חשבוניות דיגיטליות

חשבונית דיגיטאלית

ההתחשבנות בין ספקי שירות ומוצרים ובין לקוחותיהם נעשית באמצעות חשבוניות מס. חשבונית מס היא, דרישה לתשלום, והיא מופקת לאחר סיום עסקה ואישורה על ידי המקבל. חשבונית מס כוללת את המחיר לתשלום בתוספת מע"מ. היא נבדלת מחשבונית עסקה, ומחשבונית מס/קבלה בהן משתמשים בנסיבות אחרות. לאורך השנים הופקו חשבוניות מס על גבי נייר והן היו נשלחות בדואר, על ידי שליחים בדיוור ישיר ובדרכים אחרות. עם התפתחות האינטרנט ככלי להעברת מסרים וחומרים מודפסים התחילו רבים לשלוח חשבוניות דיגיטליות שמופקות במחשבים.  

תנאים לשימוש בחשבוניות

ההתחלה הייתה  ב2003 כאשר רשויות המס אשרו בחקיקה את השיטה הזאת וקבעו את הכללים ליישומה. כל עסק נדרש, איפה, לדווח לרשות המיסים על כוונת שימוש בשיטה זאת.  הוא אמור לפנות לחברה או לגוף שיש להם אפשרות לתת שירות כזה. מדובר על תוכנה מיוחדת שמאפשרת הוצאת חשבונית דיגיטלית. על החשבונית צריך להיכתב "מסמך ממוחשב" ונדרשת חתימה דיגיטלית של מוציא החשבונית. ברגע שהחשבונית הופקה ונחתמה בחתימה אלקטרונית אין אפשרות לשנותה. היא הופכת לחוקית כאשר היא  נשלחת ונקלטת באמצעים ממוחשבים.

תיאום עם הלקוח

כמובן, שיש צורך לתאם עם הלקוח החייב להיות ערוך מבחינת מערכת המחשוב שלו. חשבוניות דיגיטליות, כמו כל חשבוניות מס אחרות, חייבים לשמור במערכת 7 שנים. והכוונה היא לחשבונית המקור. משום כך, חייב מקבל החשבונית לאחסן אותה אצלו למשך התקופה הזאת לצורך ביקורות מס וכדומה. ניתן לשמור העתקים, או לסרוק חשבוניות אלקטרוניות אבל אין הן מוכרות על ידי שלטונות המס, ונועדו בעיקר לביקורת ומעקב פנימיים.

ייעול

הנפקת חשבוניות אלקטרוניות מסייעת מאוד בחיסכון זמן עבודה יקר ובהוצאות. החיסכון מתבטא בכוח אדם, בכספים שהיו מיועדים לניירת, לבולי דואר, למשלוחים פיזיים ועוד. מעבר לייעול של כל מערכת החשבונות, יש תרומה לא מבוטלת לאיכות הסביבה. נחסך שימוש בנייר לחשבונות ובנוסף אליו לניירת להוצאת מכתבים, מסמכים, מעטפות וכיוצא בזה. כך, כולם מרוויחים מהשיטה הזאת. מומלץ לקבל שירות בתחום מספקים שיש בידיהם ידע, ניסיון וכמובן, תשתית מתאימה בנושא. ספקים אלו מספקים שירותים נוספים בתחומים משיקים וריכוז כל השירותים במקום מקצועי אחד מייעל מאוד את העבודה.