פתרונות דיור מוגן להורים מבוגרים

לצד העובדה שגיל הזהב אכן יכול להיות תקופה של זהב מבחינת חופש, יציבות כלכלית, בילויים, העשרה וכיוצא באלו, בהחלט יכולה גם להגיע מציאות בה ההורים המבוגרים שלנו יזדקקו לעזרה מסוימת ולפיתרון מגורים אחר מזה שהורגלו אליו. פתרונות דיור מוגן להורים מבוגרים מציעים כיום שוק רחב ומפותח בישראל, עם סוגים שונים של מוסדות ואפשרויות. ננסה להסביר על התחום באופן תמציתי ושימושי.

כאשר הורינו הופכים קשישים התהליך הזה כרוך בשינויים רבים לכל הצדדים. בעיות בריאות, בעיות קוגניטיביות או פשוט שינויים חברתיים המשפיעים לע ההורים ומשנים את הסביבה שאליה התרגלו. בין אם הקשיש במצב תפקודי וקוגניטיבי מצוין ובהחלט אם הוא במצב בעייתי מבחינה כלשהי, במקרים רבים כל כך ההורים המבוגרים שלנו צריכים השגחה יותר צמודה, סיוע יותר נגיש ובהחלט גם סביבה חברתית מתאימה, אפשרויות לפתח תחביבים ופעילויות פנאי וכן הלאה – את כל אלו יכול לספק פתרון דיור מוגן תואם ואיכותי.

להורים שלנו מותר ומגיע לנוח ולחיות את השנים המאוחרות של חייהם בנוחות, עם איכות חיים ובאופן שהכי תואם למצבם ושומר על כבודם הראוי. בחירת דיור מוגן להורים אינה דבר פשוט שכן העלויות גבוהות ועלינו לוודא כי נוכל לעמוד בהן לאורך זמן. כמובן שנעדיף לתת להם דיור מוגן מפנק ויוקרתי אך כאמור, יש לוודא כי המבנה הכלכלי שיצרנו לצורך אחזקתם שם, הנו חזק מספיק ויוכל לעמוד בשינויים כלכליים. לדוגמה: אם מכרנו את דירת ההורים בסכום של 1.5 מליון ש"ח, ואחזקתם של ההורים בבית הדיור המוגן עולה 20,000 ש"ח, הרי שתוך 6 שנים ושלושה חודשים לא יישאר כסף לאחזקתם ונצטרך למצוא להם סידור חלופי. לפיכך יש להתאים את הדיור המוגן ליכולות הכלכליות.

יש לבצע התאמה גם של סוג הדיור המוגן לדייר, בהתאם לצרכיו ויכולותיו:

סוגי דיור מוגן

בשוק הישראלי קיימים כמה סוגים של דיור מוגן ובתי אבות, ממוסדות פתוחים ומאוד נעימים המתאימים לקשישים ברמת תפקוד גבוהה המחפשים דיור התואם את תקופת הפנסיה היפה ועד מוסדות לקשישים סיעודיים מאוד.

  • דיור מוגן לעצמאים: זהו פתרון דיור מוגן המגלם בתוכו את כל היופי והיתרונות של תקופת הפנסיה. דירות או יחידות דיור קטנות ומותאמות יותר, סביבה נוחה ונגישה, חוגים, סביבה חברתית עשירה ועוד שאר אפשרויות לקשישים עצמאיים וברמת תפקוד גבוהה. יש בקטגוריה זו בתי דיור מוגן יוקרתי במיוחד וגם יקרים לעומת האפשרויות האחרות.
  • דיור מוגן עם סיוע רפואי: דיור מוגן לעצמאים אך אשר גם רוצים או זקוקים סיוע רפואי יותר צמוד ומיידי.
  • דיור מוגן לתשושי נפש: בתי אבות או פתרונות דיור מוגן המותאמים במיוחד לתשושי נפש ולצרכים הייחודיים שלהם, לפי רמת התפקוד הפיזי.
  • דיור מוגן סיעודי: לקשישים במצב סיעודי – קוגניטיבי ו/או פיזי – מוסדות טיפוליים סיעודיים עם צוות מקצועי ורפואי המתמחה בסיעוד. מוסדות אלו הם למעשה מעין בתי חולים קטנים יותר המותאמים בדיוק למטופלים הסיעודיים וצרכיהם המורכבים.

ההיבט הפיננסי של דיור מוגן

קיים סיוע מסוים של המדינה במעבר לפתרונות מסוימים של דיור מוגן או בתי אבות, אך רבים גם לא זכאים לסיוע וצריכים לממן את המעבר בעצמם – והעלויות לא מבוטלות כלל. מחירי דיור מוגן לעצמאים מתפקדים יכולים להגיע למאות אלפי שקלים ליחידת דיור למשל ופתרונות אחרים כוללים עלויות של אלפי שקלים לחודש. יש המוכרים את דירתם כדי לממן את התהליך, יש המסתמכים על כספי הפנסיה ויש אנשים הבוחרים בפיתרון של משכנתא הפוכה המאפשרת להימנע ממכירת דירה.