מלונות כהשקעה כדאית בנדל"ן

בועת הנדל"ן בישראל לא פוסחת על אף אחד – לא על האזרח הפשוט ובוודאי לא על יזמים ומשקיעים המחפשים דירות להשקעה. באופן טבעי כאשר מחירי הדירות עולים, גם העלויות של דירות "פחות אטרקטיביות" עולה בהתאם. מה שגורר עמו תשואה נמוכה יותר, השקעה רבה יותר, ופעמים רבות מרתיע יזמים ומשקיעים. כמובן שניתן למצוא מציאות במקרים כאלה ואחרים, אבל יש צורך ביותר שעות מחקר וחיפוש, ולפעמים תוצאות שנראות על הנייר מרשימות בהתחלה, לאחר בדיקה מקיפה, מתגלות כנכסים אשר לא יעמדו בציפיות. משקיעים רבים ויזמים לא תמיד יגלו את הסבלנות לחכות לאיזורים זולים יותר, ויקחו את הסיכון לרכוש נכס באיזור בו אין קהילה גדולה או התעניינות מצד הציבור, ולכן גם מקומות אשר יכולים בעתיד להיות אטרקטיביים, לא מספיק מושכים את המשקיעים כיום.

המציאות הזאת בה אנחנו נמצאים בישראל של שנת 2017 ובועת הנדל"ן המשתוללת, מאלצות את היזמים לחשוב על דרכים אחרות לגבי השקעות הנדל"ן שלהם ובינתיים להמתין עם השקעות לזמן משתלם יותר. הישיבה על הגדר גורמת להם לאבד כסף ובגלל שלאף אחד מאיתנו אין באמת מושג מתי ואם המחירים יהפכו לאטרקטיביים, חובה עבור אנשי הנדל"ן לחפש מקורות חלופיים, לעתים בהשקעה רבה יותר, בשלב הראשון. אך עם החזון הנכון וראייה לטווח רחוק, אותה השקעה יקרה יכולה להניב תשואה גבוהה בהתאם.

משקיעים שהחליטו לא לחכות לחקיקה, או מי שמסחר במניות כבר לא מרגש אותם או מספק להם את המספרים שהייתם רוצים לראות כל חודש, או שאתם פשוט משקיעים ויזמים בכל איבר בגופכם ומחפשים אתגרים מעניינים – שוק התיירות הוא תמיד מקום שצריך לבחון ולהסתכל עליו. התיירות במדינת ישראל לא מסתכמת רק בתיירים מחו"ל. גם זוג אשר גר במרכז הארץ, עובד יום יום בעיר כמו תל אביב, ישמח מדי פעם להגיע אליה על תקן של תייר. נשמע מוזר? במלונות הבוטיק בתל אביב תמצאו לא רק דוברי אנגלית, גרמנית או צרפתית. ישראלים רבים אוהבים להגיע ללילה בתל אביב, כאשר הם באים "בראש אחר". שוק התיירות מכיל בתוכו הזדמנויות עסקיות רבות, ואם נדל"ן זה התחום שלכם ואתם מחפשים לבצע קפיצת מדרגה בהשקעות שלכם, תפתחו את הראש לדברים הבאים:

כניסה לשוק המלונות?

אפיק שמומלץ לבחון אותו לעומק לגבי השקעות כדאיות, הוא תחום המלונאות בישראל. כמובן שלא כל משקיע או יזם יכול לגייס את ההון ולרכוש בית מלון קיים, אך בחינת השוק תגלה כי במקומות מרכזיים רבים, ניתן לרכוש בניינים ישנים במצב רעוע ולהפוך אותם למלונות בוטיק.

מלונות בוטיק כאלה, יכילו לרוב בין 5 ל 15 חדרים שונים. חדרים אלו הרי לא מושכרים חודשית כמו דירה רגילה, ולכן במידה והמלון יהיה איכותי מספיק ובמקום מרכזי, אשר יציע לאורחים שלו חוויה נהדרת, תפוסה מלאה לאורך זמן תניב תשואה גבוה מאוד עבור המשקיע. השקעה במלון היא השקעה לטווח ארוך ומתאימה ליזמים אשר יש להם אורך נשימה. נכון, יש גם צד תפעולי שמביא עמו הוצאות שאין בדירה רגילה, כמו צוות ניהולי, צוות עובדים ותחזוקה שוטפת. אך כאשר מסתכלים בראייה לטווח הארוך, במידה והמלון עובר תהליך שיווקי ושומר על רמת שירות גבוהה ולקוחות מרוצים, אין ספק כי מדובר בהשקעה שתשתלם. הסבה של בניין מגורים למלון, היא אינה עבודה למשקיע אחד, ואם אתם מתכננים להיכנס לנישה הזאת, כדאי מאוד שתצטיידו בצוות של משקיעים נוספים, שיקחו חלק בנטל ההוצאות.

יתרון נוסף במלון בוטיק שממוקם בלב עיר, הוא שהמשקיעים יכולים להרחיב את אפיקי ההכנסה שלהם בעזרת שיתופי פעולה עם הסביבה. אם אתם נמצאים באיזור מרכזי, אשר מוקף בחנויות ומסעדות, אתם יכולים לנסות ליצור שיתופי פעולה עם החנויות שסביבכם, ובתמורה אתם תפנו אליהם אנשים ותוכלו ליהנות מהכנסה נוספת (תלוי בסוד שיתוף הפעולה שסגרתם).

