חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות בראי האינטרנט

ישראל הינה אחת המדינות המקדמות בעולם מבחינת הנגשה לאוכלוסיית הנכים. ועם זאת עדיין רבה המלאכה ויש לעשות הרבה בכדי להנגיש בצורה טובה יותר את העולם לאוכלוסיית הנכים. אם יש מקום בו נעשה כבר הרבה הוא עולם האינטרנט דווקא. חוק שוויון זוכויות לאנשים עם מגבוליות יצר מציאות חדשה שבה עולם האינטרנט, קרי כול אתר אינטרנט צריך להיות מונגש לאוכלוסיית הנכים. החוק שינה דרסטית את העולם הזה וכיום כול אתר אינטרנט צריך להתייחס באופן שונה אל אוכלוסיית האנשים עם המוגבלויות וליצור לה קרקע נוחה לפעולה שתהיה לה אפשרות להיכנס לאתרי אינטרנט ברמה נאותה. תם העידן בו כול אתר עשה כראות עיניו ולא שם פס על אוכלוסייה עצומה בישראל ששיוועה להסתכלות באתרי אינטרנט.

הנגשת אתרים – למי זה מיועד?

נגישות אתרים היא דבר חדש יחסית בישראל שמחייב בעלי אתרים להנגיש את האתר שלהם לאוכלוסיית בעלי המוגבלויות. בעלי המוגבלויות הינם אנשים לקוי ראייה, לקויות למידה, עיוורי צבעים ועוד. כול האנשים הללו זקוקים לאתר אינטרנט שיונגש להם ויעזור להם לקרוא את המידע המוצג באתר. החוק נועד ליצור שוויון בין האנשים השונים בארץ ולאפשר לכולם הזדמנות שווה. המחוקק ראה לנכון להתערב בחוק ולאפשר לאנשים שונים ומגוונים להיכנס לאתרי אינטרנט בלא בעיות מיוחדות ולעשות זאת בבטחה. אתר שלא יעקוף את החוק צפוי לקנסות כבדים ולסנקציות למכביר ועליו יהיה לשלם כסף רב כעונשים. בגלל זה כול אתר חייב לכבד את דרישות החוק ולפעול לטובת אוכלוסיית בעלי המוגבלויות ולהנגיש את האתר שלו אל אוכלוסייה זו.

מה כוללת הנגשת אתר?

הנגשת אתר היא משימה מורכבת הדורשת הבנה עמוקה כיצד לבצע אותה. ישנם פרמטרים קבועים בחוק כיצד לבצע את ההנגשה ומה עליה לכלול. החוק מאוד ברור בנושא ורק חברה שמכריה אותו לבוריו יכולה לבצע את העבודה בצורה הטובה ביותר. בין היתר אתר טוב אשר מונגש ברמה גבוהה צריך לכלול את התאמת הפונטים אל המשתמש, התאמת צבעים ושינויים למשתמש, הוספת תמלול לשפת הסימנים במקרה שיש קטע ווידאו, הוספת תיאורים מילוליים ועוד. כל הפעולות שיש לבצע מופיעות בתקן של חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות ושם מפורט מה עלינו לעשות בדיוק בכדי להנגיש את האתר שלנו. רק עמידה בתקן המופיע בחוק משמעה כי האתר מונגש ברמה גבוהה ורק הוא יכול להבטיח את איכות האתר שלנו ועל כן אסור להתפשר בנושא.