ריח של הצלחה: החוש שימקסם לכם את המכירות

מה הקשר בין חוש הריח לשיווק ומיתוג וכיצד משתמשים בקשר זה על מנת למקסם את המכירות של בתי עסק מתחומים רבים ושונים?

עולם השיווק והמכירות התפתח על-ידי מציאת כל דרך אפשרית להעלות את רווחיהם של בתי עסק וחברות שונות. מדי שנה, טובי המוחות היצירתיים של עולם הפרסום שוקדים על דרכים חדשות לשווק, למתג, לבנות תדמיות אפקטיביות לחברות ומוצרים מסוימים. לאחרונה נכנסה לתחום המכירותשיטה חדשה, מפתיעה במידה מסוימת, ההולכת ותופסת תאוצה גם בישראל – מיתוג באמצעות ריחות.

השפעה עצומה על הרגש, הזיכרון ותהליכי קבלת ההחלטות

כולנו חווים את אותה התחושה מדי פעם – אנחנו מריחים ריח כלשהו ומיידית "נזרקים" לזיכרון ילדות של מקום בו היינו או אירוע שקרה.

בניגוד למידע המגיע אלינו מחושים אחרים, דוגמת ראייה או שמיעה, הקלטים המגיעים אלינו באמצעות חוש הריח אינם עוברים סינון מקדים במעטפת המוח שלנו, וזוכים למעשה ב"גישה ישירה" אל המערכת הלימבית אחראית על רגשות, זיכרונות ועוד. לכן, לריחות יש השפעה ישירה וחזקה על התודעה שלנו.

השפעתו העצומה של חוש הריח תקפה לא רק על  זיכרונות ורגשות, אלא גם על האופן בו אנו בונים דימויים, או ומציירים לעצמנו תמונה מנטאלית של מקום מסוים או תקופה מסוימת. ובסופו של דבר , על סמך דימויים ותמונות העולים בראשנו, יכול גם להתחיל תהליך של קבלת החלטות נקודה זו, כך גילו לפני שנים רבות בעולם העסקים, הופכת את חוש הריח לרלוונטי במיוחד עבור עולם השיווק והמכירות.

הפצה ונטרול ריחות בשטח העסק – חשוב יותר ממה שחשבנו

תת- תחום שאולי קל יותר להבין את חשיבותו בכל הנוגע להפצת ריחות לעסקים, הוא נטרול ריחות. ברור לנו מדוע כאשר שורר בבית עסק מסוים (כמו חנות או מסעדה) ריח מאוד לא נעים, הו מצב גרוע מאוד. לקוחות לא ירצו להישאר יותר מדי זמן בסביבה כזו וסביר להניח שהדבר גם ייצור רושם ותדמית שליליים כלפי המקום, בין אם במודע או שלא מצבים כאלו יוצרים פגיעה לטווח הארוך בשמו הטוב של עסק, ולרוב באיבוד של אותם לקוחות לתמיד.

תחום הפצת הריח לעסקים לעומת זאת, הולך כמה וכמה צעדים מעבר לנטרול של ריחות בלתי נעימים –. מיתוג באמצעות ריח נעשה על-ידי הפצה של ניחוחות מסוימים ביותר בשטח בית העסק אשר נבחרו בקפידה על מנת לבנות רושם מדויק בקרב המבקרים. זהו תחום המוכר לאנשי שיווק ומכירות מנוסים, והשימוש בכלים הטכניים המאפשרים זאת נכנס לשימוש ביותר ויותר בתי עסק בישראל ובעולם כולו.

בארצות הברית לדוגמא, סוכני נדל"ן משתמשים בשיטה זו באופן קבוע בכדי למכור בתים. על-ידי הפצה של ריחות כגון עוגיות טריות, וניל ותפוחים ועוד, הם יוצרים בלקוחותיהם תחושה של בית ומשפחתיות מהרגע שהם נכנסים בפתח הדלת, ובכך יוצרים באופן כמעט אוטומטי גם תחושות חיוביות לגבי הבית וקנייתו. אם כך, בדיוק כפי שלוגו של חברה מצטרף לסלוגן ולמסרים שיווקיים נוספים במטרה לבנות מותג, גם הניחוחות מצטרפים למערך ומסייעים לבנות מותג חזק ודומיננטי במיוחד.

תהליך בניית מיתוג בריח כולל ניתוח מעמיק של סוג העסק והתחום בו הוא פועל., יש לשקול את הדרכים השונות בהן ניתן ורצוי לבנות את תדמית העסק בעיניהם,  (או אפם) של ההלקוחות הפוטנציאליים, הניחוחות המתאימים ביותר עבור משימה זו וכדומה.

ממפיצי ריח פשוטים ועד מערכות חכמות המנטרות את כמות החלקיקים באוויר בכל רגע נתון ושולטות על הפצת הריח, הגברת האוורור לפי הצורך וכו' – זהו תחום מלא אפשרויות והזדמנויות לתרום בצורה משמעותית וישירה למקסום מכירות והכנסות העסק.