מה היא השתתפות המדינה בשירותי סיעוד

כולנו שואפים להישאר תמיד בקו הבריאות, ולהיות מסוגלים לשרת את עצמנו בכוחות עצמנו ולא להזדקק לחסדי הזולת. כאשר אנחנו צעירים בריאים וחזקים נראה לנו שלעד יהיה כך המצב. אך חשוב שנזכור שהגיל עושה את שלו ואט אט עשויים כוחותינו לנטוש אותנו ולהשאיר אותנו תלויים בחסדי הזולת. כולנו תפילה ותקווה שלא כך יהיה ונזכה להזדקן בכבוד מתוך בריאות איתנה ויכולת וכושר להסתדר ולהתמודד לבד בחיי היום יום. אך בכל זאת כדאי שנדע כמה דברים חשובים בעניין חוק גמלת סיעוד. על כל צרה שלא תבוא.

מהי גמלת סיעוד?

קיים חוק סיעוד בביטוח הלאומי שאומר שהכי טוב ובריא לקשיש להישאר במסגרת הביתית עם מטפלת סיעודית. ואכן, כל עוד מדובר בקשיש שמסוגל לשרת את עצמו לבד והוא זקוק למעט עזרה בקניות וכדומה, הרי שאין סיבה לאלץ אותו לעבור למוסד. אין יותר טוב מלהישאר בבית בו בילו וחיו את רוב שנות החיים. כל אדם ובמיוחד הקשיש נהנה לשהות בין כותלי ביתו המוכרים ולחיות בין החברים המוכרים מימים ימימה, לצאת לטייל ברחוב המוכר ולפגוש את החברים, לצאת לקניות, לצאת לתפילות, כל אלו מעניקים לקשיש את הטעם הטוב בחיים. ברגע שהוא מתנתק ממקור החיות שלו, או אז מתחילה ההידרדרות. ואכן אנחנו רואים קשישים רבים שכל ההתדרדרות במצבם החלה לאחר שהם הועברו בניגוד לרצונם או מחוסר ברירה כי הם לא יכלו להסתדר לבד בבית אל מוסד או אל דיור מוגן מוצלח ככל שיהיה. כי לקשיש הכי טוב בבית!

מי זכאי לגמלת סיעוד?

קשיש שזקוק לעזרה בחיי היום יום, בין אם מדובר בעזרה סביב השעון של עזרה סיעודית ובין אם מדובר בעזרה קלה בניהול משק הבית או בקניות, יש לפנות אל הביטוח הלאומי ושם למלא טופס תביעה לגמלת סיעוד. את הטופס הזה יש להגיש בסניף הביטוח הלאומי הקרוב למקום המגורים.

יש קשישים שמתקשים במילוי הטופס, בביטוח הלאומי יחכו להם צוות מיוחד שעומד מוכן ומזומן על מנת לסייע להם במילוי המשימה, (הטופס) בדרך כלל יהיה צורך לצרף חוות דעת רפואית מאת הרופא המטפל וגם אישורי הכנסה של הקשיש ושל בן או בת זוגו. הגמלה מחושבת בדרך כלל על פי רמת ההכנסה של הקשיש יחד עם אשתו ולפי זה ייקבע האם הקשיש זכאי לגמלה מלאה או שמא רק בחצי ממנה או לעתים בכלל לא. חשוב לדעת שהגמלה אינה מיועדת למעוטי יכולת אך היא ניתנת לכל מי שאין לו הכנסות גבוהות מידי.

איך תמצאו מטפלת סיעודית?

נמצאתם זכאים להעסיק מטפלת סיעודית. איך תבחרו אותה?

כדי לבחור מטפלת סיעודית עליכם לפנות אל חברות כוח אדם המציעות עובדי סיעוד. החברות הללו יתאימו את העובד בהתאם לצרכים של הקשיש ובהתאם למספר השעות אשר בהם יהיה זכאי הקשיש מטעם הביטוח הלאומי לגמלת הסיעוד.