שימוש בתוכנות מסייעות, שימוש בהגדלת פונטים, שימוש בקיצורי דרך במקלדת ועוד.

שנית, יש ליצור כיתוביות בכל מקום באתר, לא רק בטקסטים עצמם, אלא גם בתמונות, כותרות ועוד, ובכך לאפשר לאנשים לדעת בדיוק מה נמצא בכל מקום באתר.

שלוש, כפתורים צריכים לכלול טקסט אך גם ציורים ועיצובים שילמדו על השימוש בהם, למתקשים בקריאה.

ארבע, בטפסים יש צורך להשתמש בשדות טפסים מסוגים שונים וכן בכפתורי פעולה ברורים.

חמש, יש לאפשר התאמה של צבעים כך שיותאם באופן פרסונאלי לגולש.

שש, חשוב לעצב את האתר בצורה פשוטה ונוחה

שבע, הדגשת קישורים בתוך האתר

שמונה, יש לספק חלופות קוליות היכן שאפשר, למשל כאשר צריך להקליד קודים מסוימים.