מהי הלנת שכר ואיך תדעו אם היא פוגעת בכם?

הלנת שכר היא תופעה שבמסגרתה עובד שהיה אמור לקבל את שכרו בתאריך X לא מקבל אותו במועד המסוכם. לאחר ש-9  ימים חולפים מהיום בו השכר היה אמור להגיע לעובד, ניתן לתבוע פיצויים מהעביד בגין הלנת שכר. כאשר אינכם מקבלים את שכרכם בזמן, מין הסתם נעשית פגיעה בכם ואולי וכנראה אפילו בתוכניות שהיו לכם עם הכסף שהיה אמור להיכנס לחשבון. עד שהכנס המולן לא מגיע לעובד, העובד אינו יכול לתבוע פיצויים עדיין. רק לאחר הגעת הכסף, ניתן להגיש תביעה לפיצויים.

בשביל לדרוש את הפיצוי יש להגיש תביעה בבית הדין לעבודה, טופס "תביעה לתשלום שכר עבודה" (טופס 703), לא יאוחר מ-60 מאז שהעובד קיבל את השכר המולן (שלא הגיע בזמן).

סכום הפיצויים נקבע על פי אחוזים שמחושבים מתוך שכר העבודה של העובד באותו החודש.

הפיצוי נעשה או כך שבשבוע הראשון שהשכר מולן הפיצויים יעמדו על 5% מהמשכורת, ובשבועות שלאחר מכך, 10% על כל שבוע נוסף – או – הפרשי הצמדה לתקופה שבין המועד לתשלום שכר העבודה עד יום תשלומו, בתוספת 20% על השכר הכולל של השכר המולן ובנוסף הפרשי הצמדה בגין כל חודש איחור.

הפיצויים שהמעביד צריך לשלם במקרה שלא העביר את המשכורת המגיע לעובד בזמן, הם יחסית כבדים ומיועדים לאיים על מעסיקים שלא לדחות את תשלום שכר עובדיהם. ככל שהשכר מולן ליותר זמן כך גם המעביד יצטרך לשלם פיצויים הרבה יותר גדולים. הלנת שכר היא גם עבירה פלילית וניתן להטיל עבורה קנס של מעל מ-30,000 ₪. למרות זאת, לעיתים קרובות פוסקים בתי המשפט כנגד קבלת פיצויים או יאשרו רק חלק מהפיצויים בגלל סיבה שלמעביד לא הייתה שליטה עליה, חילוקי דעות לגבי הסכום, או טעות כנה של המעביד.

לא רצוי להגיש תביעה במקרה שבו הגיע שכרכם באיחור באופן חד פעמי, אלא לתבוע רק עם האיחור במשכורת הוא עניין שבשגרה או קורה פעם בכל כמה זמן. זאת בגלל שבתי המשפט יכולים להתייחס לאירוע הלנת השכר כמו שהוא- חד פעמי- ו"לוותר" למעביד.