מה זה שיטת Agile

יותר ויותר אנשים נתקלים היום במושג שיטת Agile בהקשר של עולם התוכנה, וכדאי לדעת על מה מדובר ומה הסיבה לכל המהומה סביב השיטה החדשנית הזאת. תחילה כדאי לדעת את המשמעות של המילה Agile על מנת להבין את מהותה של השיטה. מילה זו מתארת גמישות וזריזות ובדרך כלל מתייחסת לבעלי חיים או למכוניות, אך במקרה שלנו מדובר על העולם הטכנולוגי והמתקדם ביותר – עולם התוכנה. השיטה הומצאה על ידי 17 מובילי דעת בעולם התוכנה, והיא למעשה מגדירה את הדרך הנכונה לפיתוח תוכנה, באמצעות שימוש בערכים ובעקרונות, וללא שום דיבור על תהליך. מדובר על מתודולוגיה קלילה אשר מאפשרת לא מעט גמישות מחשבתית, אך עם זאת מדגישה כללים ברורים וחדים כיצד יש לגשת לפיתוח תוכנה.

שיטת agile

מהם 4 העקרונות המנחים של שיטת Agile?

השיטה מורכבת מארבעה עקרונות מרכזיים ומ-12 עקרונות שונים. הערך הראשון טוען כי במקום להשקיע בכלים חדשניים ותהליכים מסובכים, יש צורך להשקיע באנשים איכותיים ובתשתית נוחה שתאפשר להם לתקשר האחד עם השני. הערך השני טוען כי אין צורך במסמכים ובתוכניות עבודה ארוכות ומסובכות מידי. כלומר, במקום לנסות לתכנן מראש כל צעד וצעד, יש צורך לתכנן רק את הצעדים הקרובים ומשם כבר להמשיך ללמוד ולהתפתח בהתאם למצב בשטח. בצורה כזו מגיעים לתוצאות מהירות יותר ורואים בכל רגע מה המצב של העבודה. הערך השלישי מדגיש את החשיבות העצומה של שיתוף פעולה קרוב עם הלקוח. מערכת היחסים צריכה להיות מושתת על אמון וכבוד הדדי, על מנת לקדם את המטרות של שני הצדדים ולא להתעסק עם מחלוקות תמידיות. הערך הרביעי והאחרון מדגיש את הצורך לשמור על גמישות מחשבתית בכל מה שקשור לפיתוח תוכנה. לא ניתן לחזות את העתיד, ולכן יש צורך תמידי בעדכון התוכניות השונות ובשינויים בפרויקט.

לסיכום, שיטת Agile הינה שיטה חדשנית אשר אמורה לשנות את כל התהליך של פיתוח תוכנה. לכל אחד מהערכים שמרכיבים אותה, קיימים לא מעט סיבות ועומק מחשבתי. מדובר בסופו של דבר על שינוי בדרך החשיבה, ולא בתהליך מסוים שיש ליישם על המערכת.