ביטול עסקה באשראי: כמה זמן יש לכם להגיב?
רובנו כבר היינו שם. אתם עומדים בתור בקופה של חנות, מחכים שיגללו את הקוד האשראי במכונה, ובסופו של דבר נקניתם לא רק את המעיל שהייתם בטוחים שאתם צריכים, אלא גם כספת של בגדים שלא תלבשו לעולם. ואז מגיע רגע ההתבוננות במניפת החשבון האשראי שלכם, ושאלה שמתחילה לבעבע: איך אפשר לבטל את העסקה הזו, ואם כן, כמה זמן יש לנהל את המאבק הזה?
אז מה זה בעצם ביטול עסקה באשראי?
ביטול עסקה באשראי זה לא אידיאולוגיה חדשה ואנדרואידית. מדובר בתהליך שבו אתם, הלקוחות, יכולים לבקש לבטל עסקה שביצעתם באמצעות כרטיס אשראי. רוב הזמן, כן! אם קניתם משהו שגרם לכם להרגיש כאילו חייתם ביום הגזר של החיים, יש לכם את הזכות לנסות להשיב את הכסף אל כיסכם.
האם יש לכם את הזמן לקנות את האושר מחדש?
תשמעו, חשוב לדעת: לא כל עסקה ניתנת לביטול. ואם אתם מתלבטים, כדאי לדעת כמה זמן יש לכם עד שתצטרכו לשים את הידיים על הארנק שלכם בפעם הבאה. ובכן, נכון לכתיבת שורות אלו, מחוק ההגנה על הצרכן בישראל, יש לכם עד 14 ימים (בלי להיכנס עם רגל שמאל!) לבקש לבטל עסקה שעשיתם.
אז מה קורה אם חלף הזמן ולא ביטלתם? האם החיים שלכם נגמרו?
להפתעתכם הרבה, התשובה היא לא! ישנן כמה סיטואציות שבהן תוכלו עדיין לנסות לבטל עסקה – תכירו את שיטת "הפה מגעיל את העין": מכיון שהעסקה נעשתה מבלי שאתם הייתם צריכים לשים את הרגליים ברחוב, במקרים שבהם המוצר פגום או שונים מהפרסומת, אתם בהחלט יכולים לנסות להזכיר את העניין לחנות. רק תיזהרו מתשובות שאומרות לכם "זה לא אני, זה אתם".
נקודות שיהיה טוב לדעת על ביטול עסקה באשראי
- הכנסת מוצר חדש לפני שאתם שואלים: תוכלו לבקש להחזיר את המוצר עם קבלות ותעודות משלוח.
- אל תתביישו לדרוש את הזיכוי:זיכוי נעשה על פי הסכום ששולם במקסימום של 14 יום.
- שימו לב לדמי ביטול: נכון, ייתכן שיתקבלו מכם דמי ביטול, אז אל תרימו גבה כאשר המוצר שהזמנתם זיכה אתכם בסכום קטן יותר.
- ייעוץ משפטי הוא אף פעם לא מזיק: אם אתם לא בטוחים, שקלו לפנות לעורך דין!
שאלות נפוצות על ביטול העסקאות
1. האם אני יכול לבטל עסקה ביום זוגי כי זה לא עובר לי טוב?
לא, זה לא חוקי. תבדקו טוב על מה אתם מבקשים ביטול.
2. האם אני יכול לדרוש כסף אם המוצר הוא כמו שהזמנתי, אבל אני פשוט לא אוהב אותו?
למרבה הצער, לא. אהבה לא ייחודית למוצרים.
3. אם קניתי משהו לשימוש חד פעמי, האם אני יכול לבטל?
תלוי. כל מקרה לגופו!
4. מה קורה אם הקנייה הייתה במבצע?
גם אז יש אפשרויות מוגבלות, אבל יש לכם סיכוי למצוא פתרונות.
5. האם העסקה תמיד ממומשת באתר?
בגדול, כן! אבל לכל אתרי האינטרנט יש בהירות שונה.
מה לעשות אם תהליך הביטול מתמהמה?
לא תמיד הכול מתנהל על פי ספר החוקים. אם נתקלתם בקשיים, מישהו ממתין לאישור שלכם או שמישהו בבנק מבקש את חוויית החלומות שלכם – לא תתביישו ועשו בירור!
ואם מישהו מהחנויות או מהאתר בוחר לזרות עליכם כל מיני קלישאות כמו "תשכחו מזה", גשו מנהל חנות או עו"ד שיסביר לכם למה כל זה עלול להיות חוקי. בסופו של דבר, דעתי היא שהאזרחים צריכים לדעת את הזכויות שלהם, ולקום על הרגלים אם צריך.
סיכום: אהה, הביטול נגמר!
תכירו, ביטול עסקה לא היינו מצפים שיהיה פשוט כמו לקנות סושי בצהריים. יש כללים, תאריכים וכמובן – פערים בין סוגי מוצרים, אבל אין ספק שזה אפשרי! והכי חשוב, לא לשכוח שמדובר בזכויות שלכם.
אז בפעם הבאה שתחליטו לקנות משהו, אל תשכחו לבדוק קודם את תנאי הביטול. ייתכן שתגלו שאתם לא כאלו קונים גרועים ושהכסף שלכם עלול לחזור אליכם, בדיוק כמו שפעם זוג מלכים הגיעו ברכבת חזרה לביתם.