ביקרות פנימית

המונח ביקורת פנימית, הוא אחד המונחים הנפוצים ביותר בתחום של ראיית חשבון. מדובר למעשה על ביקורת שעורכים רואי חשבון פנימיים של חברות והתאגדויות, על פי חוק, מתוך כוונה לנהל את הספרים שלהן בצורה נכונה וחוקית. תוצאות הביקורת עומדות למבחן, הן על ידי מבקר הארגונים ועל ידי גורמים חיצוניים בהתאם לדרישות החוק.

הרעיון של ביקורת פנימית הוא מאוד פשוט, כל ארגון, בין זו חברה ציבורית שנסחרת בבורסה, תאגיד בינלאומי, עמותה, קיבוץ או אפילו תאגיד פרטי, חייב להיות מנוהל בצורה חוקית ונכונה. כלומר, שלא יתגלה מצב שחסרים בו כסף, שהוצאו ממנו כספים במרמה, שהוא בחובות ואיש איננו יודע על כך ועוד.

על מנת שזה יקרה, הרי שהארגון חייב להיות מבוקר כל הזמן. הביקורת חייבת, מן הסתם, להיות מטעם אנשי מקצוע, אלה חייבים להיות אובייקטיבים, גם אם מדובר ברואי חשבון שעובדים עם הארגון, הרי שהם כפופים לחוק, חוק הביקורת הפנימי, חוק העמותות ועוד. הם צריכים לעבור על כל התיקים והחשבונות, ולהציג בסופו של דבר את חוות הדעת שלהם. היא תעמוד למבחן, בין אם זה של מבקר חיצוני, רשויות החוק ועוד.

ביקורת פנימית

כאן המקום לציין, יש משמעות גדולה לביקורת פנימית מהיבטים שונים ויכולנו לראות את זה בשנים האחרונות, כאשר חברות ותאגידים הגיעו למצב של חובות ופשיטת רגל, הרי שהדבר לא התגלה בגלל שהביקורת הפנימית לא היתה טובה או שהיה ניסיון מכוון ליצור מראית עין שהמצב הוא טוב. במקרה כזה, מי שנפגע זה הציבור והעובדים, בין אם זה ציבור המשקיעים, ציבור הלקוחות ועוד.

על מנת לערוך ביקורת פנימית בתנאים טובים, יש להיעזר ברואי חשבון ברמה הגבוהה ביותר, משפטנים, אנשים בעלי ידע רב בטכנולוגיית מידע ומחשוב, וכן גורמים שמתמחים בניהול סיכונים, ביטוח ועוד. כמו כן חשוב לומר, אותם גורמים שמבצעים ביקורת פנימית, צריך להיות מגובים בכלים ויכולות חקירה גבוהות וכמובן ביושרה, אמינות ואובייקטיביות.

ביקורת פנימית יכולה להיות ההבדל בין מערכת שעובדת בצורה נכונה מבחינה כלכלית לבין כזו שלא. ההשפעות שלה יכולות להיות עצומות על המערכת ובכלל.