חיים טולדנו Haim toledano

חיים טולדנו (haim toledano) הוא מומחה מוערך בתחום ההשקעות ושוקי ההון ברחבי העולם, וכדאי לעקוב אחרי תחזיותיו.

דוגמה עדכנית לתחזית שלו שהתממשה היא ההערכה משנת 2015 שהסכם הסחר הטרנס פסיפי (שמוכר בראשי התיבות שלו, TPP) לא ייכנס לתוקף – ואכן דונלד טראמפ, שבתחילת 2017 נכנס לבית הלבן, החליט לבטל את ההסכם שמעולם לא אושר סופית ע"י הקונגרס.

כעת ממליץ טולדנו לעקוב אחרי התנהלות טראמפ לגבי הסכם סחר חשוב אחר, הסכם הסחר החופשי של צפון אמריקה (שגם לו יש ראשי תיבות מוכרים, NAFTA).

מה יקרה אם ה-NAFTA  יבוטל לפי חיים טולדנו (haim toledano)?

בניגוד ל-TPP, שכאמור מעולם לא אושר סופית, ה-NAFTA נכנס לתוקף כבר ב-1994 ואז כמעט ואין מכסים במסגרת הסחר שבין ארה"ב, קנדה ומקסיקו.

התוצאה: רוב הייצוא של קנדה מופנה לשוק בארה"ב וכך גם מרבית הייצוא של השכנה מדרום, מקסיקו. טראמפ טוען שההסכם הנוכחי אינו הוגן, שכן הוא פוגע בחקלאות האמריקאית ובתעשיות שונות של ארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות כפי שמכונה ארצות הברית (ובפרט תעשיית הרכב, שספגה מכה קשה והובילה למצוקה כלכלית במדינות רבות של ארה"ב).

חיים טולדנו (haim toledano) מדגיש שבמידה מסוימת טראמפ צודק. אמנם ארה"ב גם מייצאת לשתי השכנות שלה מצפון ומדרום, אולם ה-NAFTA אכן הוביל לפגיעה בלתי מבוטלת בשוק העבודה בחלקים נרחבים בארה"ב.

יחד עם זאת ביטול ההסכם עלול ליצור רמת אי ודאות גבוהה, שתמיד מסוכנת למשקיעים, וגם להוביל לעליית מחירים משמעותית בארה"ב, שלכשעצמה תגרור מיתון – מיתון שעלול להתפשט גם למדינות אחרות ברחבי העולם.

על מה חשוב להקפיד בתקופה של אי ודאות גבוהה?

למעשה כבר כיום – כשה-NAFTA עדיין תקף – גדלה רמת אי הוודאות בשוקי ההון בעולם, וזאת עקב ביטול ה-TPP ועצם ההצהרות אל טראמפ אודות הצורך לשקול מחדש את הסכם ה-NAFTA.

במצב שבו רמת אי הוודאות גבוהה, ההמלצה של חיים טולדנו (haim toledano) למשקיעים היא להתנהל בזהירות מרבית, ולהימנע מהשקעות בעלות אופי ספקולטיבי. כל השקעה שכזו עלולה לרדת לטמיון אם אכן ייווצר מיתון נרחב בארה"ב ובמדינות אחרות, כך שבנקודת הזמן הנוכחית יש להיצמד למסלולים בטוחים.