תמ"א 38 – איך מתחילים?

פרויקט תמ"א 38 הוא פרויקט שמיועד לחיזוק מבנים מרעידות אדמה. מלבד החיזוק, דיירי הבניינים שעוברים את הפרויקט, יכולים ליהנות גם משלל יתרונות ביניהן: דירה גדולה יותר, הוספת ממ"ד, הוספה של מרפסת, מעלית וחניה מקורה. אבל כיצד מתחיל פרויקט מסוג זה? הכל בהמשך.

נציגות דיירים – אם הבניין שלכם מיועד לתמ"א 38 חשוב למנות נציג לדיירי הבניין. הנציג ממונה לאחר שבעלי הדירות מחליטים כי כולם בעד הפרויקט, ולכן חשוב שיהיה אדם שייצג אותם וירכז מולו את הפרויקט ואת כל האנשים שקשורים בו הכוללים יזם, קבלן, עורך דין וכדומה.

בחירת עורך דין – כל בניין שעובר שדרוג כנגד רעידות אדמה, פרויקט תמ"א 38 חשוב שיהיה לו עורך דין המתמחה בתחום תמ"א 38. עורך דין מסוג זה, חשוב שידע לייצג את דיירי הבניין מול הגורמים השונים שבעיקרם היזם וידע להוציא את המקסימום עבורם תוך הגנה על האינטרסים של הדיירים בעת הבנייה וסיומה. עוד חשוב לאתר מפקח בנייה שגם הוא יוכל לסייע לדיירים לקבל את המקסימום ולהגן על האינטרסים שלהם כולל בנייה לפני כל התקנים והאישורים.

בחירת יזם – שלב זה הינו קריטי לפרויקט. כיום ישנם מגוון יזמים שמעוניינים לבצע את הפרויקט משום שעבורם פרויקט תמ"א 38 הינו רווחי במיוחד. עם זאת חשוב לבחור את היזם לאחר שקיבלתם מספר הצעות והבנתם באמצעות עורך הדין מיהו היזם בטוב ביותר עבור הבניין שלכם.  חשוב לבחור יזם שמאפשר פתרונות טובים לכל דיירי הבניין ויודע לפתור קשיים בדרכים יצירתיות.

חתימת חוזה – לאחר בחירת היזם חשוב לחתום על חוזה עמו ויש לוודא כי עורך הדין בודק את החוזה בצורה טובה. מוטב לדעת שכדי להוציא לפועל חוזה תמ"א 38 ולהתחיל בעבודה, יש  לקבל הסמכה של 60 אחוזים מבעלי הדירות בבניין. אם ישנן בעיות והתנגדויות חשוב לנסות לגשר עליהן באמצעות עורך הדין והיזם שעליהם להיות מומחים לפתרון התנגדויות מסוג זה. עוד כדאי לדעת כי לעיתים יהיה משא ומתן בינכם לבין היזם על מנת לקבל יותר הטבות בעת הבנייה והשיפוץ.

קבלת תכניות ואישור התרי בנייה – לאחר חתימה על החוזה תקבלו תכניות מפורטות של הפרויקט בהן תוכלו לדעת כמה זמן יארך השיפוץ ואיך יראה הבניין בסופו. לאחר שהתוכניות יוגשו לעירייה, תצטרכו לבקש מהעיירה היתרי בנייה. לעיתים הזמן לקבלת ההיתרים הינו ארוך – אך חשוב לא להתייאש.

בנייה ושיפוץ – תהליך זה הינו החשוב ביותר והוא תהליך שמתחיל עם פינוי הדיירים תוך שלושה חודשים, ולאחר מכן שנתיים של שיפוצי הבנייה כאשר כל פרויקט משתנה בהתאם לצרכי הבניין. לבסוף יחזרו הדיירים לדירותיהן ולבניין המשופץ ויבדקו כי כל התנאים בשיפוץ אכן הוגשמו. בנוסף חשוב לקבל צו מבית המשפט שמבטיח כי הזכויות על השירות בבניין הינן של בעלי הדירות ולא של היזם.