תחום השקעה נוסף בעולם התיירות יכול להיות צימרים

בניגוד לדעה הרווחת, צימרים אינם נחלתם הבלעדית של הצפון. זה נכון שמקובל לראות יותר צימרים באיזור הצפוני של מדינת ישראל, אך צימרים ניתן למצוא גם במרכז הארץ. רכישת נכס והפיכתו לצימר, יכולה בהחלט להניב לכם תשואה יפה לאורך זמן. גם כאן, בדיוק כמו במלון, מדובר בהשקעה לטווח ארוך. אנחנו לא מדברים על דירה שמשקיע רוכש, משפץ פעם אחת, משכיר אותה, ולאחר שנה מבצע תיקונים מינוריים, משכיר וכן הלאה. כאשר נכנסים לתחום הנדל"ן בתיירות, חשוב מאוד להבין כי התפעול הוא על בסיס יום יומי, התקלות גבוהות יותר וההתעסקות, באופן כללי, עמוסה הרבה יותר מאשר בדירה.

יחד עם זאת, גם בצימרים איכותיים ניתן לעתים בסופ"ש אחד (תלוי בכמות הצימרים שיש לכם וכמה מהם השכרתם) לשלש ואפילו לרבע את ההכנסות. בוודאי בהשוואה להכנסה מדירת 3 חדרים בעיר לא מרכזית ברחבי הארץ.

היתרון של צימרים על פני מלונות, הוא שלמרות שיש צורך בתפעול שוטף, בסופו של דבר מדובר בעלויות נמוכות יותר מאשר מעלויות של תחזוקת מלון, וגם ההכנסה בהתאם היא נמוכה יותר.

כפי שניתן לראות, גם בצימרים וגם ברכישת מבנים והסבתם לבתי מלון, למרות ההוצאות והתפעול השוטף, ניתן להשיג תשואות גבוהות, שבטווח הארוך יהפכו את העסק לרווחי ביותר. כמובן שלא מדובר בזבנג וגמרנו, ואם עד היום ההשקעות שלכם בנדל"ן הסתכמו ברכישת דירות והשכרתם לדיירים, דעו כי כניסה לתחום הזה, תחייב אתכם במחקר שוק מעמיק, הבנה של האיזור הגיאוגרפי בו אתם רוצים למקם את המלון או הצימר, ניתוח האוכלוסיה, דרכי גישה והגעה והגדרת קהל יעד רלוונטי למטרת הפרוייקט.

כידוע לכולנו אחד מהמקומות האידיאליים כיום להשקיע בבניית נדל"ן לתיירות זה באזור הצפון, שם כל נושא הצימרים בפריחה ושגשוג, אך כמובן שכדאי לבחון השקעות נוספות כמו לדוגמא צימרים בים המלח ועין בוקק שיכול להיות מאוד רווחי והשקעה משתלמת אם לוקחים בחשבון שכל אחד הנוסע לחופשה באזור עין בוקק וים המלח בדרך כלל לוקח לינה ואירוח בבתי מלון, צימר יכול לחסוך בעבור האורחים המגיעים לאזור לא מעט כסף ולכן יכול להיות גם בעבורך השקעה טובה שתחזיר את עצמה מהר יחסית אם מנהלים את מקום האירוח בצורה נכונה ויעילה.

ולאלו מכם שחושבים ממש בגדול

אם אתם קבוצת משקיעים גדולה ובעלי כיסים עמוקים, ומאמינים ביכולתכם להקים צוות שיכול לקחת עסקים כושלים, להחיות אותם ולהביא אותם לרווחיות גדולה, תמיד שווה לחפש מלון קיים, שבעליו מחפשים למכור אותו. רכישת מלון קיים תחסוך לכם הרבה כאב ראש התחלתי, בירוקרטיה מעיקה והתעסקות עם אין ספור אישורים מול גופים כמו עירייה, משטרה ועוד. אם יש לכם את האמונה כי אתם מסוגלים לקחת מלון כושל, למתג אותו מחדש ולהציע אותו לעולם, הנה לכם אפיק השקעה שיכול גם הוא להיות רווחי, בתנאי שאתם באמת יודעים מה אתם עושים.

כפי שאתם יכולים לראות, גם במציאות הנוכחית, על אף ששוק הנדל"ן בוער והמחירים קופצים גם עבור דירות להשקעה, עדיין ניתן לחשוב קצת אחרת ולחפש אפיקי השקעות שונים. תחום התיירות בארץ הוא תחום שעובד לאורך כל ימות השנה. זכרו, כי מלבד חודשים בודדים, מזג האוויר בישראל הוא נוח מאוד וגם בחודשי החורף קיימת תנועה רבה במלונות ובצימרים השונים. נכון, עשיית מהלכים כמו שציינו כאן למעלה, הם לא עבור כל אחד ובוודאי יכריחו אתכם לצאת מאיזור הנוחות שלכם, ובמקרים רבים, גם לחבור לאנשים נוספים על מנת להוציא את העסקה לפועל, אך ברגע שיש לכם מלון או צימר, שהצלחתם למתג ודאגתם כי הוא יהיה באיזור מרכזי שמושך תנועה, אתם תיהנו מתשואה גבוהה. יחד עם זאת, אסור לשכוח, אם דירה היא השקעה לטווח ארוך, במלון או בצימר אתם תיהנו מהפירות, אך רק אם יש לכם סבלנות רבה ואורך רוח.

תוכן באדיבות: הוטלז – מלונות בישראל