האם הודו היא הקטר הפיננסי העתידי של העולם?

במהלך השנים האחרונות אנחנו נחשפים ללא מעט כנסים כלכליים, מסיבות עיתונאים, ראיונות לעיתונות כלכלית וכדומה, על כך שהודו עתידה להיות פקטור משמעותי בכלכלה בעשור הקרוב. אנו שומעים אנשים בכירים בכלכלת העולם כמו טים קוק מנכ"ל אפל, מרי בארה מג'נרל מוטורס וקווין פלין מפיאט אשר טוענים כי פוטנציאל הצמיחה בהודו הוא עצום והרפורמות האחרונות שנעשו במדיניות הכלכלית של הודו רק יגבירו את קצב הצמיחה.

הודו נחשבת לאחת מארבעת מדינות ה– BRIC אשר מונות את ברזיל, רוסיה, הודו וסין. מדינות ה-BRIC זהו מטבע לשון שהומצא על ידי אנליסט בכיר בגולדמן זאקס שכתב מאמר על ארבעת המדינות שלדעתו נמצאות בשלב צמיחה זהה ובעלות פוטנציאל צמיחה רב. הודו שנחשבת כיום לדמוקרטיה הגדולה בעולם מונה כיום כ-1.3 מיליארד תושבים, שהם בערך כשישית מכלל אוכלוסיית העולם, אך המספר שעתיד לקפוץ לכ-1.8 בשנת 2050.

רפורמה שלטונית

כלכלת הודו הצליחה לייצר מספרים יפים לאורך העשור האחרון ומידי שנה הראתה צמיחה שנתית של כ-7% בשנה בממוצע, אך לפני כארבע שנים החלה האטה קלה בצמיחה הכלכלית של הודו. 2014 הייתה שנת בחירות במדינה, כאשר בסופה של מערכת הבחירות נבחר ראש הממשלה המכהן מודי נרנדרה. עיקר מצע הבחירות שלו עסק בשיפורה הכלכלי של הודו על ידי יצירת מקומות עבודה נוספים, שינויים במיסים וכדומה. בשנים שלאחר מכן אכן נרשמה צמיחה בכלכלת המדינה, והממשל אכן עמד בציפיות הכלכליות עם התמתנות האינפלציה וצפי להמשך צמיחה.

התעוררות גלובלית

אחד מהסממנים המרכזיים של הצמיחה בהודו הוא השקעות זרות של חברות בינלאומיות אשר פתחו סניפים, מפעלים או מרכזי תמיכה בהודו. העובדה שכח העבודה בהודו זול, ביחד עם העובדה שההודים דוברים את השפה האנגלית ברמה גבוהה יחסית למדינות ה-BRIC הופך אותה לאטרקטיבית מאוד להשקעות זרות. חברות רבות פתחו בה מרכזי שיחות ותמיכה לצד חברות שפתחו מפעלים חדשים או החליפו את המפעלים הקיימים שלהם במפעלים ברחבי המדינה, ובכך הגדילו את ההשקעות של גורמים זרים ובינלאומיים במדינה ויחד עם זאת כמובן יצרו מקומות עבודה נוספים בכל רחבי המדינה.

בתים משותפים

עידוד ההשקעות

אחת מהפעולות לעידוד ההשקעות שביצע הממשל בהודו החל מתחילת כהונתו בשנת 2014 היא הורדה הדרגתית של הריבית. הורדת הריבית כאמור מועדדת השקעות ואכן הירידה המשמעותית בריבית, של כאחוז וחצי בשנתיים האחרונות מתבטאת בכך שניתן לראות יותר השקעות בעיקר בשוק ההון המקומי של הודו. עוד סממן מרכזי שהודו היא הקטר הפיננסי העתידי של העולם הוא צמיחה של התעופה הפנים ארצית במדינה. כמו בסין, בה הצורך לנוע בין הערים המרכזיות והבינוניות הולך וגדל עם התפתחות הכלכלה, היו חייבים בהודו לספק פתרון מהיר ויעיל. היות ומערכת המסילות ישנה למדי האופציה של התעופה הייתה היעילה ביותר עבור ההודים, אשר חברות התעופה שלה ממתינות להזמנות של מעל 650 מטוסים מיצרניות המטוסים המובילות בואינג ואיירברס, כאשר לא פחות מ-425 עתידות להגיע לחברת הלואו קוסט אינדי גו.

אם שוק ההון מושך אתכם, הנה כתבה מרתקת על איך להיות סוחר מוצלח בבורסה מפי מאיר וילנסקי (Meir Velenski), לשעבר מנכ"ל City Index ישראל וכיום דירקטור פיבונטיקס.

עוד כתבה מעניינת של מאיר וילנסקי תוכלו למצוא כאן.

השקעה בתושבים

מעבר להגדלת ההשקעה בחינוך והעידוד להשכלה גבוהה בהודו בעשור האחרון, הממשלה החליטה שהיא רוצה לקרב את התושבים לקדמת הטכנולוגיה והדרך בה הוחלט לעשות את המהלך הזה הוא על ידי סבסוד ברכישת טלפונים חכמים על ידי הממשלה. פרויקט חדש של הממשלה החליט שהטלפון החכם של אחת מיצרניות המובייל המובילות בהודו יעלה 250 רופי בלבד, שהם קצת פחות מ-15 שקלים, דבר שבהחלט עלול לקרב חלק ניכר מהאוכלוסייה אל קדמת הטכנולוגיה בעזרת התכנים המוצעים כיום על ידי המובייל.