ביקורת פנימית

אחד המושגים הבולטים ביותר בכל מה שקשור לדיני חברות הוא ביקורת פנימית. מושג זה הפך שגור מאוד במדורי הכלכלה, שכן הרבה פעמים אנחנו מגלים שחברות מזמינות ביקורת פנימית אך לא בהכרח עושות בממצאים שהתגלו שימוש וגרוע מכך, הרבה פעמים חברות מבקשות לטייל או לסלף את תוצאות הביקורת על מנת שלא לגרום נזק למי ממנהלי החברה.

ביקורת פנימית מטרתה לבחון את מה שנעשה בקרביים של החברה, לבחון מה קורה בספרי החשבונות, לבדוק את המאזנים, הסכמים, תקציבים ועוד. הרעיון נועד לענות על שני צרכים, ראשית, לוודא שהחברה מתנהלת בצורה נכונה מבחינה כלכלית ומבחינה חוקית. שנית, לתת כלים לצוות שמנהל אותה או לצוות שאמור להיות נציג הציבור (דירקטור) לפקח על מה שקורה בחברה.

ביקורת פנימית יכולה להיות מוזמנת על ידי מנהלי החברה או הדירקטורים, במידה והם חושדים שנעשים דברים שלא אמורים להיעשות. כמו כן, ביקורת פנימית יכולה להתבצע על בסיס קבוע, מתוך כוונה לשמור על הדרך בה החברה עובדת ולא ליצור מצב שהיא תסטה מהכללים והמטרות שלה.

צריך לקחת בחשבון, את הביקורת מבצעים אנשים שאינם מטעם החברה, זה אומר, שעליהם ללמוד היטב במה החברה מתעסקת, כיצד היא פועלת, ומה בדיוק היא עושה, כמו כן זה אומר, שהצוות הבודק צריך להישמר ולא לעשות את מה שמנהלי או אנשי החברה מבקש מהם. הרבה פעמים, הצוות שמבצע את הבדיקה עלול למצוא את עצמו בסיטואציה לפיה, הוא נגרר שבי אחרי דרישות החברה, ובכך הוא מועל בתפקידו, שכן הוא לא מבצע בדיקה אובייקטיבית והממצאים שהוא מציג אינם נכונים.

על פי רוב, חברה שמבצעת ביקורת פנימית תעסיק שורה ארוכה של אנשי מקצוע, בין אם מדובר ברואי חשבון, עורכי דין, אנשים עם התמחויות בהנדסה, טכנולוגיית מידע ועוד. כך הם יכולים לבצע בדיקה מקיפה שתענה על כל הצרכים והדרישות, בדיקה שתקיף את כל מה שהחברה אחראית עליו.

לפני סיום חשוב לומר, בדיקה פנימית לא בהכרח נשארת חסויה, הרבה פעמים היא מתגלה, על פי רוב, כשמדובר בבדיקה שמעלה חשדות וטענות לפעילות שלילית, לא מקצועית ולא נכונה.