האם בועת ההייטק עומדת להתפוצץ?

רובנו זוכרים את בועת ההייטק שהתפוצצה בתחילת שנות ה2000, מתחילת הופעת האינטרנט לחיינו, חברות הייטק חלקן חסרות הכנסות כלל ורובן מרוויחות מעט מאד, זכו להערכת שווי מוגזמת שהביאה למשכורות גבוהות במיוחד ותנאי העסקה טובים במיוחד בכדי למשוך עובדים מוכשרים, אפילו מוחלקות שלמות שעדיין לא עשו כלום, רק בכדי להכין את החברה לשנה הבאה.

גם כיום מדברים על חשש מבועת טכנולוגיה חדשה שנוצרה. השווי העצום של חברות צעירות יחסית מזכיר לרבים את ימי הבועה ההיא, העלייה במשכורות ותנאי ההעסקה המפנקים במיוחד. היום לא רק עובדי חברות ענק כמו גוגל אפל פייסבוק ומייקרוסופט זוכים לתנאי העסקה מפנקים של משרדים מרווחים ויפים, ימי כיף לעובדים בארץ ובחו"ל, וארוחות בוקר יומיות שמוגשות על ידי קייטרינג חלבי כשר.

כולנו שמענו ונדהמנו לגלות על גן העדן שבו חיים עובדי חברת גוגל בישראל, חדר כושר, חדר מדיטציה או משחקי וידאו, 2 חדרי אוכל של קייטרינג בשרי וקייטרינג חלבי כשר, מסאג'ים וכיסויים לביטוחים נרחבים. ומה בעצם הסיבה לכל הפינוקים? מנהלי חברות גוגל ברחבי העולם מסבירים כי ברגע שלעובדים לא יחסר דבר, הם יתפנו לעבודה יצירתית וחדשנית. עם כל הפינוקים, אסור לשכוח שחברת גוגל היא חברה מאוד תובענית ודורשת מהעובדים לתת את המקסימום בעבודה וכמובן שעות עבודה נוספות. עם זאת חברת גוגל היא בין הנחשקות בעולם וחלומו של כל עובד הייטק ממוצע להתקבל לעבודה בגוגל, 2 מיליון טפסי קורות חיים נשלחים לחברה בשנה, מה שמביא לתהליכי סינון קפדניים מאוד בחברה, ראיונות שהמלווים בשאלות טכניות ומבחנים קשים על התפקיד עצמו וגם שאלות כלליות שנותנת למראיינים רקע על צורת החשיבה של העובד כמו: כמה צמיגים נמכרים בישראל בשנה? או אם היו לך 100 מיליון דולר לקמפיין פרסום אינטרנטי, איך היית משתמש בהם? יש לכם שעון חול של 4 דקות ושל 7 דקות, כיצד תמדדו בדיוק תשע דקות?

בעקבות גוגל, הרבה חברות הייטק רוצות להעניק לעובד את חווית ההעסקה הטובה ביותר בכדי למשוך אליהם אנשים איכותיים ויצירתיים שיובילו את החברה. כך הפך עולם ההייטק למקום הטוב ביותר לעובדים שכירים, בעל משכורות מתגמלות ביותר והרבה טובות הנאה בתנאי ההעסקה. מרבית חברות ההייטק המצליחות בישראל מתהדרות בחדרי מנוחה ומשחקים, ימי כיף ונופש לעובדים, הרמות כוסית כל שבוע והזמנת קייטרינג חלבי כשר בבקרים כדרך קבע וכמובן משכורות גבוהות שמושכות יותר עובדים שמעוניינים לעבוד בחברה ומקנות להן תהליך סינון קפדני ואפשרות ברירות המרואיינים.

כל האלה גורמים לנו לתהות האם העולם עומד בפני התפוצצות בועת הייטק נוספת עם כניסת הענן לשוק? האם מחירן של אותן חברות הייטק אינו מוצדק? כיום, הרבה כלכלנים סבורים כי חברות ההייטק יותר מחושבות. אם פעם, בימי בועת ההייטק של שנות האלפיים, העובדים נהנו בהטבות חסרות תקדים של מאמני כושר פרטיים, בחירת צבע הריפוד באוטו וטיולים במקומות אקזוטיים, היום תנאי ההעסקה גבוהים ועם זאת מתונים יותר מאשר בעבר והרבה מהחברות הגדולות מקימות מרכזי פיתוח בארצות כמו הודו עם כוח עבודה זול מה שמאפשר להן לשמור על יציבות כלכלית. בנוסף גם המשקיעים של היום שקולים יותר בהחלטות ההשקעה שלהם ולא ימהרו להשקיע בחברה ללא רווחים. ולמרות כל הטיעונים, לעולם לא ניתן לחזות במת האם מדובר בבועה או לא עד שהיא מתפוצצת, שכן היו הרבה תחזיות להתפוצצות בועות בשוק כמו בנדל"ן בישראל שמחזיקות מעמד כבר הרבה שנים לאחר התחזיות אז בינתיים, עובדי חברות ההייטק יכולים להמשיך ליהנות ממשחקי וידאו, שירותן של חברות קייטרינג טבעוני או חלבי כשר כל בוקר וימי כיף שלא יקבלו בשום ארגון אחר.