מחקר מקדים, מקיף ומעמיק לפני רכישת רכב – צרכנות נבונה

צרכנות נבונה ומושכלת מבוססת בראש ובראשונה על מידע – איסוף וניתוח מידע רלבנטי במטרה לבצע את הפעולות הצרכניות המשתלמות והיעילות ביותר מבחינתנו. זה נכון עבור כל תחומי הצרכנות, החל מהקניות היומיומיות בסופרמרקט ועד למוצרים ולשירותים הגדולים ביותר שאנו רוכשים בחיים.

אחד המוצרים הבסיסיים והיקרים ביותר שכמעט כל אדם בוגר ומשק בית מחזיקים כיום הוא רכב פרטי. רובנו גם נוהגים להחליף את הרכב מדי כמה שנים, לפני שהוא מתחיל לעשות בעיות ולאבד יותר מדי משוויו. במקרה זה, של החלפת הרכב ורכישת רכב חדש/משומש, צרכנות נבונה ומושכלת יכולה לחסוך לנו עשרות אלפי שקלים ולהפוך את החיים שלנו לפשוטים ביותר. מהי צרכנות נבונה בעת רכישת רכב וכיצד מומלץ לעשות זאת?

טויוטה קורולה או טנדר של איסוזו? – הגדרת צרכים ומחקר מקדים

במקרה של רכישת רכב חדש או משומש, המחקר המקדים לרכישה יכול לתת לנו את האפשרות למצוא עסקאות משתלמות אשר מתאימות לנו יותר מאחרות. כאשר מדובר במוצר שעולה עשרות ומאות אלפי שקלים, עסקה משתלמת ומתאימה יותר לצרכינו יכולה לבוא לכדי ביטוי בחיסכון של הרבה מאוד כסף.

השלב הראשון בביצוע ההכנה המקדימה לרכישת הרכב הוא הגדרת הצרכים האישיים (או המשפחתיים) שלנו מהרכב – מהם בדיוק הצרכים שלנו? האם אנו זקוקים לרכב משפחתי אמין ובטיחותי בעל תצרוכת דלק יעילה או שמה יותר חשוב לנו רכב חזק וגדול אשר יכול לסחוב ציוד וגם לנסוע בשטח? בהתאם להגדרה הכללית של הצרכים נוכל להתחיל להתמקד על מספר דגמים רלבנטיים, ולחפש אותם. קיים הבדל משמעותי בין חיפוש אחר טויוטה קורולה משפחתית לבין חיפוש אחר טנדר לעבודה, רכב מסחרי או לחילופין רכב קטן וקומפקטי שמתאים יותר ליחידים או לזוגות ללא ילדים, וברגע שנגדיר במפורש את הצרכים הספציפיים שלנו נוכל להתחיל להתקדם לעבר ביצוע ההחלטה הנכונה.

לאחר שהגדרנו את הצרכים שלנו הגיע הזמן לבצע מחקר מעמיק אודות הדגמים הרלבנטיים עבורנו. לשם משימה זו מומלץ כמובן להשתמש בכלי המידע היעיל ביותר כיום הזמין עבור כולנו – האינטרנט.

נתונים מפורטים אודות דגמים שונים, השוואת מחירים מקיפה וחיפוש אינטנסיבי

עוד לפני שבכלל נתחיל לחפש אחר רכבים מסוימים המוצעים למכירה, כדאי לברר פרטי מידע רבים ככל הניתן בכל הנוגע לנתונים של הדגמים הרלבנטיים השונים – תצרוכת דלק, מחיר דמי ביטוח, המלצות של צרכנים ומבקרי רכבים, רמת האבזור עימה מגיע הרכב, בעיות של דגמים קודמים מאותו סוג, רמת בטיחות (איזה אבזור בטיחות הוא מכיל, האם מותקנות בו מערכות בטיחות מתקדמות וכו'…). ככל שנבצע מחקר זה באופן מעמיק יותר, נוכל להיסגר יותר ויותר על הדגמים הרלבנטיים עבורנו.

לאחר שעשינו זאת, הגיע הזמן להשוות מחירים ולחפש – באינטרנט ניתן למצוא לא רק את כל המידע שבעולם אודות כל דגם ודגם וכל יצרן, אלא גם את מלוא האופציות הקיימות בשוק מבחינתנו – מחירים של היצרנים, חברות השכרה וליסינג המוכרות רכבים חדשים יחסית וכמובן – אתרי רכבים יד שנייה. בין אם אנו מחפשים רכב פופולארי כמו טויוטה קורולה ובין אם רכב "נדיר" יותר ונפוץ פחות, לבטח נוכל למצוא לפחות כמה וכמה אפשרויות למכירה באתרים השונים, ולהתחיל למיין על פי הנתונים וההתאמה לצרכים שלנו.

לסיכום, במיוחד במקרה של רכישת מוצר בסיסי ויקר יחסית כמו רכב פרטי, חשוב ומומלץ ביותר להתעכב כמה שצריך על שלב ההכנה המוקדמת – להגדיר לעצמנו בדיוק מה אנחנו צריכים, לבצע מחקר מקדים מקיף ככל הניתן ולחפש בסבלנות עד שנמצא עסקה טובה. זה ישתלם, ובגדול…