השוק האסייתי מטיב עם מנהלי משאבי אנוש

מחקר חדש קובע: מנהלי משאבי אנוש באסיה נהנים ממקסימום תנאים, הזדמוניות וביטחון מקצועי

 מחקר חדש שנערך על ידיד Profile Search & Selection קובע כי מנהלי משאבי אנוש מקומיים ו/או זרים העובדים בחברות מסחריות בשוק האסייתי נהנים ממקסימום תנאים, הזדמנויות מקצועיות וביטחון תעסוקתי ביחס לעמיתיהם במדינות השונות במערב אולם מה שחסר להם, ביחס לעמיתיהם הוא הקשר הישיר עם המנכ"ל ומושב סביב שולחן ההנהלה הבכירה.

ממאמר שהתפרסם באתר משאבי אנוש HR Asia, אשר סיקר את המחקר, עולה כי אין פלא שמנהלי משאבי אנוש ממדינות המערב הגיעו ועדיין מגיעים לאסיה, במגמת רילוקיישן, כדי לקדם את הקריירה שלהם.

מה יש באסיה שכל כך קורץ למנהלי משאבי אנוש?

השוק האסייתי מושפע פחות מהמיתון הכלכלי ביחס למדינות אירופה או אוסטרליה השכנה. מדינות רבות מתפתחות דווקא בשנים אלו וצמיחה זו טומנת בחובה הזדמנויות חדשות לגמרי עבור בעלי מקצוע מקומיים. אשר על כן, מדינות מתפתחות רבות מקבלות בברכה בעלי מקצוע וביניהם מנהלי משאבי אנוש מנוסים ממדינות מערביות, מתוך שאיפה לנצל את הידע והניסיון שאלה מביאים עימם ממערב-למזרח.

מנהלי משאבי אנוש ושאר עובדי HR  בחברות בשוק האסייתי אינם חוששים מסכנת פיטורים או צימצומים נהפוך הוא, הם עדים למגמת צמיחה הבאה לידי ביטוי בגידול מצבת כוח האדם וכמובן מתגבור צוות משאבי אנוש לשם כך. בנוסף על הביטחון התעסוקתי (המהווה גורם חשוב אם לא קריטי עבור עובדים בעידן הפוסט מיתון), אזי שגם השכר והתנאים של מנהלי משאבי אנוש במדינות אסיה הוא מהטובים בעולם. כך לדוגמה, המחקר התמקד בסוגיית הבונוס כתוספת לשכר וגילה כי במדינות אסיה 89% מקרב מנהלי משאבי אנוש הרוויחו בונוס וזאת לעומת רק 64% מנהלי משאבי אנוש באירופה ובאוסטרליה.

לא זאת בלבד שמרבית מנהלי משאבי אנוש באסיה מקבלים בונוס כתוספת לשכר הייסוד – 65% מקבלים בונוס בשיעור של 20% משכר היסוד בעוד שבקרב מנהלי משאבי אנוש באירופה ובאוסטרליה (אלה שאכן זוכים לקבל בונוס), הבונוס עובר את שיעור ה-20% משכר היסוד רק בקרב  38%.

אולם בעוד המחקר מצביע על יתרונות ברורים למנהלי משאבי אנוש אשר בוחרים להצטרף לחברות באסיה (שכר, תנאים וביטחון תעסוקתי), ונראה אפוא כאילו השוק האסייתי מטיב עם מנהלי משאבי אנוש, יש לציין כי הוא מטיב בעיקר עם מנהלי משאבי אנוש (מקומיים או זרים) מקצועיים בעלי ותק וניסיון.

השוק האסייתי הדורש ממנהלי משאבי אנוש ידע, יכולות, הבנה אסטרטגית וחוש עסקי מפותח, מטיב עם מנהלי משאבי אנוש מנוסים בעיקר בעוד טאלנטים חדשים המנסים 'לחדור' לתחום ולבסס קריירה נתקלים בקשיים עצומים. מהמחקר עצמו, בו השתתפו טאלנטים צעירים השואפים להשתלב בתחום, עולה כי השוק האסייתי איננו מטפח עתודה ויש מעט מאוד חברות שמוכנות לתת הזדמנות למתחילים ו/או תומכות במסלול של למידה וחניכה. Little room for learners’' כך מגדירים אותם צעירים המתקשים בצעדיהם הראשונים בתחום.

הבדל נוסף שקיים באופן בולט בין מנהלי משאבי אנוש באסיה לבין מנהלי משאבי אנוש באירופה, אוסטרליה ושאר מדינות המערב הוא הקשר הישיר בין מנהל משאבי אנוש למנכ"ל החברה. בעוד שבאירופה 82% מקרב מנהלי משאבי אנוש מתנהלים ישירות מול המנכ"ל ובאוסטרליה כמעט 72% נוהגים כך, באסיה רק 38% מקרב מנהלי משאבי אנוש עובדים במגע ישיר עם המנכ"ל. תוצאות אלה, העולות מתוך המחקר, מראות שמנהלי משאבי אנוש באסיה אמנם נהנים מתנאים טובים יותר בהיבט של שכר, תנאים והטבות וביטחון – אולם הם עדיין לא השיגו מקום של כבוד סביב שולחן ההנלה.

מה מניע מנהלי משאבי אנוש באסיה?

מנהלי משאבי אנוש שהשתתפו במחקר לא מגדירים יכולות מסחריים / עסקיים ככלי חשוב להצלחה בתפקיד,בניגוד לעמיתיהם בחברות מערביות, אלא הם שמים את הדגש על: פיתוח ארגוני (35%), ניהול / הובלת שינויים (19%), הובלת הארגון בהיבט האסטרטגי עסקי / כלכלי (7%).

קיראו עוד: מה לא להגיד בדיון שכר